Persbericht

Ordina-consultant Dick Costeris eerste ter wereld met ISO/IEC 20000-certificaat ~ Exameninstituut EXIN reikt eerste certificaat uit ~

Nieuwegein, 21 juli 2008 - Dick Costeris, management consultant bij Ordina, heeft als eerste ter wereld het Consultant/Manager Certificate in ITSM according to ISO/IEC 20000 gehaald. Dit certificaat is opgezet door EXIN, het exameninstituut voor ICT ers, in samenwerking met het Duitse TÜV SÜD Akademie.

Het nieuwe programma, genaamd IT Service Management according to ISO/IEC 20000, is gebaseerd op IT-functies en bijbehorende competenties en is bedoeld voor een brede doelgroep, zoals uitvoerende IT-medewerkers, afdelingsleiders, managers, consultants en auditors. Op basis van de combinatie van zijn eerder bij EXIN verworven ITIL Service Manager-certificaat en het Professional Certificate Management and Improvement heeft EXIN aan Dick het Consultant/Manager Certificate in IT Service Management according to ISO/IEC 20000 toegekend.

Om het Consultant/Manager certificaat te behalen, heeft hij kennis en vaardigheden opgedaan op het gebied van de inrichting van IT-processen, waardoor hij in staat is organisaties te helpen zich te certificeren voor ISO/IEC 20000. Organisaties kampen met vraagstukken over de beheersing van hun IT infrastructuur , legt Costeris uit. Er is een toenemende behoefte aan meer controle op IT-processen. ISO/IEC biedt een kwaliteitsmanagement-systeem voor de inrichting van IT-processen. Ik heb een passie voor kwaliteit van dienstverlening en dus ook alle relevante ITIL versie 2 en 3 certificaten gehaald. De ISO/IEC 20000-certificering van EXIN is precies wat we nodig hebben in de praktijk: eindelijk een handvat om de kwaliteitsverbetering en -handhaving op het gebied van IT Service Management structuur te geven.

Suzanne Galletly, Portfolio Manager van EXIN: Ons programma is heel praktijkgericht, we behandelen de onderwerpen vanuit een rolperspectief, en niet alleen vanuit de literatuur. Vaardigheden als communicatie en motivatie zijn erg belangrijk. We zijn al een tijd bezig met de ontwikkeling van de examens voor ISO/IEC 20000 en het is mooi om te zien dat Dick als eerste het certificaat op management-niveau heeft behaald.

Dick heeft meegedaan aan drie introductie- en pilot-sessies voor de ISO/IEC 20000-certificering waardoor hij de certificaten ISO/IEC 20000 Foundation, ISO/IEC 20000 Professional Management and Improvement en ISO/IEC 20000 Support of IT Services gehaald heeft. Hij is van plan de certificering tot op het hoogste niveau te gaan halen: Zodra die examens klaar zijn, ga ik zeker door voor het Senior Consultant/Manager Certificate en ik wil ook de ISO/IEC 20000 Auditor track doen.