Leidschendam-Voorburg handelt klachten naar tevredenheid klager af

De gemeente Leidschendam-Voorburg werkt continu aan het verbeteren van haar dienstverlening. Onderzoeken wijzen uit dat inwoners de dienstverlening van de gemeente een ruime voldoende geven. Maar ook komt het voor dat inwoners constateren dat er verbeteringen mogelijk of wenselijk zijn. Die verbeterpunten zijn te herleiden tot drie gebieden en elk gebied heeft zijn eigen mogelijkheden om verbetersuggesties te doen.

1. Gebreken in de openbare ruimte kunnen worden gemeld bij het Meldpunt Openbare Ruimte.

2. De inhoud van nieuwe beleidsplannen of regelgeving kan worden aangepast door inspraak en afgegeven vergunningen of beslissingen kennen mogelijkheden voor bezwaar en beroep.
3. Onvrede over de manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners kan worden gemeld via de klachtenregeling van de gemeente.

Eigen klachtenregeling
De Algemene wet bestuursrecht regelt de basiseisen van de klachtbehandeling van een gemeente. In aanvulling daarop kent de gemeente Leidschendam-Voorburg haar eigen klachtenregeling. Ook heeft de gemeente een eigen, onafhankelijke klachtencommissie. De meeste klachten worden echter zonder tussenkomst van de klachtencommissie afgehandeld.
De gemeente is wettelijk verplicht de schriftelijk ingediende klachten te registreren en elk jaar anoniem te publiceren. In 2007 zijn er 61 schriftelijke klachten ingediend; het merendeel is naar tevredenheid afgehandeld.

In goed overleg
Van de 61 ingediende klachtbrieven zijn er twee ingetrokken en twee aangehouden in afwachting van een rechterlijke uitspraak. De overige 57 klachtbrieven, die samen 95 afzonderlijke klachten bevatten, zijn in 2007 behandeld en afgedaan. De behandelingsduur is gemiddeld zes weken. De klachten gaan met name over de snelheid van reageren of het niet nakomen van toezeggingen. De meeste klachten zijn in overleg met de vakafdeling afgehandeld. Zes klachten zijn behandeld door de klachtencommissie.

In 2007 heeft de Nationale Ombudsman 17 klachten over onze gemeente behandeld. Bij 13 klachten was de ombudsman niet bevoegd. De klacht had eerst bij de gemeente ingediend moeten worden of betrof een beslissing van de gemeente waarop bezwaar of beroep mogelijk was. In vier gevallen is de klacht op verzoek van de ombudsman alsnog in behandeling genomen door de gemeente en samen met de klager afgehandeld.

Het aantal ingediende klachten in 2007 is nagenoeg gelijk aan vorig jaar. Opvallend is dat er dit jaar iets meer klachten zijn over medewerkers die met wijkzaken te maken hebben en minder over medewerkers aan de balie.

Meer informatie
Meer informatie over de manier waarop de gemeente met klachten omgaat is te vinden in het Digitaal Loket.

Gebreken in de woonomgeving kunnen snel en eenvoudig worden gemeld bij het Meldpunt Openbare Ruimte, ook bereikbaar via telefoonnummer 14070, het nieuwe korte nummer van de gemeente.

Het jaarverslag klachtenbehandeling 2007 ligt vanaf 17 juli ter inzage in de Servicecentra.
Hier vindt u informatie over de openingstijden van de Servicecentra.