KPN NV

KPN Nieuws

Ondernemend Nederland vertrouwt op ICT-helden

Datum

17 juli 2008

Nummer

055

Informele ICT-adviseurs helpen mkb vooral bij gecrashte computers

Help, mijn computer is vastgelopen. Wat nu? Dat is de vraag die het meest wordt gesteld aan de ICT-helden van ondernemend Nederland: familieleden, oud-collega s, buren en vrienden van mkb ers, die altijd klaarstaan om ICT-problemen op te lossen. Dankzij hun inzet zijn vele laptops, bedrijfsgegevens en foto s gered, pc s sneller gemaakt en netwerken geïnstalleerd en beveiligd. Dat blijkt uit een enquête op kpn.com/ict, waarin deze informele ICT-adviseurs naar hun heldendaden voor ondernemers werd gevraagd.

Help, hij doet alleen nog maar piep! , Kun je mijn computer sneller maken? Waarom is er altijd wat mis met mijn pc? Het is slechts een kleine greep uit de vragen die ondernemers stellen aan bekenden met verstand van zaken. Deze ICT-helden worden het meest ingeschakeld voor een vastgelopen computer (19%). Daarnaast krijgen ze geregeld vragen over de installatie van een computer, veilig back-ups maken en het beschermen van de computer tegen virussen (allemaal 16%).

Complimentje is genoeg

De ondernemers die het vaakst hulp nodig hebben, zijn in de meeste gevallen (35%) vrienden en kennissen van de informele ICT-hulpverlener. Ook ondernemende familieleden doen graag een beroep op een ICT-held (26%), gevolgd door ondernemende oud-collega s en buren (beide 12%). Vooral zelfstandig ondernemers met een eigen zaak schakelen informele ICT-adviseurs in (41%). Maar ook organisaties met vijf of meer werknemers gaan bij hen te rade (30%).

Een kwart van de ICT-helden krijgt geen beloning voor de bewezen diensten (24%). Maar dat vinden ze niet erg, want ze doen het graag. Gewoon een complimentje is genoeg , zo reageren sommigen, of: Ik sla een vergoeding vaak af, omdat de oplossing mij zo weinig moeite kostte. Ruim een vijfde (21%) krijgt wel altijd een vergoeding. En 30% krijgt soms een cadeautje, bijvoorbeeld in de vorm een fles wijn of kratje bier.

Ongewenst bloot

De grootste heldendaden van de ICT-kenners lopen uiteen van 20 paters in een klooster aansluiten op breedbandinternet tot het verwijderen van een blote dame die door het openen van een ongewenst mailtje als wallpaper was geïnstalleerd op de computer van een bedrijfsjurist . En van 3 jaar bedrijfsadministratie van een gecrashte computer redden tot het installeren van een netwerk op een kinderdagverblijf . Over het algemeen zijn het terugvinden van bedrijfsgegevens, foto s en andere belangrijke bestanden de meest voorkomende heldendaden. Ook de beveiliging van computers is een veelvoorkomende taak. Daar wordt met plezier aan gewerkt lijkt het, want zoals een van de helden schreef: Een heldendaad bestaat niet op ICT-gebied. Je doet gewoon je werk/hobby en er is niets leukers dan mensen helpen.

De enquête op kpn.com/ict is de afgelopen weken ingevuld door 550 personen. Het is een vervolg op recent onderzoek van KPN, waaruit blijkt dat de helft van de ondernemers advies inwint bij informele ICT-specialisten. 15% doet dat zelfs vaak tot heel vaak. Daarmee leveren ze een belangrijke bijdrage aan veilige ICT-voorzieningen voor het mkb.