Ingezonden persbericht

Infobericht, Estoril 13 juli 2008

SEAT-COUREUR TOM CORONEL NET BUITEN DE WTCC-PUNTEN IN ESTORIL

Voor Tom Coronel begon het raceweekend op het Portugese Estoril volgens plan. Zijn SEAT Tem Holland Leon beschikte over een nieuwe tweeliter benzinemotor, waarmee hij zich in de eerste vrije training als zesde klasseerde om een sessie later zelfs nog een plaats op te schuiven. In de officiële training was iedereen nog net wat sneller en daarmee stonden de eerste twaalf rijders binnen een seconde van elkaar. Tom Coronel bezette met zijn door Sured ingezette Leon TFSi in dat veld een tiende plaats. De beide races telden twaalf ronden en leverden hem een tiende en een twaalfde plaats op.

Tom Coronel had dit weekend in Portugal de beschikking over een verbeterde racemotor. "Op zich natuurlijk een prima zaak, want daarmee doen we weer mee!", opent hij zijn verhaal. "Deze motor levert meer vermogen, met name in het gebied boven de 6.000 toeren. Verder mochten wij deze rit 15 kilogram uit de auto halen, maar kwamen vooralsnog niet verder dan een kilo of acht. De tuner van de motor was er dit hele weekend bij en paste telkens de afstellingen verder aan. Wij zijn er nog niet en dat weet hij ook. Maar vooraf had ik aangegeven al dik tevreden te zijn met een tiende plaats in de training en dat lukte prima. In de race had ik meer vermogen in de top, maar om goed mee te kunnen strijden zal er nog iets meer trekkracht bij lagere toerentallen beschikbaar moeten zijn. Met veranderingen aan het uitlaatsysteem en de motor is dat mogelijk en met een verdere gewichtsreductie moet het de volgende keer weer beter gaan. In mijn eerste race had ik veel strijd met Jorg Muller in één van de fabrieks-BMW's. Een mega- zwaar gevecht, zeker nadat ik in de eerste ronde gelijk een aantal mannen in de achterbak had zitten. Echt flinke tikken, waardoor ik ook de aansluiting met de kop verloor. Ondanks mijn verdedigende lijnen pakte Jorg mij toch. In de tweede race had ik een soortgelijk gevecht met Alex Zanardi. Echt een mooi gevecht, eerlijk en scherp waarin ik hem, maar ook Alain Menu in een fabrieks-Chevrolet, wel voor kon blijven. Gabriële Tarquini reed met zijn diesel-Leon voor mij en was net te snel. We zitten in ieder geval weer dicht bij de puntjes en met een nog iets anders afgestelde motor, een paar kilo uit de auto en wat geluk komen die weer binnen bereik en dat is waar we de volgende races op in gaan zetten.

Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Olympia Uitzendbureau, VVS Verzekeringen, Auto Trader, Plasmadiscounter.nl en Wielengids.nl.

Race 1 FIA-WTCC ESTORIL :
1.Rickard Rydell (SEAT Leon TDi) 12 ronden in 22.05.135; 2. Nicola Larini (Chevrolet) op 0.816; 3. Yvan Muller (SEAT Leon TDi) op 8.160; 4. Robert Huff (Chevrolet) op10.681; 5. Jordi Gene (SEAT Leon TDi) op 12.316 en 10. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) op 14.866.

Race 2:
1. Tiago Monteiro 12 ronden in 22.06.495; 2. Yvan Muller op 2.635 (Beiden Seat Leon TDi); 3. Andy Priaulx (BMW) op 2.921; 4. Felix Porteiro (BMW) op 3.578; 5. Robert Huff (Chevrolet) op 4.028 en
12. Tom Coronel (SEAT) op 12.848.
Stand in het kampioenschap na 12 races:
1. Gabriele Tarquini 58 punten; 2. Yvan Muller 57; 3. Rickard Rydell 48; 4. Andy Priaulx 43; 5. Robert Huff 36 en 14. Tom Coronel op 10 punten.