Gemeente Oirschot

Nieuw systeem voor uitgifte bouwkavels en nieuwbouwwoningen

Het systeem voor de uitgifte van bouwkavels en nieuwbouwwoningen van de gemeente bestaat sinds 2002 en is sindsdien niet gewijzigd. De gemeente geeft kavels uit op basis van een inschrijflijst waarbij degene die het langst op de lijst staat als eerste in aanmerking komt. Dit systeem is door de jaren heen verouderd en steeds minder werkbaar geworden. De gegevens zijn niet actueel meer. Bovendien kunnen we nu niet zien wat de woonwensen van de ingeschrevenen zijn. Reden genoeg dus voor de gemeenteraad om het systeem aan te passen. Hieronder leest u hoe.

Met de aanpassingen willen we vervuiling van de inschrijflijst tegengaan en woonwensen uit de gegevens kunnen herleiden. Bovendien maken we de uitgifte klantvriendelijker. Het principe blijft hetzelfde: de verdeling van bouwkavels en nieuwbouwwoningen gebeurt op basis van de inschrijflijst. Ook behouden mensen die ingeschreven zijn hun plaats op de lijst.

Verbeteringen

Om het systeem te verbeteren gaan we de gegevens digitaliseren. Het voordeel hiervan is dat u zich voortaan kunt inschrijven via onze website www.oirschot.nl. U kunt zelf uw gegevens invoeren en aanpassen. Eén keer per jaar benaderen alle inschrijvers om hun gegevens te actualiseren. We maken zoveel mogelijk gebruik van e-mail, maar inschrijven en reageren blijft ook mogelijk op de `oude' manier. Schriftelijk dus.

Met het nieuwe systeem kunnen we ook de woonwensen van de mensen op de lijst registreren. We vragen bijvoorbeeld bij de inschrijving in welke prijsklasse mensen een woning zoeken. Ook willen we de woonkern registreren: wil men een woning in Oirschot of in Oostelbeers. Ten slotte vragen we ook in welke doelgroep de inschrijver past, bijvoorbeeld een starter of een senior. Door woonwensen, doelgroepen en woonkernen te registreren kunnen we de uitgiftes beter laten aansluiten op de wensen. We kunnen de gegevens die we hieruit verkrijgen ook gebruiken als informatiebron voor onze woonvisie.

Nieuwe inschrijving

Medio augustus ontvangt iedereen die nu op de lijst staat een brief met een enquête. Dat is nodig om de verbeteringen door te voeren en de aanvullende gegevens te verzamelen. In de brief leggen we uit wat we gaan veranderen en wat we van de mensen die op de lijst staan verwachten of nodig hebben. In de enquête vragen we naar de aanvullende gegevens, zoals de woonwensen en woonkernen. We verwachten dat we vanaf 1 januari 2009 de uitgiftes op de `nieuwe manier' kunnen doen.

Heeft u vragen over het nieuwe uitgiftesysteem, neem dan contact op met Ilse Biemans van de gemeente Oirschot, e-mail i.biemans@oirschot.nl, telefoon (0499) 583 333 op maandag, dinsdag en vrijdag.