Ministerie van Economische Zaken


ICT-projecten in het Onderwijs winnen M&ICT prijs


15-07-2008 | nieuwsbericht | onderwerp: Maatschappelijke sectoren en
ICT


Op 10 juli 2008 zijn de winnaars van de zesde prijsvraag van het
actieprogramma maatschappelijke sectoren en ICT aangewezen.


Het actieprogramma werkt aan het wegnemen van belemmeringen voor
grootschalig gebruik van succesvolle ICT-toepassingen op het gebied
van mobiliteit, onderwijs, veiligheid en zorg. Verschillende kleine
succesvolle ICT projecten krijgen door de prijs de mogelijkheid om
breder ingezet te worden en daarmee een bijdrage te leveren aan het
oplossen van maatschappelijke vraagstukken. De prijswinnaars hebben
voorstellen ingediend op het terrein van "Samenwerking en
Communicatie". In totaal zijn 16 voorstellen beoordeeld door een
onafhankelijke jury onder leiding van Professor Soete, hoogleraar
Internationale Economische Betrekkingen aan de Universiteit van
Maastricht. Vier voorstellen zijn goedgekeurd voor een totaalbedrag
van EUR 1.395.195.


Winnaars


Digitale Leergemeenschap Educatie (DLE)

Dit voorstel betreft een internetplatform voor interactieve
stagebegeleiding van Pabostudenten. Studenten lopen stage op scholen
en worden naast de ondersteuning en hulp in de werkomgeving ook
geholpen door dit internetplatform. Ook kan de aanbieder van een
stageplaats gematched worden met studenten die een stageplek zoeken.
Deze voorziening maakt het voor alle betrokkenen uit de opleiding en
het onderwijswerkveld mogelijk om organisatie, informatievoorziening
en communicatie in relatie tot het leerproces van de (PABO)student
adequaat te kunnen stroomlijnen en effectiever te regelen.


MediaMania

Veilig internetgebruik bij jongeren is noodzaak. MediaMania is een
lesprogramma rondom het thema virtueel burgerschap en heeft als doel
leerlingen in het voortgezet onderwijs te leren over waarden, normen,
dilemma's, do's en dont's in de virtuele wereld. Het voorstel haakt
aan bij actuele jongeren thema's als digitaal pesten, omgang met
privacy, kinderporno, auteursrechten e.d. en sluit goed aan op de
leefwereld van jongeren.


Special learning community

Dit voorstel beoogt een toepassing die in de gehandicaptenzorg al
bestaat, als digitale leeromgeving te introduceren binnen het speciaal
onderwijs. De leerlingen worden in staat gesteld zelfstandig kennis en
interesses te verwerven, delen, reproduceren en presenteren. De
beoogde applicatie is tijd- en plaatsonafhankelijk, sluit goed aan bij
de doelgroep en zal zeker in de behoefte voorzien.


Wereldscholen

Dit project is een elektronische samenwerkingsomgeving waarin
middelbare scholieren van 80 scholen authentieke opdrachten voor
ontwikkelingswerk uitvoeren. Voorbeelden van projecten waar studenten
op adviseren of onderzoek voor doen zijn: Het helpen opzetten van een
zeepfabriek in Tanzania of hulp bij het ontwikkelen van een
malariapreventieprogramma in Ghana. Rond elke opdracht ontstaat een
"community of learners" die bestaat uit alle bij de opdracht betrokken
personen, zoals leerlingen, opdrachtgevers in ontwikkelingslanden,
binnen- en buitenlandse experts. Het netwerk wordt uitgevoerd onder
leiding van een organisatie van educatief ontwerpers en educatieve
makelaars.


Het Actieprogramma en bijbehorende prijsvraag is een initiatief van de
ministeries van BZK, Justitie, OCW, V&W, VWS en EZ. Voor het
Actieprogramma heeft het kabinet EUR 80 miljoen beschikbaar gesteld.


Meer informatie


* Maatschappelijke sectoren en ICT