European Union



Brussel, 14 juli 2008

Consumentenbescherming: zon verstandig deze zomer

Bij het begin van de zomervakantie maakt de Europese Commissie van de gelegenheid gebruik om de consumenten te wijzen op de nieuwe duidelijker etikettering van zonnebrandmiddelen die deze zomer op de markt ruim ingang moet vinden. De nieuwe etiketten - inclusief een nieuw UVA-logo of -zegel op flessen en een verbod op misleidende woorden zoals "sunblock" of "totale bescherming" - zijn het gevolg van een aanbeveling van de Commissie over zonnebrandmiddelen uit september 2006. De Commissie wijst de consumenten niet alleen op de nieuwe etikettering van zonnebrandmiddelen zodat zij de producten die zij deze zomer gebruiken met kennis van zaken kunnen kiezen, maar herinnert hen er ook aan dat zonnebrandmiddelen om diverse redenen slechts één van een hele reeks manieren zijn om zich tegen de UV-stralen van de zon te beschermen. De Commissie zal controleren of de bedrijfstak de reglementering naleeft om te zorgen dat deze volledig wordt toegepast.

Europees Commissaris voor Consumentenbescherming, mevrouw Meglena Kuneva, zei: "Onze boodschap aan de consumenten deze zomer is zeer duidelijk: kijk uit naar deze nieuwe etikettering en kies de zonnebrandmiddelen voor uzelf en uw gezin deze zomer met kennis van zaken. En vooral: zonnebrandmiddelen zijn slechts één van de manieren om u doeltreffend tegen de zon te beschermen." Europees commissaris voor Gezondheid, mevrouw Androulla Vassiliou, verklaarde: "Onvoldoende bescherming tegen de zon houdt ernstige gevaren voor de gezondheid in, zoals huidkanker. De EU-burgers moeten op de hoogte zijn van het gebruik en de werking van zonnebrandmiddelen om met kennis van zaken een keuze te maken". De vicevoorzitter van de Europese Commissie en Europees commissaris voor Ondernemingen en Industrie, de heer Günter Verheugen, zei: "Het nieuwe initiatief van de bedrijfstak om zonnebrandmiddelen correct te etiketteren is een voorbeeld van verantwoord ondernemen. Daaruit blijkt dat wetgeving niet altijd noodzakelijk is om op het gebied van de bescherming van de consument en de gezondheid resultaten te boeken."

Betere etikettering

In een aanbeveling van de Commissie van september 2006 inzake de doeltreffendheid van zonnebrandmiddelen en de vermeldingen dienaangaande werd vastgesteld welke informatie op de etiketten van zonnebrandmiddelen moet worden vermeld. In de aanbeveling werd ervoor gepleit:

* woorden zoals "sunblock" of "100% bescherming" niet meer te gebruiken. Ook al worden deze termen vaak gebruikt, geen enkel zonnebrandmiddel beschermt volledig tegen UV-stralen;
* naast traditionele zonbeschermingsfactoren (SPF's, sun protection factor indicators) standaardtermen ("laag", "medium", "hoog" en "zeer hoog") te gebruiken om het beschermingsniveau te beschrijven, zodat de burgers gemakkelijker een geschikt zonnebrandmiddel kunnen kiezen;

* duidelijker informatie over de bescherming tegen UVA-straling op de etiketten te vermelden. UVB-straling is de oorzaak van "zonnebrand", maar UVA-straling veroorzaakt vroegtijdige huidveroudering en verstoringen van het immuniteitssysteem. Beide soorten straling dragen in belangrijke mate bij tot het ontstaan van huidkanker. De zogenaamde "zonbeschermingsfactor" (SPF) heeft alleen betrekking op UVB-straling en niet op UVA-straling. Zonnebrandmiddelen die alleen tegen UVB-straling beschermen, kunnen een vals gevoel van veiligheid geven omdat ze de huid niet beschermen tegen de gevaarlijke UVA-straling.
* De fabrikanten voeren momenteel geleidelijk een gestandaardiseerd UVA-zegel op etiketten in waarop een gekwantificeerde minimale UVA-bescherming wordt vermeld die parallel met een stijgende zonbeschermingsfactor toeneemt en op een gestandaardiseerde testmethode is gebaseerd.

