Gemeente Binnenmaas

Update 10-07-08 werkzaamheden Moerdijkbrug

Hierbij een nieuwe update van de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug:

Werkzaamheden

Het betonstorten is afgerond. Door het mooie weer de afgelopen weken is er geen vertraging ontstaan. De werktent is inmiddels definitief van de brug afgehaald.
Het betonoppervlak wordt nu gefreesd, er worden goten aangebracht en de slijtlaag wordt over het beton gelegd. Als laatste wordt de belijning aangebracht en de tijdelijke barrier verwijderd. Voor de afrondende werkzaamheden worden nog enkele nachten één of twee rijstroken in beide richtingen afgesloten. Naar verwachting brengt dit geen extra verkeershinder met zich mee.
* Rijkswaterstaat gaat er vanuit dat het werk begin september klaar is. Voorwaarde is wel dat de weersomstandigheden goed blijven. Veel van de werkzaamheden kunnen namelijk alleen uitgevoerd worden bij gunstige weersomstandigheden (droog weer en niet te veel wind). Zodra er meer duidelijk is over de datum waarop de Moerdijkbrug weer helemaal beschikbaar is voor het verkeer, melden we u dat via een bericht op deze website.

Verkeersbeeld

Om een beeld te krijgen van de verkeershinder vergelijkt Rijkswaterstaat de gemiddelde snelheid van de wegvakken voor de Moerdijkbrug met die snelheid voorafgaand aan de werkzaamheden (ochtend- en avondspits in referentieperiode oktober-november 2007).

* De gemiddelde snelheden zijn in week 25 voor het eerst sinds een aantal weken gedurende de spitsperioden weer op een hoog niveau. Zeker in de avondspits richting het zuiden zijn de snelheden al lange tijd niet zo hoog geweest. De betonstortwerkzaamheden zijn niet uitgelopen en hebben dus geen vertraging in de ochtendspits veroorzaakt.

* De vertragingstijden van week 25 zijn zeer beperkt gebleven. Met name in de avondspits is er weinig vertraging geweest in zuidelijke richting.

* Op de rijbaan richting Breda zijn hoofdzakelijk tijdens de avondspits lage trajectsnelheden gemeten vergeleken met de voorgaande perioden. De trajectsnelheid is zelfs geen enkele keer tijdens de ochtendspits boven de 60 km/uur uitgekomen. Hier aan ten grondslag liggen diverse incidenten (zie bijlage). Het verkeersbeeld tijdens de ochtendspits blijft nagenoeg onveranderd. Ook in deze week zijn er geen problemen geweest met het betonstorten. Voor de rijbaan richting Rotterdam zijn in week 26 geen bijzonderheden te melden. De trajectsnelheden liggen zelfs boven de trajectsnelheden in de referentieperiode.
* De vertragingstijden laten een zelfde beeld zien als bij de trajectsnelheden. De grootste vertragingstijden zijn te vinden op het traject A15/A16 Vaanplein - Breda-Noord tijdens de avondspits. Dit is het gevolg van een aantal incidenten (zie bijlage). De overige vertragingstijden blijven beperkt tot een gemiddelde van zon 3 minuten.

* Op de rijbaan richting Breda zijn hoofdzakelijk tijdens de avondspits lage trajectsnelheden gemeten vergeleken met de voorgaande perioden. Hier aan ten grondslag liggen een aantal incidenten (zie bijlage). Het verkeersbeeld tijdens de ochtendspits blijft nagenoeg onveranderd. Voor de rijbaan richting Rotterdam is in week 27 alleen op donderdag tijdens de ochtendspits een afwijkende trajectsnelheid te zien als gevolg van een ongeval.

* De vertragingstijden laten een zelfde beeld zien als bij de trajectsnelheden. De gemiddeld grootste vertragingstijden zijn te vinden op het traject A15/A16 Vaanplein - Breda-Noord tijdens de avondspits. De overige vertragingstijden blijven beperkt tot een gemiddelde van zon 8 minuten.

* De bijlagen vindt u tabellen download waarin voor de ochtend- en avondspits de gemiddelde vertragingstijden (in minuten) zijn weergegeven voor de weken 25, 26 en 27. Tussen haakjes is de maximum vertragingstijd weergegeven voor de betreffende spitsperiode.

Mobiliteitsmanagement

Vrijdag 4 juli liep FileMijden A16 ten einde. Ruim 2700 deelnemers zorgden voor zo'n 900 spitsmijdingen per dag over de Moerdijbrug. Binnenkort krijgen de FileMijders hun beloning uitbetaald. Zij ontvangen daarover bericht. Rijkswaterstaat bedankt alle FileMijders voor hun deelname aan het project! Het effect van FileMijden A16 op het verkeersbeeld blijkt lastig te bepalen. Rijkswaterstaat had als doelen 2000 deelnemers en tussen de 400 en 800 spitsmijdingen per dag. Die aantallen zijn ruimschoots gehaald. Echter, in de snelheid op de brug zit nog niet veel verbetering. Rijkswaterstaat weet niet precies hoe dat komt. Hier wordt onderzoek naar gedaan. Wat waarschijnlijk een rol speelt is het bekende feit dat het in het tweede kwartaal altijd drukker is op de weg dan in het eerste kwartaal. Hadden de 900 filemijders de afgelopen weken ook tijdens de spits over de brug gereden, dan waren de files waarschijnlijk langer geweest.
* Het gratis P+R-terrein bij station Lage Zwaluwe blijft in elk geval tot het einde van 2008 in gebruik. Afhankelijk van de behoefte zal in het najaar tezamen met NS worden besloten of het ook daarna nog gehandhaafd blijft.

* De reistijdinformatie op de tekstkarren langs de weg blijven staan t/m de afronding van de werkzaamheden.

Bron: Rijkswaterstaat

gemeentehuis
Sportlaan 22
3299 XG Maasdam

postadres
Postbus 5455
3299 ZH Maasdam

telefoon
078 - 676 44 33

fax
078 - 676 19 58

e-mail
gemeente@binnenmaas.nl