Delhaize Groep


Delhaize Groep herziet financiële vooruitzichten 2008 en publiceert voorlopige resultaten tweede kwartaal

BRUSSEL, België, 18 juli 2008 - Delhaize Groep (Euronext Brussel: DELB - NYSE: DEG), de Belgische internationale voedingsdistributeur, maakte vandaag wijzigingen in haar financiële vooruitzichten 2008 bekend als gevolg van de blijvende verzwakking van het economische klimaat. De onderneming maakte eveneens haar voorlopige opbrengsten en bedrijfswinst voor het tweede kwartaal bekend, vóór publicatie van haar volledige resultaten op 4 augustus 2008. In 2008 verwacht Delhaize Groep een groei van haar nettowinst van voortgezette activiteiten met 15% tot 20%, in plaats van 25 tot 30% zoals eerder meegedeeld. De opbrengsten zullen naar verwachting tussen 3,0% en 4,5% stijgen, tegenover de eerder meegedeelde 4,0% tot 5,5%. De vergelijkbare omzet in de V.S. wordt verwacht met 1,5% tot 2,5% te groeien (voorheen 2,5% tot 3,5%). De groei van de bedrijfswinst wordt verwacht tussen 0% en 3,0% tegenover 6,0% tot 8,0%. Al deze vooruitzichten zijn aan ongewijzigde wisselkoersen en exclusief de 53ste verkoopweek in de V.S. in 2008 en de overname van Plus Hellas. In de V.S., net zoals in onze Europese markten, wijzigt het aankoopgedrag van consumenten als gevolg van de hogere brandstof- en voedingsprijzen en de voortdurende problemen op de financiële- en vastgoedmarkten. Zij besteden minder en dit resulteert in een kleiner aantal gekochte artikelen per winkelbezoek. Hoewel de verkoop van huismerkproducten zowel in de V.S. als in Europa blijft groeien, met als gevolg een verbetering van de omzetsamenstelling en de ondersteuning van de brutomarge, leidde dit tot een lager dan verwachte groei van de opbrengsten en een geringere bedrijfswinst dan gepland Zoals gepland zal Delhaize Groep haar resultaten van het tweede kwartaal op 4 augustus 2008 publiceren. De voorlopige opbrengsten voor het kwartaal bedragen ongeveer EUR 4,5 miljard, een daling met 7,5% tegenover vorig jaar aan actuele wisselkoersen en een stijging met 2,6% aan ongewijzigde wisselkoersen. De vergelijkbare omzetgroei zal naar verwachting 1,9% bedragen voor de V.S. (1,0% niet aangepast voor de timing van Pasen) en 0,4% voor Delhaize België (0,7% niet aangepast voor het effect van de verplichte sluitingen van zelfuitgebate winkels op 2 mei 2008). In het tweede kwartaal van 2008 zal de bedrijfswinst naar verwachting ongeveer EUR 194 miljoen bedragen, een daling met 22% aan actuele en met 12,3% aan ongewijzigde wisselkoersen tegenover hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De vergelijking wordt negatief beïnvloed met EUR 6,5 miljoen door de kosten van de integratie van Plus Hellas sinds de acquisitie op 1 april 2008 en door de verkoop van Di en van Cash Fresh-winkels aan geaffilieerde uitbaters in het tweede kwartaal van 2007 (netto impact van EUR 4 miljoen). Zonder de voorgaande beide elementen zou de bedrijfswinst gedaald zijn met 7,9% aan ongewijzigde wisselkoersen voor het kwartaal. Versterking van de Value Proposition
"In deze zeer competitieve markt blijven wij ons toespitsen op het versterken van onze winkelconcepten en op uitvoering, ondersteund door onze ervaren management teams en een sterke winstgevendheid en balans", zegt Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep. "Om relevant te blijven voor de consument die steeds meer onder druk staat, blijven al onze operationele ondernemingen hun aanbod aan huismerkproducten verder uitbouwen en voeren ze de prijscompetitiviteit en promotionele acties op". "Terwijl het huidige klimaat ons ertoe verplicht marktuitdagingen op korte termijn aan te pakken, blijft onze focus op onze strategische engagementen op lange termijn. Wij voeren duurzame brutomarge- en kostenbesparingsinitiatieven door om te kunnen herinvesteren in onze activiteiten en onze winst te beschermen", aldus de heer Beckers. "En we blijven investeren in projecten op lange termijn, zoals de ontwikkeling van huismerkprogramma's, de implementering van nieuwe systemen, de vernieuwing van ons winkelnetwerk en het versnellen van onze winkelopeningen, zodanig dat wij in een sterke positie zullen zijn om er de vruchten van te plukken wanneer de economische omstandigheden zullen verbeteren en het consumentenvertrouwen zich zal herstellen." De operationele ondernemingen van Delhaize Groep hebben opportuniteiten geïdentificeerd en maatregelen getroffen om meer dan EUR 60 miljoen te besparen vóór het einde van het jaar. Deze duurzame kostenbesparingen omvatten een betere werkorganisatie, lagere transport- en opslagkosten als gevolg van verhoogde efficiëntie, een efficiëntere besteding van reclamekosten, verbeterde bevoorradings- en onderhoudsvoorwaarden, verminderde reis-, consulting- en diverse kosten. Delhaize België boekt eveneens een goede vooruitgang met zijn Excel 2008-2010 plan. Het plan combineert inspanningen voor de realisatie van opbrengstengroei met initiatieven rond doeltreffende