Ingezonden persbericht


Persbericht
17 juli 2008

|                                                                            |
|Forse omzetstijging                                                         |
|in de eerste zes maanden van 2008:                                          |
|5,2% like-for-like                                                          |
|                                                                            |
|De Hotelactiviteit neemt toe met 5,1%, vooral in Frankrijk en Duitsland     |
|Zeer forse groei bij Services: +11,8%                                       |
|Goede vooruitzichten voor Services en Economy Hotels in Europa (70% van de  |
|EBIT over 2007)                                                             |
In het eerste halfjaar van 2008 werd een omzet behaald van 3.765 miljoen euro, een like-for-like stijging van 5,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een gerapporteerde daling van 6,2%.

|Omzet                |1e halfjaar  |1e halfjaar |Verschil    |Verschil  |
|(In miljoen euro)    |2007         |2008        |gerapporteer|like-for-l|
|                     |             |            |d           |ike(1)    |
|Hotels               |2.850        |2.810       |-1,4%       |+5,1%     |
|Hoge en middensegment|1.596        |1.681       |+5,3%       |+6,2%     |
|Economy              |793          |842         |+6,3%       |+6,1%     |
|Economy Verenigde    |461          |287         |- 37,8%     |- 0,4%    |
|Staten               |             |            |            |          |
|Services             |418          |459         |+9,9%       |+11,8%    |
|Overige activiteiten |747          |496         |-33,5%      |+2,0%     |
|Totaal Groep         |4.015        |3.765       |- 6,2%      |+5,2%     |
(1) Bij constante consolidatie en wisselkoersen.

De omzet van de eerste zes maanden van 2008 is beïnvloed door:


. de sterke stijging van de activiteit met 5,2% bij constante consolidatie en wisselkoersen, als gevolg van een groei van 4,8% in het eerste kwartaal en 5,6% in het tweede;


. de expansiestrategie van de Groep, die de omzet met 3,4% deed toenemen;


. het negatieve effect (-12,6%) van de verkoop van activa (Go Voyages, Foodservices Operations in Italië en Brazilië, Red Roof Inn in de Verenigde Staten en vastgoed in het kader van de 'Asset Right'-strategie);


1/8

. het wisselkoerseffect, dat de omzet met 2,2% naar beneden haalde door de stijging van de euro ten opzichte van de dollar, het pond en de meeste Zuid-Amerikaanse valuta.

Services: +11,8% like-for-like

De gerapporteerde omzet van Services steeg in de eerste helft van 2008 fors met 9,9%. Bij constante consolidatie en wisselkoersen nam de omzet toe met 11,8%, als gevolg van een stijging van 10,4% in het eerste en 13,3% in het tweede kwartaal. Na herziening voor het effect van het verlies van het Ticket Services contract in België (ONEM) en de geleidelijke opheffing van belastingvoordelen in Argentinië, zou de omzet van Services zelfs met 14,6% zijn gestegen.

De externe groei zorgde voor een extra omzet van 4,0%. Het wisselkoerseffect drukte de omzet echter met 2,8%, vooral als gevolg van de zwakke positie van de Latijns-Amerikaanse valuta.

In Europa steeg de like-for-like omzet het eerste halfjaar met 10,4%, het resultaat van een groei van 9,5% in het eerste kwartaal en 11,4% in het tweede. Het tweede kwartaal werd gekenmerkt door:

- een sterke like-for-like groei van 16,2% in Frankrijk als gevolg van de versterking van het verkoopteam om de verkoop van maaltijdvouchers te bevorderen;
- een like-for-like omzetstijging van 12,8% in Groot-Brittannië;
- een stijging van de omzet met 13,6% in België (na herziening voor het verlies van het Onem contract), tegen een daling van 16,4% zonder deze herziening.

In Latijns Amerika bedroeg de like-for-like stijging van de omzet over het eerste halfjaar 13,4% als gevolg van een stijging van 10,6% in het eerste kwartaal en 16,2% in het tweede. In het tweede kwartaal:

- bleef de omzet in Brazilië omhoog gaan: 12,0% in het tweede kwartaal tegen 5,1% in het eerste,
- steeg de like-for-like omzet in de andere Latijns-Amerikaanse landen (zonder Brazilië) met 21,0%. In deze stijging is al rekening gehouden met de omzetdaling van 10,2% (like-for-like) in Argentinië als gevolg van veranderingen in de belastingwetgeving.

Hotels: + 5,1% like-for-like

In het eerste zes maanden van 2008 werd een omzet behaald van 2.810 miljoen euro, een daling van 1,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, op basis van gerapporteerde gegevens. In dit cijfer is rekening gehouden met:


. de hotelomzetstijging van 5,1% bij constante consolidatie en wisselkoersen, het resultaat van een stijging van 3,7% in het eerste en 6,3% in het tweede kwartaal. Na herziening voor het effect van de verschuiving van de paasvakantie van april 2007 naar maart 2008 in de meeste Europese landen (vooral Duitsland, Groot-Brittannië, de Benelux en Spanje), zou de stijging zowel in het eerste als in het tweede kwartaal 5,1% hebben bedragen.


