Bredeschool.nl

Het succes van de Kunstmagneet

In Den Haag staat de brede buurtschool aardig op de rit. Een van de opvallendste ontwikkelingen is het succes van de Kunstmagneet. Een samenwerkingsverband tussen acht basisscholen en het Koorenhuis, centrum voor kunst en cultuur.

(Voor een compleet overzicht van alle Brede Buurtscholen in Den Haag klikt u hier)

Inleiding

Kunstmagneetscholen zijn scholen waar kunst met een K geschreven wordt. Onder het motto kunstscholen trekken kunst aan en kunstvakken maken het onderwijs aantrekkelijk, besteden ze veel aandacht aan kunst- en cultuureducatie. Tijdens de lessen, maar ook daarbuiten. De scholen die meedoen aan het project, richten zich op één discipline. Eventueel kunnen dat er in de toekomst twee worden. Er is nu een Beeldmagneet, een Dansmagneet, een Foto/Film/Videomagneet, en een Multidisciplinaire Kunstmagneet en er zijn twee Muziekmagneten en twee Theatermagneten. De De la Reyschool is een muziekmagneet. Sinds dat zo is, gonst de school van de muziek. Er is altijd wel een muziekles aan de gang is, of er zijn leerlingen aan het oefenen.

De magneetvakken zijn een vast onderdeel van de lessen. Als het Haagse kunstmagneetmodel volledig wordt uitgevoerd, krijgen de leerlingen van groep een tot en met acht eens in de twee weken les. Nu al volgen 2200 kinderen kunstmagneetlessen. Ze worden gegeven door vakdocenten van het Koorenhuis. Er is maar één echte zorg: hoe moet het verder als het project officieel is afgelopen? Het project is nu halverwege.
* Het kunstmagneetidee staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van een veel groter geheel, de brede buurtschool. Deze Haagse variant van de brede school ontstond vanuit het idee iets te doen aan de grote groepen kinderen met achterstanden. De brede buurtschool was en is onderdeel van het Sociaal Educatief Masterplan en van het Lokaal Onderwijs Plan.
Er zijn 86 brede buurtscholen, verspreid over de hele stad. De eerste jaren - van 1999 tot 2001 - is er voornamelijk geëxperimenteerd. Scholen konden kiezen uit een aantal uitgangspunten, en daarmee aan de slag gaan. Onder andere met de optimalisering van het taalonderwijs, met
cultureel-maatschappelijke vorming of met voor- en vroegschoolse educatie.

Actueel

In het Haagse onderwijsplan 2002-2006 zijn de doelen aangescherpt. Nog steeds is de brede buurtschool gericht op kinderen van 4 tot 12 jaar die in een (dreigende) achterstandssituatie verkeren, en ook op hun ouders. Maar wat er moet bereikt worden, is nu preciezer omschreven: " De school, de ouders en de omgeving zien de opvoeding en ontwikkeling van het kind als een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid
" Kinderen en ouders beheersen de Nederlandse taal goed " Voor elke leerling die uit de boot dreigt te vallen is een goede zorgstructuur aanwezig
" Er is een optimale doorstroom van basisschoolleerlingen naar het voortgezet onderwijs
" Leerlingen zijn in staat tot culturele en maatschappelijke participatie.

Van de brede school wordt dus veel verwacht. Om de doelen te verwezenlijken kan een brede buurtschool meedoen aan de Haagse Voorschool (het is de bedoeling dat uiteindelijk alle brede buurtscholen hieraan meedoen; op dit moment doen 37 scholen mee), verlengde-schooldagactiviteiten organiseren, activiteiten om de sociale redzaamheid te vergroten of motorische vorming, en mondiale vorming, cursussen voor ouders, naschoolse opvang, of tussenschoolse kinderopvang. De school kan daarvoor samenwerking zoeken met de jeugdgezondheidszorg, gezondheidsvoorlichting en jeugdhulpverlening, met buurthuizen en jeugdcentra, met politie en justitie, en met een peuterspeelzaal.
Scholen leggen hun eigen accenten. De gemeente geeft hun vervolgens instrumentele doelen en resultaatverwachtingen mee. En evalueert, zoals te lezen is in het rapport De verlengde schooldag: leuk of leerzaam?

