Werkzoekende mijdt werving- en selectiebureaus

21/07/2008 09:55

Intelligence Group

Rotterdam, 19 juli 2008 - Werkzoekenden zijn sceptisch over werving- en selectiebureaus. Eén op de vijf hoog opgeleide werkzoekenden slaat de vacatures van werving- en selectiebureaus steevast over. Van de overige vier hoog opgeleiden passeren twee personen het bureau door direct bij de opdrachtgever te solliciteren. Werkzoekenden zien werving- en selectiebureaus als organisaties die vooral bezig zijn met hun opdrachtgevers en geld verdienen over de rug van werkzoekenden. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group.

Intelligence Group ondervroeg 403 hoog opgeleide personen naar hun mening over werving- en selectiebureaus. Slechts 22% van de ondervraagden is positief over bemiddeling door werving- en selectiebureaus. De voornaamste redenen daarvoor zijn gemak, flexibiliteit, snelheid en het omvangrijke aanbod van functies dat bureaus kunnen bieden. Het merendeel van de ondervraagden is echter minder positief. Werving- en selectiebureaus vormen in hun ogen een hinderlijke brug tussen werkgevers en werkzoekenden, zo blijkt uit de cijfers.

Bijna de helft passeert bureau bij sollicitatie

Ruim driekwart van de respondenten geeft aan liever direct bij een werkgever te solliciteren dan via een werving- en selectiebureau. Voor 5% vormt een werving- en selectiebureau zelfs een dusdanige drempel dat men besluit om helemaal niet te gaan solliciteren, ook al is de functie interessant. Bijna de helft van de werkzoekenden zal proberen om het bureau te passeren en rechtstreeks bij de opdrachtgever gaan solliciteren. Werving- en selectiebureaus kunnen hierdoor een hoop inkomsten mislopen, afhankelijk van de afspraken die zij met hun opdrachtgever gemaakt hebben.

Tabel:

"Stel: u ziet een interessante vacature bij een interessante werkgever. De vacature is geplaatst door een werving- en selectiebureau. Wat zou u doen?"

Niet solliciteren 5%

Solliciteren via het werving- en selectiebureau 48%

Solliciteren via de organisatie 46%

Liever zelf op zoek naar een baan

Waarom zijn werkzoekenden zo sceptisch over werving- en selectiebureaus? Van de 403 ondervraagden zegt 23% niet bemiddeld te willen worden door een werving- en selectiebureau. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze liever zelf op zoek gaan naar een baan. Daarnaast is er scepsis vanwege slechte ervaringen in het verleden en vanwege de bedragen die de bureaus aan een geplaatste kandidaat verdienen.

Bureaus zijn vooral met de opdrachtgever bezig

Verder blijkt men te ervaren dat werving- en selectiebureaus meer met de opdrachtgever dan met de kandidaat bezig zijn. Desgevraagd is 38% het hier mee eens, terwijl slechts één op de zes respondenten het niet eens is met deze stelling. De manier waarop de bureaus met kandidaten omgaan wordt dus niet bepaald gewaardeerd. Slechte ervaringen dragen sterk bij aan de negatieve beeldvorming rondom werving- en selectiebureaus. Bureaus die het proces rondom de kandidaat goed hebben ingericht, kunnen zich derhalve onderscheiden in de huidige markt.

Aantrekkelijke propositie zal het beeld verbeteren

Daarnaast kan het imago van de bureaus verbeterd worden door een aantrekkelijke propositie. Een grote groep respondenten staat niet positief, maar ook niet direct afwijzend tegenover het werken via werving- en selectiebureaus. De keuze voor een werving- en selectiebureau is voor deze groep afhankelijk van een aantal factoren. Het aanbod is cruciaal, zowel functie-inhoudelijk als arbeidsvoorwaardelijk. De veelzijdigheid van het functieaanbod is een belangrijk aspect waarmee bureaus concurrentievoordeel behalen ten opzichte van werkgevers. Het is dus vooral zaak om de veelzijdigheid sterk te benadrukken in de communicatie. Verder wordt aanbevolen om de arbeidsvoorwaarden bij de opdrachtgever te communiceren. Dan zullen werkzoekenden minder snel het werving- en selectiebureau passeren. Desondanks is er altijd nog een groep werkzoekenden die pas open staan voor werving- en selectiebureaus als ze op eigen houtje niet aan een goede baan komen.

Voor meer informatie

Intelligence Group

Hans Hoekstra

hans@intelligence-group.nl

010 280 90 10

Technische verantwoording

Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 maandelijks afgenomen wordt onder ongeveer 1.400 unieke respondenten per maand. Op jaarbasis worden meer dan 16.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten en scholieren). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De vragen zijn voorgelegd aan 403 respondenten. De data zijn verzameld in juni 2008.





http://www.intelligence-group.nl