Agendia en Ferrer sluiten exclusieve overeenkomst voor verkoop van diagnostiche testen voor kanker in vier belangrijke Europeese markten

15/07/2008 10:05

PR Newswire

AMSTERDAM, Nederland en BARCELONA, Spanje, July 15 /PRNewswire/ -- Agendia BV en Ferrer inCode kondigden vandaag een overeenkomst aan die Ferrer exclusieve rechten geeft om twee van Agendia's
moleculair-diagnostische testen te verkopen -- MammaPrint(R), een test die de activiteit van 70 genen meet om het risico op uitzaaiing bij borstkanker te voorspellen, en CupPrint*, een genexpressie test die snelle en betrouwbare methode biedt om de primaire tumor te lokaliseren bij patiënten met "Cancer of Unknown Primary" (CUP). Naast de overeenkomst voor Spanje, die al getekend is in 2007, geeft deze exclusieve distributieovereenkomst, Ferrer de rechten om de testen in Duitsland, Frankrijk, Italië, en Portugal, te verkopen.

"Wij hebben er vertrouwen in dat Ferrer inCode de juiste partner is voor een succesvolle uitbreiding van MammaPrint en CupPrint in deze additionele Europese markten," zei Dr. Bernhard Sixt, president algemeen directeur van Agendia. Deze overeenkomst maakt het mogelijk de huidige diensten aan meer klanten aan te bieden in deze landen, met als resultaat dat meer patiënten en hun artsen toegang krijgen tot de waardevolle informatie die door deze testen wordt verstrekt."

MammaPrint is een klinisch bewezen, hoogst nauwkeurige genexpressie test die de arts een unieke analyse biedt om het individuele risico op uitzaaiingen van borstkanker te bepalen. MammaPrint, de eerste "In Vitro Diagnostic Multivariate Index Assay" (IVDMIA) die in Februari 2007 goedkering verkreeg van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA), verstrekt informatie die artsen en patiënten helpt om efficiëntere besluiten te nemen omtrent behandeling. Deze kunnen het gebruik van chemotherapie verminderen en daardoor ernstige potentiële bijwerkingen vermijden. CupPrint* is de innovatieve genexpressie test die de oorsprong van de primaire tumor bepaald in patiënten met "Cancer of Unknown Primary" (CUP), die vijf procent van alle nieuwe kankergevallen omvat en de vierde plaats inneemt als algemene kanker doodsoorzaak wereldwijd.

"Wij hebben de ontwikkelingen van MammaPrint en CupPrint gevolgd, en zijn opgewonden over de mogelijkheid voor Ferrer inCode om de beschikbaarheid van deze genexpressie testen in deze vier Europese landen te versnellen," zegt Dr. Carlos de Lecea, vice president, International and Business Development bij Ferrer. "Beide testen verstrekken waardevolle informatie die kan worden gebruikt door oncologen om behandel beslissingen te nemen, die de deur openen voor een meer geindividualiseerde behandeling voor kankerpatiënten."

De bedrijven bespreken ook de mogelijkheid voor een toekomstige samenwerking en uitbreiding in andere delen van de wereld.

Over Ferrer inCode en Grupo Ferrer Internacional
Ferrer inCode is de Biotech dochteronderneming die van Grupo Ferrer Internacional, werkzaam specifiek op het gebied van gepersonaliseerde geneeskunde als leverancier van moleculair-diagnsotische testen die voornamelijk op genomics, proteomics, metabolomics en bio-informatica worden gebaseerd. De visie van Ferrer inCode is om artsen te helpen de nauwkeurigste klinische besluiten voor elke patiënt te nemen door de geavanceerde biotechnologische testen. Grupo Ferrer Internacional is een private Europese R?-gebaseerd pharmaco-chemisch en medisch apparatenbedrijf gestationeerd in Barcelona, Spanje. Ferrer werkt vandaag in meer dan 60 landen met het algemene doel gezondheid en kwaliteit van leven te verbeteren. Als gevolg van haar missie om voortdurend te groeien heeft Ferrer een sterk netwerk van commerciele operaties in Europa en heeft , uitgebreide commerciële ervaring in Latijns Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en het Verre Oosten. Voor meer informatie over Ferrer, bezoek www.ferrergrupo.com of www.ferrerincode.com.

Over Agendia
Agendia, dat in Amsterdam, Nederland is gevestigd, is een wereldleider in op genexpressie analyse-gebaseerde diagnostiek met drie producten op de markt. Het bedrijf concentreert zich op de ontwikkeling en de introductie van moleculair-diagnostische tests door gebruik te maken van genexpressie analyse in tumoren. Agendia was het eerste bedrijf om een voorspellende test op de markt te brengen - MammaPrint(R) - die het risico op uitzaaiingen van borstkanker voorspelt. Agendia onderhoudt hechte banden met verscheidene belangrijke academische centra om nieuwe geavanceerde testen voor kanker te ontwikkelen. Agendia biedt ook zijn deskundigheid aan pharmabedrijven die bij de ontwikkeling hoogst concentreren aan van zich - efficiënte gepersonaliseerde drugs op het gebied van oncologie. Voor meer informatie over Agendia, bezoek www.agendia.com.


*CupPrint(R) is gebaseerd op een licentie van van AviaraDx

Website: http://www.agendia.com
http://www.ferrergrupo.com
http://www.ferrerincode.com
MEDIA CONTACTEN: Voor Agendia - EU & non-U.S.-based Media: Dr. Bernhard Sixt, President and Chief Executive Officer, Agendia, +31204621520, communications@agendia.com, Voor Ferrer:, Olga Fidalgo, Corporate Director, BusinessDevelopment & Licensing, Grupo Ferrer International, ofidalgo@ferrergrupo.com, Voor Agendia - U.S. Media: Kelly Connor, Vice President, Ogilvy Public Relations Worldwide, +1-212-880-5328 Office, +1-609-221-5785 Mobile, Kelly.connor@ogilvypr.com






-