Ingezonden persbericht


beantwoording van SV 2008, nr. 69 inzake afvalscheidingsstation Tractieweg.

2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
69 vragen van mevrouw ir. I.G.M. de Bondt (ingekomen 28 juni 2008
en antwoorden door het college verzonden op 15 juli 2008 )

De VVD fractie heeft geconstateerd dat het afvalscheidingstation 'Tractieweg" is opgeheven. Veel inwoners van Utrecht, die hun grofvuil en sloopafval weg willen brengen, komen voor een gesloten hek te staan. Nergens rondom het terrein staat aangegeven waar inwoners hun afval wel kwijt kunnen. Inwoners moeten met hun volgeladen auto's en aanhangwagens weer naar huis terugkeren. Ook op de homepage van de gemeente Utrecht is het moeilijk om goede informatie over de tijdelijke sluiting en alternatieve locaties te vinden.


1. Deelt het college de mening van de VVD dat laagdrempelige afvalinzameling belangrijk is om er voor te zorgen dat bewoners hun afval scheiden en wegbrengen en niet rond laten slingeren op straten en in parken?

Ja.


2. Op welke wijze heeft het college aan Utrechters duidelijk gemaakt dat het afvalscheidingstation Tractieweg (tijdelijk) wordt / is opgeheven? Heeft het college zich hierbij gerealiseerd dat het afvalinzamelingstation een functie heeft voor heel Utrecht en niet alleen voor inwoners van de desbetreffende wijk?

Door het uitvoeren van een communicatieplan, waarin de volgende acties zijn opgenomen:
* billboards op beide zijkanten van alle vuilniswagens (de maanden mei en juni), deze rijden stapvoets door de gehele gemeente;
* advertenties op de voorpagina van Ons Utrecht en in AD/Utrechts Nieuwsblad Dichtbij op 28 mei 2008, onder de gemeentelijke medelingen van 21 en 28 mei 2008 en op de kabelkrant;
* een bord bij de ingang van het afvalscheidingsstation vóórdat dit werd gesloten;
* op de website utrecht.nl/ri;

* flyers, uitgereikt aan bezoekers van de afvalscheidingsstations (4000 stuks);
* via het Klantencontactcentrum;

* via de wijkbureaus.


3. Op welke wijze en wanneer manier gaat het college alsnog richting inwoners communiceren dat het afvalscheidingstation is gesloten?

De advertenties in Ons Utrecht en in AD/Utrechts Nieuwsblad Dichtbij worden nogmaals geplaatst. De bebording naar het tijdelijke brengstation aan de Gageldijk hebben wij uitgebreid.


4. Komen er borden rondom het voormalige afvalscheidingterrein te hangen waarop staat waar inwoners wel terecht kunnen met hun afval?

Op het tijdelijk gesloten afvalscheidingsstation staat nu één bord op het formaat A0 met daarop de verwijzing naar de andere afvalscheidingsstations. Wij plaatsen een extra informatiebord van een groter formaat.


5. Wordt de website van de gemeente Utrecht aangepast zodat op een simpele wijze informatie kan worden gevonden, bijvoorbeeld door informatie over de sluiting en alternatieve locaties op de pagina van het afvalscheidingstation in de online stadsgids te zetten?

De website is aangepast. Op de startpagina utrecht.nl (onder actueel) en in de digitale stadsgids is de tijdelijk gwijzigde locatie vermeld.

Het schijnt dat het college op 15 januari 2008 heeft besloten het afvalscheidingstation aan de tractieweg te moderniseren. In de besluitenlijst van deze collegevergadering staat dat de commissie Verkeer en Beheer per brief wordt geïnformeerd.


6. Waarom heeft de commissie Verkeer en Beheer nooit een brief ontvangen over de voorgenomen modernisering?

Een brief hierover met kenmerk 07.006410 heeft de commissie op 21 januari 2008 per e-mail ontvangen en heeft de griffie met de zending van 28 januari 2008 op papier aan de leden van de commissie toegezonden.


7. Wat houdt deze modernisering in en welke kosten gaan daarmee gepaard? Waarom is deze modernisering noodzakelijk?

Wij menen u ter voorkoming van onnodige dubbelingen te mogen verwijzen naar de inhoud van de brief van 21 januari 2008, die wij voor de volledigheid als bijlage bijvoegen.


---- --

---- --