Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT
Organisaties

76% tevreden NS-reizigers

Ruim driekwart van de treinreizigers was in het tweede kwartaal van 2008 tevreden over het reizen met de NS. 76% van de reizigers gaf als algemeen oordeel het cijfer 7 of meer. De trend over de afgelopen vier kwartalen blijft stijgend. Dat geldt zowel voor het algemene klantoordeel als voor de tevredenheid van de reizigers over de specifieke aspecten van dienstverlening waarover de NS jaarlijks prestatie-afspraken maakt met de overheid.

De kwartaalcijfers komen uit het klanttevredenheidsonderzoek, dat doorlopend wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.

De tevredenheid over 'op tijd rijden' ging in het tweede kwartaal nog steeds de goede kant op. 53% tevreden reizigers is in absolute zin nog altijd geen bevredigende score, maar het is wel het beste kwartaalresultaat sinds 2000, het eerste jaar waarover wij klanttevredenheidscijfers kennen. De stijging correspondeert overigens niet met de metingen van treinuitval en treinpunctualiteit, die juist wat slechtere resultaten laten zien dan in het eerste kwartaal. Een dergelijk verschil is wel vaker te zien, doordat het klanttevredenheidsonderzoek doorlopend plaatsvindt en niet alleen aan het einde van het kwartaal. Effecten op klantoordelen openbaren zich daardoor dikwijls pas volledig na verloop van enige tijd.

Reizigers zijn steeds beter te spreken over de sociale veiligheid van het reizen per trein (78% gaf een 7 of meer) en over de klantgerichtheid van het personeel (61% cijfer 7 of meer). Helaas was dit in het tweede kwartaal niet het geval t.a.v. de informatie bij ontregelingen en de reinheid van de trein en het station. De klanttevredenheid daarover zakte ten opzichte van het eerste kwartaal iets in en ligt nog niet op een bevredigend niveau (53% resp. 54% van de reizigers gaf hiervoor een 7 of meer).

Zie bijgevoegde Link tabel voor meer informatie en cijfers over de klanttevredenheid.
De volgende Consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV): ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond, samenwerkende ouderenorganisaties CSO en Reizigersvereniging ROVER. Pagina geplaatst: 11 juli 2008