maatstafconcurrentie - Routekaart

Toezegging AO DBC's, kapitaallasten en maatstafconcurrentie - Routekaart

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

CZ/TSZ-2864014

18 juli 2008

Op 18 juni jongstleden heb ik met u gesproken over DBC's, kapitaallasten en maatstafconcurrentie, onder andere naar aanleiding van mijn brief "Waardering II". Tijdens dit debat heb ik aantal toezeggingen gedaan. Eén daarvan luidde dat ik u zo spoedig mogelijk de zogeheten routekaart zou doen toekomen. Met deze brief doe ik deze toezegging gestand.

Routekaart invoering prestatiebekostiging en DBC verbeterplan

De invoering van prestatiebekostiging en de verbetering van het DBC-systeem hangen nauw met elkaar samen. In verband met de afstemming van de werkzaamheden die meerdere partijen voor één of beide trajecten moeten uitvoeren, is vorig jaar een geïntegreerde routekaart opgesteld, samen met de NZa, DBC Onderhoud en het CVZ. Met mijn brief van 9 november 2007 heb ik u hierover geïnformeerd. Onlangs is de routekaart aangepast aan de gewijzigde besluitvorming, zoals verwoord in mijn brief `Waardering II' van 28 mei 2007. Als bijlage bij deze brief ontvangt u de aangepaste routekaart, waaraan de betrokken brancheorganisaties (NVZ, NFU, Orde, ZN, ZKN en NPCF) zich hebben gecommitteerd.

Voor de ziekenhuisbekostiging vanaf 2010 zal ik de komende tijd, in overleg met de NZa, plannen ontwikkelen. De te nemen stappen zijn op dit moment nog niet bekend en daarom nog niet verwerkt in de routekaart.

De voortgang van de werkzaamheden wordt, zoals ik u ook meldde in mijn brief van 9 november 2007, regulier en in overleg met alle genoemde partijen gemonitord, zodat indien nodig vroegtijdig kan worden bijgestuurd.

DBC Verbeterplan

Met betrekking tot het DBC verbeterplan (punt 21 uit de routekaart) wil ik een aantal belangrijke mijlpalen uit de routekaart lichten:
* heden - november 2008: verdere ontwikkeling van de nieuwe producstructuur en afstemming met experts, waaronder de wetenschappelijke verenigingen waarvoor een intensief traject is opgestart;

* 1 december 2008: oplevering nieuwe productstructuur (nog exclusief tarieven en normtijden) die gebruikt wordt bij het schaduwdraaien, inclusief registratieregels;

* 1 januari 2009: ingebruikname nieuwe zorgactiviteitentabel door alle ziekenhuizen;

* 1 februari 2009: start schaduwdraaien door circa tien ziekenhuizen;

* 1 juli 2009: vaststelling en uitlevering van het volledige DBC-pakket 2010, inclusief de nieuwe productstructuur met tarieven en normtijden.

De planning voor het verbeterplan laat voldoende ruimte voor noodzakelijke activiteiten als een goede afstemming van de productstructuur met experts en het testen van het nieuwe systeem in de praktijk (door middel van het schaduwdraaien). Daarnaast hebben alle betrokken partijen zich gecommitteerd aan de planning. Dit geeft mij het vertrouwen dat het nieuwe DBC-systeem op 1 januari 2010 kan worden ingevoerd.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink