Klacht BOVAG bij NMa over oneerlijke concurrentie transportopleidingen

11/07/2008 14:06

Bovag

Vandaag heeft BOVAG Rijscholen een klacht ingediend tegen VTL (Vakopleiding Transport en Logistiek) bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Met de manier waarop VTL gesubsidieerde transportopleidingen aanbesteedt, zet VTL het grootste groot deel van de vrachtwagenrijscholen buiten spel. Daardoor wordt de marktwerking verstoord, dreigen faillissementen en zijn de opleidingen onnodig duur.

Als een transportbedrijf een chauffeur wil laten opleiden, kan het daarvoor tot 90 procent subsidie krijgen. Deze subsidie wordt echter alleen verstrekt als het bedrijf zaken doet met een van de zeventien door VTL aangewezen vrachtwagenrijscholen. De overige circa 180 vrachtwagenrijscholen hebben hierdoor te kampen met leegloop en dreigend faillissement. Vanwege het ontbreken van de subsidie zijn zij immers onvergelijkbaar veel duurder.

Gesprekken die BOVAG voerde met de betrokken partijen om de aanbesteding te verbeteren, leidden tot niets. Het verzoek aan VTL om meer vrachtwagenrijscholen toe te laten, op basis van objectieve kwaliteitscriteria, werd niet beantwoord. Daarom heeft BOVAG nu een klacht ingediend bij NMa.

Kern van de klacht is dat VTL misbruik maakt van haar machtspositie: haar contracteerbeleid voldoet niet aan de eisen van transparantie, objectiviteit en non-discriminatie. De door VTL met zijn zeventien geselecteerde opleiders afgesloten samenwerkingsovereenkomsten zijn volgens BOVAG mededingingsbeperkend.

Door werkwijze van VTL zijn transportopleidingen op dit moment circa 30 procent duurder dan in een vrije markt het geval zou zijn. Transportondernemers hebben in feite nu geen alternatieven voor de zeventien door VTL geselecteerde opleiders. Volgens BOVAG is het aan de NMa om deze maatschappelijke wantoestand aan de kaak te stellen en de marktwerking te herstellen.

De vervoerssector is een essentiële factor in de economie van Nederland. Er zijn meer dan 130.000 beroepschauffeurs. Jaarlijks worden er circa 5.000 chauffeurs opgeleid en vanaf 2010 moet elke beroepschauffeur een verplichte nascholing volgen. De (te) hoge kosten van opleidingen worden doorberekend en uiteindelijk betaald door de consument.





http://www.bovag.nl




BOVAG