kostenbesparing en verhoogde efficiëntie. De commerciële initiatieven beginnen hun vruchten af te werpen, aangezien het aantal klantentransacties bleef stijgen in het tweede kwartaal van 2008 en door een verbeterende evolutie van het marktaandeel gedurende het jaar. Delhaize België blijft talrijke kostenbesparings- en efficiëntie bevorderende projecten ontwikkelen, het gemengde transport, shelf ready packaging (schapklare verpakking), een nieuw distributiecentrum voor verse producten en de introductie van computer assisted ordening. Inventarisverliezen op winkelniveau blijven tevens in positieve zin evolueren dankzij de invloed van het inventarisbeheersysteem ACIS. Bijgevolg verwachten wij in 2008 een bedrijfsmarge voor Delhaize België op ongeveer hetzelfde niveau als in 2007. Vooruitzichten 2008
Inclusief de effecten van de 53ste verkoopweek en de overname van Plus Hellas, worden de opbrengsten van Delhaize Groep verwacht te groeien tussen 4,7% en 6,2% en de bedrijfswinst tussen 1% en 4% (alle aan ongewijzigde wisselkoersen). Onze winstgroei in 2008 zal volledig in de tweede helft van het jaar gerealiseerd worden. De redenen hiervoor zijn:
· timing van de verwachte positieve impact van de marktvernieuwingen bij Food Lion, met hogere vernieuwingskosten in de eerste helft van 2008 tegenover 2007;
· kosten gebonden aan de ontwikkeling van het huismerkprogramma in de V.S. in de eerste helft van 2008;
· timing van de geplande besparingen ter waarde van EUR 60 miljoen ten gevolge van kosten- en efficiëntie bevorderende projecten;
· timing van de winkelopeningen in de Groep. Daarnaast vormt de tweede helft van 2007 een eenvoudigere vergelijkingsbasis, in het bijzonder door belangrijke prijsinvesteringen bij Hannaford en Sweetbay en de zwakkere resultaten van Delhaize België in de tweede helft van 2007, alsook door het waardeverminderingsverlies bij Sweetbay in het vierde kwartaal van 2007. Delhaize Groep
Delhaize Groep is een Belgische voedingsdistributeur met activiteiten in 7 landen op 3 continenten. Eind 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.545 winkels. In 2007 boekte Delhaize Groep EUR 19,0 miljard aan opbrengsten en een nettowinst van EUR 410,1 miljoen (aandeel van de Groep). Eind 2007 stelde Delhaize Groep ongeveer 138.000 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG). Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. U vindt het ook op de website http://www.delhaizegroep.com. Vragen kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com. VOORZICHTIGHEID OMTRENT VOORSPELLINGEN
De verklaringen, andere dan over feiten uit het verleden, die in deze persmededeling zijn opgenomen of waarnaar wordt verwezen, evenals andere schriftelijke en mondelinge verklaringen die van tijd tot tijd door Delhaize Groep of haar vertegenwoordigers worden gedaan, en die gaan over activiteiten, gebeurtenissen en ontwikkelingen waarvan Delhaize Groep verwacht of anticipeert dat ze in de toekomst zullen of kunnen plaatsvinden, zijn voorspellingen in de betekenis van de Amerikaanse federale financiële wetgeving en houden een aantal risico's en onzekerheden in. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, verklaringen omtrent strategische overnames, toekomstige strategieën en de verwachte voordelen van deze strategieën. Deze voorspellingen kunnen algemeen herkend worden aan uitdrukkingen zoals "vooruitzichten", "verwachtingen", "geloven", "schatten", "beogen", "voorspellen", "begroten", "voorzien", "strategie", "zou kunnen", "doelstelling", "anticiperen", "nastreven", "plannen", "verwachten", "vermoedelijk", "zullen", "zouden" of andere gelijkaardige woorden of uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit ogenblik beschikbare informatie, kunnen de eigenlijke resultaten aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wijzigingen in de algemene economische context of in de markten van Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie of wisselkoersen of in wetgeving of regelgeving; concurrentie; ongunstige uitspraken in claims, de onmogelijkheid om tijdig de bouw, renovatie, integratie of conversie van winkels af te ronden en bevoorradings- of kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende risico's en onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen verschillen van de resultaten die door deze verklaringen werden voorspeld, worden beschreven in het jaarverslag van Delhaize Groep in het document 20-F voor het jaar eindigend op 31 december 2007 en andere neerleggingen door Delhaize Groep bij de U.S. Securities and Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in dit document bij referentie opgenomen. Delhaize Groep neemt geen enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in deze risicofactoren te actualiseren of om publiek welke herziening ook van de voorspellingen vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om correcties aan te brengen om toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen weer te geven.