Ingezonden persbericht


Unilever geeft Bertolli-olijfolie in licentie aan Grupo SOS

21/07/2008 :

Unilever heeft vandaag bekendgemaakt dat zij een
definitieve overeenkomst heeft ondertekend voor de overdracht van haar olijfolie- en azijnactiviteiten onder het merk Bertolli aan Grupo SOS voor een bedrag van EUR 630 miljoen.

De transactie heeft de vorm van een wereldwijde, permanente licentie van Bertolli-olijfolie en -kwaliteitsazijn aan Grupo SOS.

De overeenkomst omvat tevens de verkoop van de Italiaanse olijfolie- en zaadolie-activiteiten onder de merknamen Maya, Dante en San Giorgio, alsmede de fabriek in Inveruno, Italië.

Unilever behoudt het merk Bertolli voor alle andere categorieën, waaronder margarine, pastasauzen en diepvriesmaaltijden. Het merk Bertolli blijft een prioriteit voor Unilever, met sterke groeiplannen die erop zijn gericht in te spelen op de toenemende vraag naar mediterrane voedingsmiddelen.

Vindi Banga, Unilevers President Voedingsmiddelen, Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging: "Bertolli is een leidend olijfoliemerk in Europa, de VS en Australië. We zijn ervan overtuigd dat Grupo SOS, met haar diepgaande expertise in deze categorie, Bertolli's olijfolie-activiteiten verder zal versterken. We verheugen ons erop samen met Grupo SOS te werken aan verdere vergroting van de kracht en waarde van het merk Bertolli."

Jesus Salazar, bestuursvoorzitter van Grupo SOS: "Met Bertolli kunnen we voortbouwen op de geweldige prestaties die Unilever op het gebied van olijfolie al heeft neergezet. Deze transactie is absoluut van strategisch belang voor Grupo SOS en versterkt onze positie als wereldmarktleider in olijfolie. Net als Unilever richten we ons op de mediterrane eetgewoonten. We zijn er dan ook van overtuigd dat deze stap zowel voor de beide bedrijven als voor de consument voordelen zal opleveren."

De gezamenlijke omzet van Bertolli-olijfolie en -azijn en van Maya, Dante en San Giorgio bedroeg in 2007 ongeveer EUR 380 miljoen.

De transactie maakt deel uit van de door Unilever aangekondigde plannen voor de verkoop van niet-strategische merken, die tezamen goed zijn voor een omzet van EUR 2 miljard.
De overeenkomst, die nog dient te worden goedgekeurd door de regelgevende instanties, zal naar verwachting in de loop van 2008 worden afgerond.