Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Communitymarketing is de nieuwe trend

Utrecht, 14 juli 2008 - De nieuwe marketingtrend van 2008 is communitymarketing. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek onder ruim 1.400 marketeers. Andere nieuwkomer in de top-5 is 50+-marketing.

De top-5 trends van dit jaar zijn communitymarketing (32 procent), 50+-marketing (26 procent), e-communication (22 procent), internet en web-based applications (22 procent) en viral- en buzz-marketing (20 procent). Het is de vijfde editie van het Berenschot-onderzoek, dit jaar voor het eerst in samenwerking met Marketing Tribune. Voor het onderzoek zijn 1.200 marketeers rechtstreeks benaderd; daarnaast hebben lezers van Marketing Tribune en bezoekers van een aantal sites een enquête ingevuld (192 respondenten). Zowel communitymarketing als 50+-marketing is nieuw in de top-5; een signaal dat doelgroepdenken cruciaal is momenteel.

Internet is een belangrijke aanjager van deze trend. Consumenten kunnen online steeds meer en steeds sneller informatie vinden. Daarnaast zijn zij zelf actief via blogs en fora, waar zij hun mening ventileren over nieuwe producten en merken. Communitymarketing haakt hierop in door met deze nieuwe generatie consumenten in contact te treden. Het idee is hen zodanig bij het merk te betrekken dat zij gaan fungeren als brand advocates, fans van het merk, die de boodschap verspreiden onder nieuwe prospects. 'Uit de drie andere mediumgerelateerde trends is af te leiden dat marketeers dergelijke communities logischerwijs ook digitaal benaderen,' aldus Onno Ponfoort, senior managing consultant bij Berenschot.

Hoewel deze trends er al jaren aan zaten te komen, blijkt uit het onderzoek dat marketeers moeite hebben om er echt op in te spelen. Slechts 53 procent van degenen die communitymarketing noemen als belangrijke trend, doen er ook daadwerkelijk iets mee. In geval van 50+-marketing is dat slechts 35 procent. 'Als reden hiervoor geven marketeers aan dat ze te weinig macht hebben om productontwikkeling en andere marketingmixelementen te beïnvloeden,' zegt Ponfoort. 'Degenen die wel inhaken op trends, doen dit vooral door de P's van promotie en product te benutten.' Opvallend is de geringe invloed van trends: respondenten geven aan dat trends slechts in 25 procent van de gevallen invloed hebben op het productontwikkelingsproces in hun bedrijf. De impact op marketingmixelementen is nog lager: 18 procent.