Gemeente Vlaardingen


Vlaardingse dienstverlening onder de loep

16 juli 2008

De gemeente Vlaardingen doet dit jaar voor het eerst mee aan de Benchmark Publiekszaken, van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Met een zogenaamde 'benchmark' worden prestaties van de gemeente Vlaardingen vergeleken met de prestaties van andere deelnemende gemeenten.
In dit kader is in april en mei een tevredenheidsonderzoek gehouden onder de Vlaardingse baliebezoekers en bellers.

De scores
De algemene gemiddelde tevredenheid bij bezoekers en bellers levert een waarderingscijfer van 7,6 op. Daarmee loopt de Gemeente Vlaardingen in de pas met het landelijk gemiddelde en het gemiddelde van vergelijkbare gemeenten (20 deelnemende gemeenten met 50.000-100.000 inwoners).

Vooral het feit dat Vlaardingen hoog scoort met bezoek op afspraak valt op: gemiddeld 40% van de bezoekers maakt vooraf een afspraak, tegen 13% landelijk gemiddeld. Het maken van een afspraak (via www.vlaardingen.nl of via 010-2484000) heeft als grote voordeel dat de bezoeker niet hoeft te wachten, maar op de afgesproken tijd aan de beurt is.

De Vlaardingse burgers en ondernemers die bellen, zijn net iets meer tevreden over de afhandeling dan de bellers van de vergelijkbare gemeenten (7.4 tegen 7.3). Ook het landelijk gemiddelde (7.2) ligt hieronder.

Andere onderdelen van de Benchmark zijn onder andere een vergelijking van de openingstijden, het aantal klachten en de wachttijden. Over deze onderwerpen krijgt de gemeente later deze zomer het onderzoeksrapport.