Consumentenautoriteit


Persbericht | 17 juli 2008 | Misleidende ringtone-aanbiedingen Europees probleem

Niet alleen in Nederland, maar ook overal elders in Europa, worden veel onjuiste, onvolledige en/of misleidende aanbiedingen van SMS-diensten, met name ringtones, aangetroffen op kinder- en jongerenwebsites. Dit blijkt uit onderzoek dat consumententoezichthouders uit de 27 lidstaten van de Europese Unie, waaronder de Consumentenautoriteit in Nederland, begin juni tegelijkertijd en gezamenlijk hebben gedaan op internet. De Europese commissaris voor Consumentenzaken, mevrouw Meglena Kuneva, brengt vandaag de resultaten van deze 'internet sweep' naar buiten.

In totaal zijn ongeveer 500 websites onderzocht, waarvan 80% is aangemerkt voor nader onderzoek omdat mogelijk sprake is van een overtreding, zoals onjuiste of onvolledige informatie over de prijs en/of over de aanbieder en misleidende reclame. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als de dienst als 'gratis' wordt aangemerkt terwijl je in werkelijkheid een abonnement afsluit. In de verschillende landen zullen de consumententoezichthouders de partijen achter deze aanbiedingen aanspreken en aanpakken. Daar waar aanbieders in verschillende landen actief zijn of grensoverschrijdend werken zal gezamenlijk worden opgetrokken.

In Nederland heeft de Consumentenautoriteit de 35 populairste kinder- en jongerenwebsites onderzocht die een banner van een ringtone-aanbieder bevatten. Op 20 van deze 35 websites heeft de Consumentenautoriteit links aangetroffen naar SMS-aanbieders. Al deze websites zijn aangemerkt voor nader onderzoek omdat er mogelijk sprake is van een of meerdere overtredingen. In geval van een overtreding kan de Consumentenautoriteit de aanbieder beboeten of een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code.

Ook vorig jaar heeft de Consumentenautoriteit al onderzoek gedaan naar de informatie van ringtone-aanbieders op kinder- en jongerenwebsites. Dit gebeurde nadat er op een door Staatssecretaris Heemskerk ingesteld meldpunt over SMS-diensten op ConsuWijzer veel klachten binnenkwamen over misleidende ringtone-aanbiedingen. In 2007 trof de Consumentenautoriteit op 22 van de 140 onderzochte websites banners aan met onvolledige of onjuiste informatie over ringtones. Dit was de reden voor de Consumentenautoriteit om dit onderwerp als aandachtsgebied op te nemen op haar Agenda voor 2008. Vorige week lanceerde de SMS-branche zelf een speciaal filter waarmee men een toestel voor betaalde SMS-diensten kan blokkeren. Met dit filter en de speciale gedragscode moeten dit soort onduidelijkheden tot het verleden gaan behoren. De nieuwe 'internet sweep' maakt echter duidelijk dat mogelijk nog altijd sprake is van overtredingen. Momenteel heeft de Consumentenautoriteit tegen verschillende aanbieders van SMS-diensten onderzoeken lopen.