Gemeente Sittard-Geleen


088_2008

PERSBERICHT Gemeente Sittard-Geleen

Sittard-Geleen vergemakkelijkt contact verenigingsleven

Sittard-Geleen, 22 juli 2008 -- Het college van B&W heeft besloten om een verenigingscontactpunt in te richten. De gemeente maakt hiermee de dienstverlening aan het rijke verenigingsleven, doelmatiger, doeltreffender en meer samenhangend. Wethouder Berry van Rijswijk:'Binnen onze gemeente zijn veel vrijwilligersorganisaties actief. Onder meer op het gebied van muziek, sport, jeugd en jongeren, ouderen. Om de dienstverlening aan die organisaties zo goed mogelijk en op de meest klantvriendelijke wijze te ondersteunen hebben wij besloten tot de inrichting van het verenigingscontactpunt.'

De gemeente heeft met het oprichten van een verenigingscontactpunt goed geluisterd naar de behoefte van het verenigingsleven. Verenigingen willen graag één plek waar zij terecht kunnen met al hun 'gemeentelijke' vragen. Op die plek moeten zij informatie en advies kunnen krijgen en met hun specifieke vraag op maat worden geholpen. Dit geldt niet alleen voor vragen over bijvoorbeeld het gebruik van vlaggenmasten en dranghekken maar ook voor vragen over arbozaken. Het verenigingsloket zal op de gemeentelijke website komen naast het ondernemersloket, het belastingloket en het Wmo loket. Er komt een accountmanager voor het verenigingsleven. De gemeente werkt samen met het steunpunt vrijwilligers van Partners in Welzijn (PIW)

Sittard-Geleen telt circa 350 gesubsidieerde vrijwilligersorganisaties en 250 sportclubs. De gemeente beschikt daarmee over een groot kapitaal dat in zichzelf een bindende werking heeft. In het beleidsplan Wet maatschappelijk ondersteuning (WMO), dat onlangs is vastgesteld, wordt onder prestatieveld 4 'Het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers' uitgesproken dat het zaak is om de vrijwillige inzet zo goed mogelijk te ondersteunen en te stimuleren. In dat kader worden deze organisaties ook met subsidie gericht ondersteund.


---




Gemeente Sittard-Geleen