AutoRai

Mark Kuipers wint artistieke contest Young?Creative?Chevrolet! 2008 in Nederland

(7/10/2008)
Mark Kuipers, student aan de Fotoacademie in Amsterdam, heeft de Young?Creative?Chevrolet! 2008 contest in Nederland gewonnen met zijn sfeerfoto van een Chevrolet Captiva. Zijn inzending gaat door naar de Europese finale. Op 30 juli zullen juryleden uit heel Europa alle inzendingen beoordelen.

Chevrolet is op zoek naar de meest talentvolle, creatieve studenten in Europa. Young? Creative? Chevrolet! is een competitie met betrekking tot het merkimago van Chevrolet, die wordt uitgevoerd in samenwerking met erkende Opleidingen voor Toegepaste Kunst in geheel Europa.

Mark licht zijn creatie toe: âEén van de eerste gedachten die ik had over de foto was âabsoluut geen rijdende autoâ. Dat soort fotoâs zie je al genoeg, en hoewel esthetisch mooi, is het inhoudelijk een stuk lastiger een interessant beeld te maken. De Chevrolet Captiva is een stoere en doelmatige auto. Met stijl, maar ook zeker geschikt voor een gezin. Zo ontstond het idee om vooral de ruimte en het praktische karakter van de Captiva uit te beelden: je kunt er bij wijze van spreken in wonen. Chevrolet is blauw, goud, jong en niet niet-elitair. Dat kleurgebruik en enkele details zie je weer terug in en om de auto. Met het uitgetekende plan in de hand heb ik vervolgens de attributen verzameld en op een koude nacht met veel wind in de Utrechtse woonwijk Leidsche Rijn kon de foto tenslotte worden gemaakt.â

Gevraagd naar zijn studiekeuze blijkt Mark een opmerkelijke voorgeschiedenis te hebben. âNa een studie Technische Bedrijfskunde en enkele jaren in het zakenleven heb ik in 2005 besloten te gaan doen wat ik écht leuk vind: fotograferen. Ik heb mijn baan opgezegd, een camera gekocht en ik ben gaan studeren aan de Fotoacademie. Die beslissing is de beste die ik ooit gemaakt heb: dagelijks doe ik werk dat ik leuk vind, ontmoet ik interessante mensen en creëer ik mijn eigen beelden. Soms wat mooier, soms wat inhoudelijker, maar altijd met passie en plezier: van mode fotoâs in New York tot brandweermannen in Madrid, van paardenmeisjes in Maastricht tot â¦â¦ een Chevrolet Captiva in Leidsche Rijn.â

Met deze artistieke contest creëert Chevrolet voor studenten de mogelijkheid om zich met een eigen creatieve invalshoek te focussen op een specifiek onderdeel van de merkidentiteit van Chevrolet. Pieter Stokman, PR-Manager van Chevrolet Nederland: âDe editie van dit jaar was nog succesvoller dan vorig jaar. âYoung? Creative? Chevrolet!â wil studenten stimuleren en direct belonen en de merkidentiteit Chevrolet verbinden met jonge, creatieve geesten in heel Europa. Net zoals vorig jaar zijn wij zeer verheugd over het resultaat en wij vertrouwen dat Mark een goede kans maakt op een hoge klassering tijdens de Europese finale.â

Ook het Europese vakjurylid uit Nederland, fotograaf Don van der Vaart, juicht competities als YCC toe.âDe inzendingen vorig jaar waren veelbelovend en ook de projecten dit jaar zijn veelbelovend. Ik vind het een uitstekend initiatief dat talentvolle, jeugdige fotografen op deze wijze worden aangemoedigd,â aldus Neerlands bekendste âautofotograafâ.

De Nederlandse winnaar Mark Kuipers heeft zijn eerste prijs van â¬
1.200 al in de wacht gesleept. âIk ben benieuwd hoe ik het er tijdens de finale er vanaf breng,â zegt Kuipers. De hoofdprijs in de categorie fotografie bestaat uit een extra geldprijs van ⬠1.000 en een compleet verzorgd bezoek aan een fotoshoot van een nieuwe Chevrolet. Winnende studenten hebben gelegenheid om te zien op welke manier een professionele fotoshoot wordt georganiseerd en uitgevoerd.