Ingezonden persbericht


Chauffeur rijdt in op file voorgoed verleden tijd met anti-ongevalsystemen

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is samen met TNO en Connekt een proef begonnen met anti-ongevalsystemen. Vorige week woensdag is de test met ongeveer 3.000 Nederlandse vrachtwagens van start gegaan. Het gaat hier om zogenaamde retrofit systemen die de chauffeur er met een waarschuwingssignaal op attenderen dat hij een ander voertuig te dicht nadert. Volvo Trucks heeft reeds verschillende, geavanceerde ondersteuningssystemen ontwikkeld die niet alleen een waarschuwing geven, maar het voertuig daadwerkelijk afremmen. Volvo verwacht hiermee ernstige ongevallen en lange files te kunnen voorkomen. De nieuwe systemen zijn in juni geïntroduceerd.

De systemen van Volvo geven niet alleen een melding door middel van een waarschuwingssignaal aan de chauffeur, maar zorgen er tevens voor dat de vrachtwagen zelf ingrijpt. Zo worden met bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control de wielremmen van de truck automatisch geactiveerd wanneer de truck een andere wagen te dicht nadert. En voorkomt het Electronic Stability Program (ESP) van Volvo het risico op kantelen en scharen van vrachtautocombinaties door het motorvermogen te verlagen en de remdruk voor ieder wiel afzonderlijk te regelen.

Volgens recente studies van het toonaangevende Amerikaanse verkeersonderzoeksinstituut Virginia Tech Transportation Institute, VTTI, worden meer dan 8 van de 10 verkeersongelukken veroorzaakt doordat de chauffeur vlak voor het ongeval de concentratie verloor. "Elk jaar vinden daardoor ruim 40.000 mensen de dood bij verkeersongevallen in Europa. Dit maakt het verbeteren van de rijveiligheid en het op het juiste moment bijstaan van de chauffeur van essentieel belang", verklaart Willem-Jan Majoor, Driver Trainer bij Volvo Truck Nederland.

16 juli 2008
Anti-ongevalsystemen in het kort
Adaptive Cruise Control. Door dit systeem past de vrachtwagen zich automatisch aan de verkeerstroom aan. De truck behoudt een constante tijdsafstand ten opzichte van het voorliggende voertuig. Het systeem waarschuwt de chauffeur wanneer de afstand kritiek wordt en de wielremmen worden geactiveerd wanneer de afstand gevaarlijk is.

Lane Keeping Support. Dit radarsysteem helpt de chauffeur de truck op de juiste baan te houden door de wegbelijning te controleren en geeft een waarschuwing wanneer de chauffeur de wegbelijning raakt.

Driver Alert Support. Indien het rijpatroon als onregelmatig wordt gezien, krijgt de chauffeur een waarschuwing in de vorm van een geluidssignaal en een tekstbericht. Indien het onregelmatige patroon voortduurt, wordt de chauffeur geadviseerd te stoppen.

Electronic Stability Program (ESP). Het ESP-stabiliteitssysteem van Volvo heeft al meerdere malen een beslissende rol gespeeld in rijsituaties waarbij de chauffeur de controle over het voertuig dreigde te verliezen. Het systeem voorkomt het risico van het kantelen van vrachtautocombinaties. Deze optie was tot voor kort alleen beschikbaar voor trekkers. Volvo is de eerste truckfabrikant ter wereld die dit systeem aanbiedt voor 6x2 bakwagens. ESP is daarmee ook beschikbaar voor trekkers met meerdere trailers en daardoor ideaal in het Europese Modulaire Systeem of LZV.

Lane Changing Support. Een veelvuldige oorzaak van ongevallen met vrachtwagens is verminderd zicht. Dode hoeken, bochten, duister en slecht zicht verminderen de controle van de chauffeur."Daarom is er in bepaalde situaties een extra oog nodig, bijvoorbeeld bij het wisselen van rijstrook," verklaart Willem-Jan Majoor. Volvo s nieuwe Lane Changing Support levert dit extra oog. Een radarsensor helpt de chauffeur om andere voertuigen in de dode hoek aan de passagierszijde te detecteren. De chauffeur wordt gewaarschuwd door een lichtsignaal en een luider geluid van de richtingaanwijzer.

Statische bochtverlichting verlicht automatisch de weg wanneer de chauffeur een bocht draait. Wanneer het knipperlicht wordt ingeschakeld, gaat een extra lamp in de koplamp aan, die zijwaarts schijnt. Hierdoor heeft de chauffeur in het donker een beter zicht op voetgangers, fietsers en objecten in de bocht.

Regensensor. Ruitenwissers komen automatisch in actie bij regen en passen zich automatisch aan voor een beter zicht. De gevoeligheid van de wissers is regelbaar door de chauffeur.

Security Service helpt de chauffeur in geval van nood om snel de locale politie in te schakelen.

Safety training voor chauffeurs. In 2009 introduceert de EU een nieuwe wet die eist dat vrachtwagenchauffeurs worden getraind in onder andere veiligheid. Volvo biedt nu al veiligheidstrainingen die voldoen aan deze eisen.

Op www.volvotrucks.com/launch kunt u filmbeelden van de veiligheidsopties bekijken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Charles Engelaar, Volvo Truck Corporation, telefoon: 0345-688 410 of 06-51 42 71 51

E-mail charles.engelaar@volvo.com Website www.volvotrucks.nl

Bezoek http://www.thenewsmarket.com/volvogroup om toegang te krijgen tot videouitzendingen van de Volvo Groep. U kunt materiaal bekijken en aanvragen als MPEG2 file of Béta SP tape. De registratie en het videomateriaal zijn vrij voor de media.

Volvo Trucks levert een totaalpakket van transportoplossingen voor professionele en zakelijke klanten. Het bedrijf biedt een volledig assortiment van zware tot middelzware trucks met een sterk internationaal netwerk van 3.000 servicepunten in meer dan 130 landen. In 2007 verkocht Volvo Trucks wereldwijd meer dan 100.000 trucks. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Groep, één van s-werelds meest vooruitstrevende fabrikanten van trucks, bussen en uitrusting voor de bouw, aandrijfsystemen voor scheepvaart en industriële toepassingen, ruimtevaartcomponenten en dienstverlening. De Volvo Groep levert bovendien complete oplossingen op het gebied van financieringen en service.