Ingezonden persbericht


Showrooms nog steeds belangrijker dan internet bij oriëntatie keuken

Rotterdam - 11 juli 2008. Een nieuwe keuken is een grote aanschaf, vandaar dat consumenten zich goed oriënteren voordat ze overgaan tot een aankoop. De meerderheid van de consumenten gaat hiervoor naar een showroom, ook wordt relatief vaak het internet geraadpleegd. Bij consumenten onder de 35 jaar wordt het internet echter al net zo vaak gebruikt als oriëntatiebron als showrooms. Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy onder bijna 300 consumenten die in de afgelopen 3 jaar een nieuwe keuken hebben gekocht.

Oriëntatie op keuken vooral in showrooms
Een keuken is geen alledaagse aankoop, daarom gaat er ook meestel een uitgebreide oriëntatie aan vooraf. Verreweg de meeste consumenten (73%) oriënteren zich in één of meerdere showrooms. Gemiddeld bezoekt men bijna 3 showrooms voordat men de nieuwe keuken koopt, ongeveer eenderde van de consumenten bezoekt slechts 1 showroom. Van de consumenten die één of meerdere showrooms hebben bezocht heeft 42% de keuken gekocht in de eerste showroom die is bezocht, van de consumenten die meerdere showrooms hebben bezocht is dit slechts 20%.

©2008 USP MARKETING CONSULTANCY

"De digitale showroom"
Naast het bezoeken van een showroom wordt ook het internet relatief vaak gebruikt als oriëntatiebron voor een nieuwe keuken. Door consumenten onder de 35 jaar wordt het internet zelfs al net zo vaak gebruikt als oriëntatiebron als showrooms (beide 66%). Van de consumenten boven de 55 jaar gebruikt nog maar 33% het internet als oriëntatiebron voor een nieuwe keuken, zij gaan vaker naar een showroom (79%) om zich te oriënteren. Internet wordt vooral gebruikt om foto's van keukens te bekijken en prijsinformatie of assortimentsinformatie op te zoeken.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: USP Marketing Consultancy
K. Joosten M.Sc.
Telefoon: 010-2066900
E-mail: joosten@usp-mc.nl Website: www.usp-mc.nl

Technische achtergrond/verantwoording:
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 300 online enquêtes afgenomen onder leden van het consumentenpanel DeelUwMening.nl die in de afgelopen 3 jaar een nieuwe keuken hebben gekocht. De enquêtes zijn afgenomen in de maanden mei en juni 2008.

De vraagstelling die ten grondslag ligt aan dit persbericht is als volgt geweest:
- Op welke wijze heeft u zich georiënteerd op uw nieuwe keuken
- Hoeveel showrooms heeft u bezocht?

- Heeft u uw keuken bij de eerste showroom die u heeft bezocht gekocht?
- Wat voor soort informatie heeft u op het internet opgezocht?


---- --