Ingezonden persbericht


CNN in Nederland

CNN Business Traveller bezoekt Prinses Amalia Windpark

Het programma CNN Business Traveller verdiept zich deze maand in het fenomeen CO2-compensatie. Want tegenwoordig is er meer mogelijk dan slechts bomen planten. Wanneer je je eigen CO2 uitstoot wilt compenseren zijn er bedrijven waaraan je geld kunt geven dat vervolgens geïnvesteerd wordt in milieuvriendelijke projecten over de gehele wereld; windmolenparken, opvang van methaan, milieuvriendelijke verlichting, waterkrachtprojecten etc. Maar waar gaat ons geld echt naar toe en komt dit daadwerkelijk ten goede aan het milieu ?

Er is veel scepsis in deze markt en daarom onderzoekt CNN Business Traveller deze maand of CO2 compensatie echt werkt. CNN's Adrian Finighan volgt zijn eigen CO2-compensatie en komt uit bij een milieu project in Nederland, volgens CNN de bakermat van CO2 compensatie. Het programma zal dan ook vanuit Nederland worden gepresenteerd.

CNN bezoekt het Prinses Amalia Windpark, het grootste offshore windmolenpark park ter wereld, gerund door energiebedrijf Eneco en besteedt aandacht aan het Global Peatland Initiative (behoud van tropische veenbossen), gerund door Wetlands International in Wageningen. Ook wordt er een bezoek gebracht aan Praktijkcentrum Sterksel, een multifunctioneel onderzoekscentrum voor de moderne, innovatieve en duurzame varkenshouderij.

Daarnaast is er een interview met Kevin Smith, schrijver van The Carbon Neutral Myth, waarin de good, bad and ugly van CO2 compensatie uitgebreid tegen het licht wordt gehouden.

De luchtvaart wordt bekritiseerd om haar bijdrage aan de wereldwijde CO2-uitstoot en geroepen wordt om speciale CO2 taks en het opnemen van vliegverkeer in het Kyoto Protocol en binnen het Europese Emissiehandelssysteem, ETS. CNN spreekt met de Directeur-Generaal van de IATA, Giovanni Bisignani. De torenhoge brandstofprijzen zijn een belangrijke prikkel voor de industrie om het brandstofgebruik terug te brengen en Bisignani gelooft dan ook dat de "tunnelvisie op handel in emissierechten geen oplossing biedt.

Luchtvaartmaatschappijen werken er hard aan om hun aandeel van 2% in de wereldwijde CO2-uitstoot te verminderen. Europa is echter gefixeerd op strafmaatregelen. Het onderbrengen van luchtvaartverkeer in het Europese Emissiehandelssysteem betekent het begrenzen van de mobiliteit en een toename van $6 miljard aan reiskosten. Maar het reduceren van de uitstoot is belangrijker dan het belasten van uitstoot."

De luchtvaartindustrie zet in op 3 sporen om klimaatveranderingen tegen te gaan: het ontwikkelen van brandstof-efficiënte vliegtuigen, werken aan betere verkeersleidingsystemen en het gebruik van biobrandstoffen. CNN spreekt ook met de CEO van Lufthansa, Wolfgang Mayrhuber, over hun nieuwe milieuprogramma en ontmoet de CEO van Air New Zealand, Rob Fyfe en Billy Glover, managing director of Environmental Strategy, Boeing Commercial Airplanes over de lancering van The Algae Biomass Organisation een gezamenlijke onderzoek naar de bruikbaarheid van algen als alternatieve brandstof.

CO2 uitstoot wordt natuurlijk niet alleen veroorzaakt door vliegverkeer maar ook door auto s. CNN's Alphonso van Marsh doet verslag vanuit Londen over eco-vriendelijke auto s en het EU-voorstel voor het beperken van CO2-uitstoot in de auto-industrie en eventuele boetes voor autoproducenten die de voorgeschreven limieten overschrijden.

CNN Business Traveller duurt een half uur en wordt uitgezonden op:

Donderdag 17 juli om 15.30 uur en 19.30 uur


---

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht