Gemeente Nuth


Bestuurlijke zienswijze gemeente Nuth tracénota MER/UVS en voorkeursvariant

Naar aanleiding van de besluitvorming door het college van gedeputeerde staten van de Provincie Limburg inzake de buitenring Parkstad Limburg heeft de gemeenteraad van Nuth dit onderwerp op 1 juli 2008 in haar vergadering besproken. Onderstaande zienswijze is een vertaling van het besluit van de Raad.

Zienswijze

Bij het sluiten van het convenant op basis waarvan Nuth haar medewerking aan de realisatie van de buitenring heeft toegezegd is een drietal lokale voorwaarden gesteld. Deze voorwaarden zijn:


1. Voor de Buitenring en de Binnenring worden door de gemeente Nuth geen middelen beschikbaar gesteld;


2. Met betrekking tot het tracé van de toekomstige Buitenring zal door de gemeente Nuth worden gekozen voor het huidig (randweg)tracé voor wat betreft de aansluiting op de A76;


3. Voorwaarde voor Nuth voor de realisatie van de Buitenring is dat de aansluiting van de Buitenring bij Nuth (aansluiting N298 op A76 in het kader van de Trajectnota A2/A76) inclusief een oplossing voor een adequate afwikkeling van het verkeer op het lokale wegennet, dient te zijn gerealiseerd alvorens de overige onderdelen van de Buitenring worden opengesteld voor het verkeer.

In het kader van de zienswijze procedure heeft ons college de Raad voorgesteld de voorwaarden 1. en 3. onverkort te handhaven. Ten aanzien van voorwaarde 2. heeft het college voorgesteld deze voorwaarde te laten vervallen.

De Raad heeft besloten de voorwaarden 1. en 3. onverkort te handhaven en voorwaarde 2. vooralsnog in te trekken onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat voldaan wordt aan een zestal, hierna te noemen, randvoorwaarden. Indien niet aan deze voorwaarden voldaan wordt zal de Raad alsnog zijn eerdere voorwaarde, nl. dat gekozen wordt voor het huidig (randweg)tracé, handhaven.

De randvoorwaarden die de Raad stelt voor de medewerking aan het Voorkeurstracé zijn:

de buitenring moet verdiept langs de kern Vaesrade lopen om visuele hinder en geluidhinder te voorkomen c.q. verminderen;

de langshelling van de weg dient zo vlak als mogelijk te zijn (geluidniveau van met name vrachtverkeer verminderen);

er dient een doorgang vanuit de Rozenstraat naar de Randweg te Hoensbroek te komen;

het langzaam verkeer (voetgangers, (brom)fietsers, landbouwvoertuigen, paarden) dient een goede ontsluiting van en naar de kern Nuth te hebben;

de ontsluiting van de kern Vaesrade op de buitenring moet verder geoptimaliseerd worden;

er mag geen sprake zijn van toename van sluipverkeer door de kern Vaesrade.

Bovenstaande zienswijze is reeds op 3 juli 2008 door wethouder Kockelkoren besproken met uw ambtenaren dhr. R.Lebens en dhr. M. Lücker.

Ons college verzoekt dat er in de komende periode intensief overleg over de punten van de zienswijze zal plaatsvinden. Het resultaat van dit overleg dient te resulteren in een besluit van uw college waaruit blijkt hoe uw college over de voorwaarden van onze Raad denkt en hoe deze voorwaarden concreet vertaald worden in de plannen van de buitenring.

Naast bovenstaande punten vragen wij nog de aandacht voor de passage van de buitenring over de Geleenbeek. In het kader van het project CorioGlana, waarbij in en rond het Geleenbeekdal een aantal ontwikkelingen dienen plaats te vinden die leiden tot herstel van het (natuurlijk) beekdal, verzoeken wij u voor deze passage een ruime combipassage op te nemen. Deze combipassage dient een positieve bijdrage te leveren aan ecologie en recreatie netwerken.