AutoRai

Volvo Cars streeft naar nul ongelukken

(7/18/2008)
Volvo Car Corporation heeft tot doel auto's te produceren die niet kunnen botsen. Kortweg is het doel dat er in 2020 niemand meer gewond raakt of overlijdt in een Volvo. "We accepteren niet dat mensen hun leven verliezen tijdens een vliegtuigongeluk, waarom zouden we dat tijdens een verkeersongeval wel accepteren?" aldus Jan Ivarsson, Hoofd Safety Strategy bij Volvo Car Corporation.

Uit een rapport van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) bleek dat er jaarlijks 1,2 miljoen mensen omkomen door verkeersongevallen. Meer dan 50 miljoen mensen raken gewond tijdens een verkeersongeval. Deze aantallen zullen alleen maar stijgen als er geen maatregelen worden genomen. "Voortdurend onderzoek en ontwikkeling van veiligheid in en om onze auto's in samenwerking met de overheid en de autoindustrie dragen bij aan een toekomst zonder aanrijding," aldus Jan Ivarsson.

"Het Accident Research Team van Volvo Cars houdt sinds 1970 een database van ongevallen bij die echt zijn gebeurd. Inmiddels bevat die database meer dan 36.000 verkeersongevallen waarbij meer dan 60.000 Volvo's waren betrokken. De kennis die Volvo uit de ongevallen haalt, geeft ons een basis en een unieke kans om de gebeurtenissen voor, tijdens en na een ongeval in ons crashtestlaboratorium te reconstrueren. Niet alleen crashes, maar ook rijgedrag en situatieschetsen worden uitgebreid onderzocht. Door meer en meer geavanceerdere technologie ontwerpen we auto's die ongelukken en misschien zelfs gevaarlijke situaties voorkomen," verteld Jan Ivarsson.

Om de signalering van incidenten waaruit ongelukken voortkomen te bevorderen introduceerde Volvo een nieuwe strategie waarmee breder gekeken wordt naar de gehele verkeerssituatie. Ook al is de gehele technologie voor een botsvrije verkeerssituatie nu nog niet aanwezig, de veiligheidsexperts van Volvo zijn overtuigd van wat ze willen bereiken.

De gehele autorit van een bestuurder wordt bekeken. Van de routinematige autorit tot de situatie na een aanrijding. De veiligheidsfuncties die de auto moet bezitten worden in vijf fasen uiteengezet:

Fase 1. Een normale rit: de bestuurder wordt geïnformeerd over de huidige verkeerssituatie en het functioneren van de auto.

Fase 2. Conflictsituatie: de bestuurder raakt betrokken bij een gevaarlijke situatie, waar goed op gereageerd wordt.

Fase 3. Vermijden: De bestuurder is minder goed in staat op de juiste wijze te handelen.

Fase 4. Schadereductie: De bestuurder en de auto zijn niet in staat om een aanrijding te vermijden. De auto wordt op de aanrijding voorbereid door een reductie van de aanrijdingssnelheid.

Fase 5. Na een aanrijding: Er wordt zo snel mogelijk hulp aangeboden aan de bestuurder.

Volvo gaat uit van het principe dat de bestuurder de baas is in de auto. Het Intelligence System ondersteund hierbij de bestuurder waar nodig, bijvoorbeeld bij afwijkend rijgedrag en onoplettendheid. Ook waarschuwt het systeem de bestuurder wanneer de afstand tot de andere weggebruikers niet groot genoeg is. De auto neemt het pas over van de bestuurder wanneer deze niet reageert, bijvoorbeeld wanneer de auto uitbreekt. De verlaagde snelheid leidt tot een minder hoge aanrijdingssnelheid, hiervoor in de plaats treden de beschermende veiligheidsmaatregelen zoals de veiligheidsgordels, airbags en kreukelzones.

In de nabije toekomst introduceert Volvo een veiligheidssysteem wat het zelfs mogelijk maakt voetgangers tijdig te signaleren en hiervoor te remmen en waarbij weggestuurd wordt door de auto bij onverwacht naderend overig verkeer.

Met deze nieuwe visie op een aanrijdingsvrije wereld daagt Volvo niet alleen zichzelf, maar ook de overheid en gehele auto-industrie uit, dit kan Volvo niet alleen realiseren. Verkeersveiligheid heeft 3 belangrijke spelers: De autoproducenten, de bestuurders en de overheden. Intensivieve samenwerking is noodzakelijk om tot meer veiligheid voor de weggebruikers te komen.

"Er zijn ontzettend veel kansen op het gebeid van veiligheid door bijvoorbeeld communicatie tussen de auto's en de infrastructuur te bewerkstelligen. Auto's zouden elkaar moeten kunnen waarschuwen bij bijvoorbeeld glad wegdek en sensoren in de infrastructuur kunnen waarschuwen bij overstekende dieren en voetgangers," legt Jan Ivarsson uit.

Ivarsson vervolgt:"Volvo introduceerde bijna 50 jaar geleden de zelf uitgevonden driepuntsgordel. Toentertijd al zagen we het belang hiervan in en boden we dit patent kosteloos aan andere producenten aan. Hier wordt nog steeds naar verwezen als de uitvinding die de meeste levens heeft gered. Maar desalniettemin dragen nog steeds veel mensen geen autogordel. Er ligt nog een grote uitdaging om mensen meer bewust te maken van hun veiligheid."

Volvo draagt op dit moment hun kennis op het gebeid van veiligheid over aan overheden in andere landen. Zo realiseerde Volvo in 2003 een Traffic Accident Research Centre in Thailand. Ze streefden er hier naar om de Thaise overheid te voorzien van de beste informatie om de verkeerssituatie in Thailand aan te pakken. Daartegenover deed Volvo de kennis op over verkeerssituaties in opkomende markten. Informatie die direct werd meegenomen bij verdere ontwikkelingen. Recentelijk tekende Volvo een overeenkomst om een vergelijkbaar project te starten in China.