IDC-RAPPORT: SEPA-VERMOEIDHEID GEEFT BANKEN ONZEKERE TOEKOMST
~ Innovatie compenseert compliance-kosten ~

Nieuwegein, 17 juli 2008 - De vermoeidheid rond de Single European Payment Area (SEPA) slaat langzamerhand toe in de financiële wereld, waardoor het risico op uitstel van het uniforme Europese systeem voor betalingsverkeer steeds verder toeneemt. Dat blijkt uit een IDC-rapport over de compliance-inspanningen die financiële instellingen in Europa leveren voor de invoering van SEPA. Het rapport is gefinancierd door Informatica Corporation (NASDAQ: INFA), de grootste onafhankelijke aanbieder van data integratie software, en Atos Origin. Het geeft aan dat banken moeten innoveren en hun dienstverlening aan moeten passen, zodat hun klanten voordeel halen uit de nieuwe SEPA-infrastructuur. Als dit niet gebeurt, worden de investeringen in SEPA niet of onvoldoende terugverdiend.

Het eerste stadium van SEPA is gestart in januari 2008, maar de Europese banken voldoen nu nog niet aan de Payments Services Directive (PSD) en SEPA Direct Debits (SDD's). De grootste uitdaging is het omgaan met complexe systemen die bestaan uit losse onderdelen en verschillende formats. Hierdoor is er geen schaalbaarheid, terwijl de financiële sector in toenemende mate globaliseert. De bankwereld moet een balans vinden in het verbeteren van de processen, terwijl de investeringen in deze processen tegelijkertijd afnemen. Eén van de belangrijkste middelen om dit te realiseren is het effectief beheren van data die verspreid zijn over verschillende platformen.

"Door alle regelgeving waar het bankwezen de afgelopen tien jaar mee te maken heeft gehad, is het niet vreemd dat er vermoeidheid rond SEPA begint op te treden. Dit geldt vooral bij middelgrote banken die relatief weinig personeel en geld beschikbaar hebben om hun systemen aan te passen. De harmonisatie van betalingssystemen binnen Europa moet worden gezien als een lange-termijninvestering en als een platform voor het realiseren van toekomstige omzet. De centralisatie van betalingsstromen, bijvoorbeeld, zorgt voor transparantie in klanttransacties, wat uiteindelijk nieuwe mogelijkheden biedt in het betalingsverkeer. Om dit te bewerkstelligen moeten banken uitdagingen op het gebied van data overwinnen. Als dat niet lukt zijn alle inspanningen op het gebied van SEPA gedoemd te mislukken", aldus Rachel Hunt, European Banking Research Manager bij Financial Insights van IDC.

Ondanks dat het voldoen aan SEPA voor veel banken een kostbare zaak is, geeft het ze ook de mogelijkheid om hun klanten nieuwe diensten te bieden. De Europese Commissie werkt op dit moment aan standaarden voor mobiel bankieren en aan een raamwerk voor European Electronic Invoicing (EEI) dat banken een lange-termijnstrategie biedt om ROI te creëren. De banken die best practices weten te realiseren op het gebied van data integratie en data kwaliteit, over meerdere systemen, zijn het beste gepositioneerd om commercieel voordeel te halen uit de ontwikkelingen.

"Banken maken zich zorgen over de wissel die het verwerken van betalingen trekt op hun winstgevendheid, maar met het juiste platform wordt de situatie omgedraaid en wordt het betalingsverkeer commercieel benut", aldus Chris Boorman, chief marketing officer bij Informatica. "Als SEPA-compliance een onderdeel wordt van de bedrijfsstrategie, worden nieuwe kansen aangeboord en behoren budgetproblemen die samengaan met projecten rond regelgeving tot het verleden. Verder worden de banken die de voordeligste diensten op de meest efficiënte manier leveren marktleider voor de komende jaren. Degenen die nu niet investeren lopen het risico straks te duur te zijn."

"Data integratie is nodig voor het soepel laten verlopen van het betalingsverkeer, maar het staat niet op zich. Banken van iedere omvang hebben te maken met een toename in het aantal standaarden omdat de sector steeds internationaler wordt. Dit betekent dat er nu actie ondernomen moet worden om de pijn in een later stadium te minimaliseren. Daarnaast toont de financiële impact van risicovolle leningen en recente fraudevoorbeelden het belang van een beter risicomanagementsysteem om de zakelijke risico's te beperken en fraude aan te kunnen pakken", vervolgt Boorman.

"De eerste fase van SEPA-compliance is vrijwel ongemerkt voorbijgegaan, de tweede fase heeft echter veel meer impact voor banken en in het bijzonder voor de middelgrote organisaties, is het een beangstigend vooruitzicht. Overleven in de financiële dienstensector is direct verbonden met het vermogen om te innoveren. De organisaties die een andere aanpak kiezen dan het traditionele model van simpelweg veel mensen in te zetten bij processen en de mogelijkheden van het automatiseren analyseren, worden ongetwijfeld de SEPA-winnaars", aldus Joe Edwards, senior vice president Sales and Marketing bij Atos Origin.

Het IDC-rapport 'Getting the value out of payment infrastructures: leveraging SEPA' is te downloaden vanaf http://eu.informatica.com/nl/grc/sepa/ . Het onderzoek heeft plaatsgevonden in april 2008 en IDC heeft een groot deel van de financiële dienstverleners in EMEA ondervraagd.

Note: Informatica is a registered trademark of Informatica Corporation in the United States and in jurisdictions throughout the world. All other company and product names may be trade names or trademarks of their respective owners.

Noot voor de pers:

Over Informatica
Informatica Corporation (NASDAQ: INFA) is de meest vooraanstaande onafhankelijke aanbieder van enterprise data integratie software. Met Informatica kunnen organisaties meerwaarde halen uit de informatiebronnen in de gehele organisatie. Meer dan 3.200 bedrijven wereldwijd vertrouwen op Informatica om data integratievraagstukken, ongeacht complexiteit en schaalgrootte, tegen lage kosten en tijdig uit te voeren.
Meer informatie kunt u vinden op: www.informatica.com/nl .

Voor meer informatie over Informatica kunt u contact opnemen met:
Informatica Nederland
Kristen Miller, Senior PR & AR Manager EMEA
Tel: 030-6086700
E-mail: kmiller@informatica.com

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met:
Jelle Zuidema van LEWIS, het IT PR bureau
Tel: 040-2354600
E-mail: jellez@lewispr.com