Revolutie in de muziekindustrie


English text

AMSTERDAM, 20080711 -- Op 14 juli wordt de Bastille van de muziekindustrie bestormd met de lancering van een nieuw muziekplatform. De verwachting is dat Tribe of Noise heel wat overhoop gaat halen door een legaal alternatief te bieden voor het downloaden van gratis muziek.

Vorig jaar hebben artiesten zoals Moby, Nine Inch Nails en Radiohead al de eerste stappen gezet richting alternatieve muziekdistributie. Maar Tribe of Noise zal een stap verder gaan. Op Tribe of Noise zullen componisten hun muziek onder een creative commons licentie uploaden, zodat het fans en professionals is toegestaan het werk vrij te downloaden, te verspreiden en te bewerken.

"Terwijl de traditionele muziekindustrie nog steeds in termen van repressie denkt door gebruik te maken van digital rights management en de waakhonden van de industrie, denken wij liever in oplossingen voor gelijkgestemden," aldus Sandra Brandenburg, medeoprichter van Tribe of Noise. "Het was eigenlijk helemaal niet moeilijk om onafhankelijke artiesten te vinden die geloven in het delen van hun muziek en die zelfs fans en professionals aanmoedigen om hun werk vrij te distribueren en te bewerken."

"Ik bewonder deze bands voor hun moed en inzicht over de richting die we met zijn allen op gaan. Alle muziek op ons platform is legaal en vrij beschikbaar voor fans, maar kan ook commercieel worden toegepast. Zolang de artiest maar wordt vermeld en afgeleid werk onder dezelfde licentie beschikbaar wordt gesteld."

In 2007 was er volgens het jaarlijkse NDP-onderzoek naar internetgebruik in de Verenigde Staten sprake van een stijging van gratis verkregen muziek en een scherpe daling van de hoeveelheid gekochte muziek. Ondanks de toename van gekochte digitale downloads van 7% naar 10% was dit niet voldoende om de daling van cd-verkopen van 41% naar 32% te compenseren. Hoewel de muziekindustrie zich in een negatieve spiraal bevindt, zijn de inkomsten nog steeds dusdanig groot dat zij niet in staat lijkt om de sprong richting toekomst te maken.

"We zingen misschien allemaal 'lala', maar we leven beslist niet in Lala-land. De muziekindustrie en met name artiesten gaan door een diep dal. Wij nemen echter een Darwinistische houding aan; alleen als je je aanpast aan de nieuwe situatie kun je overleven. Dus in plaats van verzet tegen verandering en het loodje leggen, omarmen wij de veranderingen. Mensen zullen muziek blijven delen, dus geef ze dan iets om te delen. Maar doe het op zo'n manier dat je tegelijk een vaste schare fans opbouwt die naar jouw optredens wil komen en jouw spullen wil kopen."

"Als je momenteel een paar miljard verdient op de traditionele wijze, zal het zweet je uitbreken tijdens de aandeelhoudersvergadering waarop je het verlies aan marktaandeel moet uitleggen. Maar het komt nog steeds neer op heel veel geld, dus je bent niet bepaald gemotiveerd om je oude werkwijze overboord te gooien. Als je zoals Tribe of Noise een nieuwkomer bent, kan de groeicurve alleen maar omhoog en dat werkt erg motiverend," concludeert Chief of Noise Hessel van Oorschot.