2/8


. de expansiestrategie van de Groep (11.000 nieuwe kamers in het eerste halfjaar), die de omzet met 3,3% deed toenemen;


. de verkoop van Red Roof Inn en andere hotels in het kader van de 'Asset Right'-strategie (aanpassing van de eigendomsstructuur van de hotels), die de omzet van het eerste kwartaal met 7,0% naar beneden haalde;


. het wisselkoerseffect, dat vooral werd veroorzaakt door de zwakke dollar en het zwakke pond, en dat de omzet van de eerste zes maanden met 2,8% drukte;

Hotels in het hoge en middensegment (Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure en Suitehotel): like-for-like stijging van 6,2%

De omzet van de hotels in het hoge en middensegment steeg like-for-like met 6,2%, als resultaat van een stijging van 3,9% in het eerste en 8,2% in het tweede kwartaal.

Het tweede kwartaal werd gekenmerkt door:

- een aanhoudende toename van de activiteit in Frankrijk, waar de like-for-like omzet steeg met 7,0%, dankzij de uitstekende prestaties van Novotel en Mercure (die hun RevPAR zagen toenemen met respectievelijk 9,0% en 9,2%). In het hoge segment waren de resultaten echter minder constant vanwege de merkveranderingen en de werkzaamheden in sommige Sofitel- en Pullmanhotels;
- een like-for-like stijging van 12,6% in Duitsland;
- een omzetstijging van 7,2% in Groot-Brittannië.

Economy hotels buiten de Verenigde Staten (ibis, all seasons, Etap Hotel en Formule 1):

+ 6,1% like-for-like

Bij de Economy hotels steeg de omzet in de eerste helft van het jaar op like-for-like basis met 6,1%, het resultaat van een stijging van 5,3% in het eerste en 6,8% in het tweede kwartaal.

In het tweede kwartaal steeg de like-for-like omzet:
- in Frankrijk met 5,9%, voornamelijk als gevolg van de goede prestaties van het merk ibis (stijging van de RevPAR met 11,0%),
- in Duitsland met 8,1%,

- en in Groot-Brittannië met 9,8%.

Economy hotels in de Verenigde Staten (Motel 6 en Studio 6): een like-for-like daling van -0,4%

Door de vertraging van de economie en de stijging van de benzineprijzen maakte de like-for-like omzet in de Economy hotels in de VS de eerste zes maanden van 2008 een lichte daling door van 0,4%. In het eerste kwartaal was de omzet van de Economy hotels in deze regio met een like-for-like stijging van 0,1% stabiel en het tweede kwartaal gaf een lichte daling te zien van 0,8%.

Dat de gerapporteerde omzet het eerste halfjaar met 37,8% is teruggelopen, is voornamelijk te verklaren door de verkoop van Red Roof Inn in augustus 2007, maar ook door de zwakke dollar. Dankzij de verkoop van Red Roof Inn is de Groep minder aanwezig in de Verenigde Staten, een markt die van oudsher meer cyclisch is dan Europa. In 2007 heeft Accor slechts 8% van de geconsolideerde EBIT in de VS behaald(*).


3/8
Vooruitzichten

Na solide prestaties in de eerste helft van 2008 rekent Accor vooral op Services en Economy hotels in Europa. Deze activiteiten vertegenwoordigden in 2007 bijna 70% van de EBIT(*) van de groep.


- Bij Services gaat Accor wereldwijd aan kop met grote marktaandelen in 40 landen. De groep zal verder gaan met de sterke organische groei bij deze activiteit, die goed bestand is tegen economische conjunctuurbewegingen.


- Wat betreft de Economy Hotels in Europa zal Accor kunnen profiteren van grote marktaandelen in landen waar de afgelopen jaren niet veel nieuwe kamers zijn bijgekomen. Hierdoor kan de groep aanhoudende groei bewerkstelligen en weerstand bieden aan een dalende conjunctuur.

(*) Pro forma EBIT 2007 na de verkoop van Go Voyages, Red Roof Inn en Foodservices Operations in Italië en Brazilië.

*****
Met 150.000 medewerkers in bijna 100 landen is Accor Europees marktleider en één van 's werelds grootste ondernemingen op het gebied van zakelijke dienstverlening. Accor biedt zowel de toeristische als de zakelijke reiziger ruim 40 jaar kennis en ervaring in de volgende segmenten:
- hotels: meer dan 4000 hotels met 500.000 kamers in 90 landen (Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, Suitehotel, ibis, all seasons, Etap Hotel, Formule 1 en Motel 6). Hierbij komen nog aanvullende activiteiten zoals die van Lenôtre;
- de Dienstverlening: 30 miljoen mensen in 40 landen maken gebruik van de prestaties van Accor Services (human resources, marketing services en expense management).

In Nederland is Accor vertegenwoordigd met 3 Sofitels waaronder Hotel The Grand Amsterdam, 9 Novotels, 18 Mercure Hotels, 11 ibis Hotels, 1 Etap Hotel en 2 Formule I Hotels. In Nederland behoort ook Accor Corporate Services tot de groep Accor.

Ingezonden persbericht