Voorbeeld

Een echte Haagse bredebuurtschool is de Heilig Hartschool, een school met 320 leerlingen, midden in een Haagse achterstandswijk. Bijzonder is de ouderkamer, een klaslokaal dat is omgebouwd tot huiskamer. Iedere dag kunnen ouders er terecht. Voor onderlinge contacten, maar ook voor een spreekuur van het maatschappelijk werk en cursussen. Twee keer in de week is er oudereducatie.
Sinds maart 2003 is bekend dat de Heilig Hartschool een nieuw gebouw krijgt. Dat wordt een gebouw waarin welzijn, zorg en onderwijs een plek krijgen, en waarin de samenwerking die er nu al is, zal worden uitgebouwd.
Bredeschool.nl gaat de ontwikkelingen op de Heilig Hartschool volgen in een serie praktijkflitsen.

Praktijkflits

september 2003.

'De Heilig Hartschool is dit schooljaar door de gemeente Den Haag aangewezen als project voor het bouwen van een bredebuurtschool', zegt locatiedirecteur Rob van Boekhout met gepaste trots. 'Dat is heel belangrijk voor ons, want het betekent dat bijvoorbeeld onze ouderkamer kan blijven bestaan. Met die ouderkamer bereiken wij hier echt iets. Dus het zou doodzonde zijn als we er straks in de nieuwbouw geen ruimte meer voor hebben. Daar hoeven we ons nu geen zorgen om te maken. Er komt in het nieuwe gebouw een extra lokaal. Zonder dat zouden we niet weten hoe het verder moest met het project.'

De ouderkamer gaat zijn tweede jaar in. 'Dit jaar willen we ervoor gaan zorgen dat ouders zelf initiatieven nemen', zegt Van Boekhout. 'We zoeken naar ouders die kunnen optreden als gastouder. Als je dat niet doet, bloedt zo'n project dood. En dat willen we niet meer. In het verleden hebben we vaak geprobeerd iets aan ouderparticipatie te doen. Dat ging altijd leuk, totdat er weer eens tijdgebrek was. Dan krijgt het onderwijs voorrang. Nu willen we proberen de ouders zelf bij de zaak te betrekken. Want we merken wél dat het project effect heeft. Er zitten op de inloopochtenden altijd wel zo'n vijftien ouders in de ouderkamer, en we merken dat de drempel veel lager is om hier naar een opvoedingsdeskundige of een maatschappelijk werker te gaan, dan bij de instellingen zelf. Op de laatste informatieavonden hadden we een opkomstpercentage van 75%. Je weet natuurlijk nooit helemaal zeker of dat door de ouderkamer komt, maar toch.'

'Wist je trouwens dat er sprake van is dat de oude gevel blijft staan?' De gemeente wil dat heel graag, alleen maakt het het ontwerp wel flink duurder, dus is het nog niet zeker of het doorgaat. Op tekening ziet het er wel prachtig uit. Een glijdende overgang van oud naar nieuw met een enorme vide. Geweldig.'

Voorlopig zit de Heilig Hartschool nog wel even in het oude pand aan de Beeklaan, een weg dwars door een oude wijk waar veel gerenoveerd wordt. 'Eerst zou de nieuwbouw volgend jaar klaar zijn, maar intussen weten we dat het schooljaar 2005/6 realistischer is. We vinden dat ook niet zo erg. Als er verbouwd wordt moeten we uit de school, en op dit moment is er geen enkel gebouw in de buurt waar we tijdelijk in kunnen.'

Contactpersonen, adressen

Heilig Hartschool
Ben Endlich, directeur
Beeklaan 184, 2562 AP Den Haag
Tel. 070 - 3648681
info(at)heilighart.scolucas.nl
www.nldata.nl/heilighart

Contactpersonen Gemeente Den Haag

Medewerker Brede Buurtschool:
Karin van Zuylen
Tel. 070 -353 2688
k.vanzuylen(at)ocw.denhaag.nl

of: bredebuurtschool(at)ocw.denhaag.nl

Fax 070 - 3535549
Dienst O,C en W Den Haag
Postbus 12652
2500 DP Den Haag

Voor een compleet overzicht van alle Brede Buurtscholen in Den Haag klikt u hier

De kunstmagneetscholen:
De la Reyschool, Koningin Beatrixschool (Muziekmagneten); Prinses Ireneschool, Elout van Soeterwoudeschool (Theatermagneten); Het Spectrum (Dansmagneet), Jenaplanschool Grote Beer (Beeldmagneet); Bavinckschool (Multidisciplinaire Kunstmagneet); Paul Krugerschool (Foto/Film/Videomagneet).
www.kunstmagneet.nl