Deelgemeente Charlois Rotterdam

Bewoners betrokken bij overlastpreventie Ahoy

Aan de vooravond van North Sea Jazz bezocht een delegatie van omwonenden van Ahoy het sport- en tentoonstellingscomplex.

Bwewoners en medewerkers van de DCMR kregen uitleg over maatregelen tegen geluidsoverlast Zij kwamen daar voor uitleg over de maatregelen die tijdens het jazzfestijn zijn genomen om geluidsoverlast voor de omgeving te signaleren en dus beter te beheersen.

Ook mochten zij afgelopen weekend North Sea Jazz bezoeken, om Ahoy nog beter te kunnen adviseren.

Het zijn allen leden van de klankbordgroep die op initiatief van Ahoy- regelmatig bijeenkomt om te adviseren over het voorkomen van overlast voor de omgeving. De klankbordgroep is in het leven geroepen na een groot aantal geluidsklachten bij een dance-event dat in Ahoy gehouden werd. Alle partijen vinden het belangrijk, dat bij evenementen zo min mogelijk overlast wordt ervaren en werken aan een balans tussen een plezierige leefomgeving en een succesvol Ahoy

In deze klankbordgroep zit een tiental bewoners uit de omgeving van de evenementenhal, politieke en ambtelijke vertegenwoordigers van de deelgemeente Charlois en de DCMR Milieudienst Rijnmond. DCMR adviseert over de te verstrekken vergunning en bewoners kunnen er dag en nacht terecht voor hun milieuklachten. De bewoners die deelnemen aan het overleg, krijgen vanuit hun achterban (onder andere bewonersorganisatie/commissie, VvE) signalen door en koppelen de behaalde resultaten weer terug.

Maatregel tegen geluidsoverlast

Op verschillende gebouwen rondom Ahoy zijn microfoons geplaatst, die aangesloten zijn op een computer. Neemt de computer mogelijke geluidsoverlast waar, dan luistert men in een kantoortje in Ahoy mee met die microfoons. Zo kan men bekijken of het harde geluid wel van Ahoy komt, er misschien een brommer voorbij rijdt, of een ander feestje aan de gang is.

Andere resultaten die in de afgelopen twee jaar zijn behaald, zijn een betere routering van het verkeer, het verminderen van overlast door wildplassen, inzet van toezicht buiten de hal na afloop van een evenement, verbeterde communicatie tussen omwonenden en Ahoy, het opzetten van een centrale klachtenlijn en verminderde geluidsoverlast door verbeterde monitoring.