Provincie Zuid-Holland

provincie zuid holland
Definitief ontwerp N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda vastgesteld


---

DEFINITIEF ONTWERP N 207 ZUIDWESTELIJKE RANDWEG GOUDA VASTGESTELD

Provincie maakt inpassingsplan

Een ophaalbrug over de Hollandsche IJssel, beperkte verlichting op de weg, landschappelijke inpassing van de weg in de omgeving, een park op het Sluiseiland en drie rotondes. Dat zijn enkele elementen uit het definitieve ontwerp voor de N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda (ZWR), die Gedeputeerde Staten hebben vastgesteld. Tevens hebben zij besloten om zelf de ruimtelijke procedure op te pakken, namelijk het maken van een inpassingsplan. Dit is een instrument dat de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening de provincie biedt sinds 1 juli jl.

De provincie Zuid-Holland gaat een nieuwe weg aanleggen aan de zuidwest kant van Gouda. Zij doet dit samen met de gemeenten Gouda, Ouderkerk en Vlist. De gemeente Ouderkerk heeft haar medewerking echter opgeschort uit onvrede over het besluit van Provinciale Staten om het bedrijventerrein Veerstalblok voorlopig niet mogelijk te maken. De nieuwe weg moet zorgen voor een betere ontsluiting van de Krimpenerwaard, de druk van het regionale verkeer op Gouda verminderen en de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Rotterdamseweg en omgeving verbeteren De weg loopt om de bebouwde kom van Gouda en gaat deel uitmaken van de provinciale weg N 207: de Zuidwestelijke Randweg Gouda (ZWR). In 2011 zullen de eerste auto's naar verwachting over deze weg kunnen rijden. De kostenraming behorende bij dit definitieve ontwerp is ¤ 65,9 miljoen. Zorgvuldige inpassing
In het definitieve ontwerp is veel aandacht besteed aan de inpassing van de weg in de omgeving. Er zijn maatregelen opgenomen om licht- en geluidsoverlast te minimaliseren. Er komt alleen verlichting daar waar nodig, zoals bij rotondes en bijvoorbeeld de brug over de Hollandsche IJssel. De weg in de polder blijft onverlicht. Om hinder door het lichtschijnsel van koplampen voor bewoners te voorkomen, worden bomenrijen geplaatst. Het ontwerp voorziet in het plaatsen van geluidsschermen op een aantal plaatsen om de geluidsoverlast tegen te gaan.

Omdat de nieuwe weg door een kwetsbaar gebied gaat, schrijft de Flora- en Faunawet voor dat er natuurcompensatie moet plaatsvinden. Hiervoor zijn locaties gevonden die niet in de directe nabijheid van de ZWR liggen. Zo wordt een vogelweidegebied (4 ha) gerealiseerd in de gemeente Bernisse en is overleg met de gemeente Vlist voor de inrichting van een dotterbloemhooiland (5 ha) in deze gemeente.

De aanleg van de ZWR heeft tot gevolg dat een aantal volkstuinen wordt doorsneden. Op 9 juni jl. zijn de werkzaamheden gestart voor de verplaatsing van ongeveer dertig volkstuinen van de noordzijde van het volkstuinencomplex naar de oostzijde. Deze werkzaamheden zullen eind augustus zijn afgerond.

Inpassingsplan
De nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening, die 1 juli jl. is ingegaan, biedt de provincie de mogelijkheid zelf een zogenaamd inpassingsplan te maken. Voor de invoering van de nieuwe wet maakten de gemeenten het bestemmingsplan dat ter goedkeuring aan de provincie werd voorgelegd. Onder de nieuwe wet kan iedere overheid een inpassingsplan maken als duidelijk die partij ook trekker is van het project. Andere belanghebbenden overheidspartijen kunnen dan inspreken op dit plan, net als iedere belanghebbende burger. Het inpassingsplan wordt in december ter visie gelegd.

Meer informatie kunt u vinden op www.zuid-holland.nl, onder het thema Verkeer en vervoer, Wegverkeer.

Zie ook het video-item van
gedeputeerde Asje van Dijk over de Zuidwestelijke Randweg. Dit item is vrij te gebruiken op uw website en ook in broadcastkwaliteit opvraagbaar.

Bron: afdeling Communicatie 070 - 441 66 22


---