Inspectie Werk en Inkomen

IWI: Niet iedereen krijgt juiste hulp bij zoeken werk

Vrijwel iedereen met een WW- of WWB-uitkering krijgt hulp bij het zoeken naar werk, maar de geboden hulp is niet altijd de meest geschikte dienstverlening. Dit komt deels door problemen in de overdracht van werkzoekenden tussen CWI, UWV en gemeente. Integrale dienstverlening in de Locaties Werk en Inkomen kan dit probleem oplossen. Bij de vorming van de Locaties Werk en Inkomen is het van belang dat CWI, UWV en gemeenten knelpunten in de samenwerking opsporen en bereid zijn van elkaar te leren. Dit stelt de Inspectie Werk en Inkomen in twee vandaag verschenen rapporten.

Bijna alle werkzoekenden met een WW- of WWB-uitkering krijgen in het eerste jaar van de uitkering enige vorm van hulp bij het zoeken naar werk. In het tweede halfjaar neemt de ondersteuning af. Van de WW'ers die na een half jaar nog geen werk hebben, wordt de helft aangemeld voor een re-integratietraject. Ongeveer een kwart van de WW'ers en de helft van de WWB'ers krijgt in het tweede halfjaar van hun uitkering geen ondersteuning meer. Het gaat vaak om mensen met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Ook ouderen en mensen die niet om hulp vragen krijgen minder vaak ondersteuning, blijkt uit het onderzoek Het eerste jaar van IWI. Mensen die niet de hulp krijgen die ze nodig hebben, lopen het gevaar dat ze langer dan nodig of zelfs blijvend van een uitkering afhankelijk zijn.

Veel mensen krijgen dezelfde hulp aangeboden hoewel hun problemen verschillen. In veel gevallen bestaat de hulp uit gesprekken over vacatures en werk. Niet alle werkzoekenden krijgen daarmee de ondersteuning die ze nodig hebben. IWI verklaart dat deels door problemen in de overdracht van werkzoekenden van CWI naar UWV. Goede communicatie tussen de professionals van de organisaties is van belang om te zorgen dat niemand buiten de boot valt. IWI signaleert dat de uitvoeringsorganisaties actief met deze problematiek bezig zijn. Er zijn initiatieven met innovatieve werkwijzen om juist moeilijk bemiddelbare mensen uiteindelijk weer aan het werk te krijgen.

Op weg naar integrale dienstverlening
CWI, UWV en gemeenten werken steeds meer samen om werkzoekenden zo goed mogelijk te ondersteunen. Ze bevorderen lokale en regionale initiatieven om tot integrale dienstverlening te komen. Keerzijde van deze 'bottom-up' benadering is dat er lokaal wel eens instrumenten worden ontwikkeld die ook al ergens anders zijn ontwikkeld. De samenwerking op het gebied van integrale dienstverlening kan volgens IWI aan kracht winnen als locaties en regio's meer gebruikmaken van elkaars ervaringen. De contacten tussen de verschillende locaties lopen voornamelijk via de managers. Leerpunten blijven nu nog te veel 'hangen' bij de managers en komen niet terecht bij de medewerkers die ermee aan de slag moeten gaan.

In het rapport De lerende keten constateert IWI verder dat er nog winst valt te boeken bij het leren door samen te werken. Een belemmering bij deze vorm van leren ligt in de beelden die veel medewerkers van elkaars vaardigheden hebben. Waar die niet positief zijn, is er minder bereidheid om van elkaar te leren. Ook leiden oplossingen die werkenderweg zijn bedacht niet altijd tot structurele verbeteringen van de werkwijze. Voor het leerproces is het belangrijk dat medewerkers - ondanks een hoge werkdruk en fusieperikelen - tijd vrij kunnen maken om knelpunten en oplossingen met elkaar te bespreken. Er ligt een taak voor het management om dat te ondersteunen.

De vorming van Locaties Werk en Inkomen bevordert een integrale dienstverlening aan werkzoekenden en daarmee de effectiviteit van de dienstverlening. Voor het zover is, moeten ook nog een aantal organisatorische problemen worden opgelost. Hierbij valt te denken aan het ontschotten van verschillende regelingen. Dan kunnen re-integratie-instrumenten worden ingezet afhankelijk van de behoefte van de werkzoekende en niet afhankelijk van de regeling waaronder iemand valt.

De Inspectie Werk en Inkomen volgt als onafhankelijk toezichthouder op het stelsel voor werk en inkomen hoe de samenwerking tussen CWI, UWV en gemeenten verloopt en beoordeelt of de dienstverlening aan werkzoekenden verbetert.

persbericht IWI, 11 juli 2008

Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.