Stichting Natuur en Milieu

Luchtvaartsector zeurt over vliegtax

17 juli 2008 - De luchtvaartsector maakt veel drama over de vliegtax van elf euro. Dat bedrag is gelijk aan twee uur parkeren op Schiphol en bedraagt een fractie van alle andere toeslagen die passagiers betalen. Bovendien, stelt Stichting Natuur & Milieu, is het wel zo eerlijk dat deze zeer vervuilende sector ook een beetje belasting gaat betalen. Dus KLM en Schiphol, erger je niet blauw maar denk eens groen!

KLM claimt dat ze een miljoen passagiers misloopt door de vliegtax. Voor het gemak vergeet de KLM te melden dat de vliegtax nog geen 10 procent bedraagt van alle andere toeslagen. De feiten op een rij, voor een vlucht binnen Europa via KLM:

- reserveringskosten: 10

- brandstoftoeslag: 41 (vergelijk: 2007 was dit 25)
- veiligheidstoeslag: 5

- creditcardtoeslag: 7,50

- luchthavenbelasting: 28

- toeslag bestemming: 45 voor bijvoorbeeld Londen

Buiten de vliegtax van 11,25 betaalt een passagier nu een totaal van 136,50 aan toeslagen. De stijgende olieprijs dwingt tot een hogere brandstoftoeslag, die 4 keer zo hoog is als de vliegtax. Het is daarom vreemd dat de KLM redeneert dat de vliegtax de grote boosdoener is waardoor mensen besluiten Schiphol links te laten liggen.

De belangrijkste redenen waarom mensen uitwijken naar andere luchthavens hebben ook weinig te maken met de vliegtax. Argumenten als lagere parkeertarieven, kortere wachttijden, betere service en bereikbaarheid zorgen ervoor. Die 11,25 heeft daar nauwelijks invloed op, want dat staat gelijk aan 2 uur parkeren op Schiphol.

Gisteren berichtte het KNMI nog dat Nederland rekening moet houden met snellere klimaatverandering dan andere delen van de wereld. Dat is een veel groter probleem. En om dat op te lossen, moet vervuiling een prijs krijgen. De luchtvaart is de enige vervoerstak die geen accijns betaalt op brandstoffen of BTW op tickets. Vliegen is daardoor kunstmatig goedkoper dan andere vormen van vervoer. Daarmee subsidiëren we indirect het vliegen, terwijl de luchtvaart vier tot tien keer zo vervuilend is als een auto of de trein.

Als we klimaatverandering willen tegengaan is het absurd dat we voor bodemprijzen willen blijven vliegen. De luchtvaartsector moet dus niet zeuren, zeker niet nu alle hens aan dek nodig is om klimaatverandering te beperken.

Publicatiedatum: 17-07-2008