Ingezonden persbericht

Goed jaar voor het RBT Vechtdal-IJsseldelta

Het jaar 2007 is voor het RBT Vechtdal-IJsseldelta een uitstekend jaar geweest. Zowel
inhoudelijk als op financieel gebied zijn er goede resultaten geboekt. Het RBT heeft
zelfs als een van de weinige (toeristische) marketingorganisaties in Nederland een
goedkeurende accountantsverklaring voor de jaarrekening ontvangen.

Platforms
In 2007 is een organisatiewijziging doorgevoerd die in 2008 volledig operationeel moet zijn.
Hierbij staan de drie merkgebieden, te weten Vechtdal Overijssel, IJsseldelta en Zwolle
centraal. Het resultaat zal zijn dat door middel van zogenaamde platforms ideeën en
initiatieven in de merkgebieden worden geïnventariseerd, getoetst en zo mogelijk gestalte
worden gegeven middels merkmarketing en een vast promotiepunt. Om dit proces te
optimaliseren is per gebied de zogenoemde merkleider aangesteld, die verantwoordelijk is
voor alle zaken in het gebied. De platforms moeten gaan fungeren als een soort motor die
van onderaf de creativiteit in verschillende sectoren bundelt. Door deze bundeling van
krachten ontstaat de mogelijkheid het gebied nog aantrekkelijker te maken voor de eigen
bewoners en de toeristen.

De geboorte van een nieuw toeristisch merk
Een voorbeeld van een dergelijk intensief samenwerkingstraject tussen bedrijfsleven,
overheden en het RBT was het merkontwikkelingstraject in het Vechtdal. Door deze
samenwerking is een nieuw merkbeeld voor het Vechtdal ontwikkeld, de magenta steenanjer
en werd de naam veranderd van Overijssels Vechtdal in Vechtdal Overijssel. 2007 was ook
het jaar van de geboorte van de nieuwe toeristische regio, de IJsseldelta. Een polderdelta
die omzoomd wordt door water en de (Hanze)steden Kampen, Zwolle en Hasselt. Een nieuw
`merk' met veel potentie en ambitie.

Grote evenementen en groeiend aantal bezoekers
Maar er gebeurde natuurlijk veel meer. Onder andere op het gebied van evenementen.
Naast de oude vertrouwde waren er ook nieuwe (mede) door het RBT geïnitieerde
evenementen, zoals Roots, Reli & Rage en Leontien's Ladies Ride. Niet alleen tijdens deze
evenementen waren er veel bezoekers, de VVV vestigingen van het RBT kregen in het jaar
2007 meer bezoekers dan de voorgaande jaren. Ook een teken dat het RBT voor zowel de
toerist als de plaatselijke bewoner een belangrijke rol vervult.

Voor het uitgebreide jaarverslag kunt u terecht op www.rbtvechtdalijsseldelta.nl