Feiten over de toepassing van de aanbeveling van de Commissie

Colipa (de Europese handelsassociatie die de belangen van de cosmetica-, toiletartikelen- en parfumerie-industrie vertegenwoordigt) voerde eerder dit jaar een enquête uit naar de situatie bij het begin van het zomerseizoen 2008:
* drie vierden van de grote producenten (die samen het grootste deel van de markt vertegenwoordigen) schatten dat 70 tot 100% van hun zonnebrandmiddelen die in de EU bij het begin van de zomer van 2008 worden verkocht, in overeenstemming zal zijn met de aanbeveling van de Commissie;

* voor al deze producenten geldt dat bijna 100% van hun zonnebrandmiddelen die in 2008 worden geproduceerd en in de EU worden verkocht bij het begin van de zomer van 2008 in overeenstemming zullen zijn met de aanbeveling van de Commissie;
* de resultaten van een vergelijkbare enquête bij de nationale Colipa-verenigingen wezen op een vergelijkbare trend voor kleinere producenten;

* de conclusie luidt dat alle producten die voortaan worden geproduceerd, aan de beginselen van de aanbeveling van de Commissie zullen voldoen, maar dat het moeilijk is de resterende voorraden van vorig jaar te evalueren.

Wat moeten de consumenten deze zomer weten?

Consumenten moeten uitkijken naar producten die van de nieuwe etiketten zijn voorzien, zodat zij deze zomer met kennis van zaken hun zonnebrandmiddel kunnen kiezen. Tegelijkertijd krijgen de consumenten de raad de huid niet alleen met zonnebrandmiddelen maar ook op andere manieren tegen de zon te beschermen. Het is onder meer belangrijk:
* overmatige blootstelling aan de zon te vermijden tijdens de uren met het meeste zonlicht (gewoonlijk tussen 11 en 15 uur);
* de huid te bedekken als het onmogelijk is om uit de zon te blijven; een hoofddeksel en een zonnebril kunnen extra bescherming bieden.

* baby's en jonge kinderen niet rechtstreeks aan de zon bloot te stellen;

* zonnebrandmiddelen te gebruiken die zowel tegen UVB- als UVA-straling beschermen.

* een voldoende hoeveelheid van het zonnebrandmiddel te gebruiken. Het juiste gebruik van het product is even belangrijk als de keuze van het product. Voor een afdoende bescherming moet 2 mg van het product per cm² worden aangebracht, d.w.z. dat ongeveer 36 gram (zes volle koffielepels) zonnebrandmiddel nodig is om het lichaam van een volwassene te beschermen. Doorgaans brengen de consumenten slechts ongeveer de helft van deze hoeveelheid aan. Dezelfde hoeveelheid moet na het zwemmen of het droogwrijven van de huid opnieuw worden aangebracht om de huid voldoende te beschermen. De pictogrammen in de bijgevoegde memo worden gebruikt om deze en andere belangrijke raadgevingen kracht bij te zetten. Zie: http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_holidays/sunscreens_en.ht m

[ De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD PROCESSED ] [ De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD PROCESSED ] [ De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD PROCESSED ] [ De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD PROCESSED ]

Feiten over de zonnebrandmiddelenindustrie:

De EU is een belangrijke en groeiende markt voor zonnebrandmiddelen. In 2007 werd in Europa naar schatting voor meer dan 1,7 miljard euro aan zonnebrandmiddelen verkocht (detailhandelsprijzen). De verkoop in de EU nam tussen 2006 en 2007 met 5,1 % toe. De EU-markt voor zonnebrandmiddelen wordt beheerst door Europese bedrijven: slechts twee van de producenten uit de top tien in de EU zijn n