Ingezonden persbericht


Kwaliteit van stucwerk belangrijker dan esthetica

Eén op de tien architecten ziet stucwerk als één van de meest esthetisch bepalende onderdelen van een ontwerp. Bij stukadoors ligt dat aandeel nog lager, namelijk op 4%. De kwaliteit van het stucwerk blijft voor beide partijen belangrijker dan esthetica. Dit blijkt uit onderzoek ten behoeve van de BouwKennis Marketing Score Card, module Trends Afbouw.

Pleisterwerk moet mooi zijn, maar het is uiteindelijk niet één van de meest esthetisch bepalende onderdelen van een ontwerp. Slechts 9% van de architecten is het (zeer) eens met de stelling dat het stucwerk bij de meest esthetisch bepalende onderdelen van een ontwerp hoort. Voor de stukadoor is het pleisterwerk ook zeker niet één van de meest esthetisch bepalende onderdelen van een ontwerp. Slechts 4% meent dat dit wel het geval is. De kwaliteit is voor drie kwart van de stukadoors echter wel het eerste uitgangspunt. Daarentegen ziet maar 39% van de architecten de kwaliteit van de pleister als het eerste uitgangspunt.

Stellingen aangaande esthetica van pleisters (in %) Z W

e M e M e
---

r m N e e e o m e e e e n u o e e e t n
---
e e n e e ie e tra r m in e e n n a e s e g t/g e s n e e n l s e s n

Architecten
Het stucwerk hoort bij de meest esthetisch 7 2 8 10 17 56

bepalende onderdelen van een ontwerp De kwaliteit van de pleister is het eerste 6 33 25 31 1 5

uitgangspunt en de esthetica volgt later Stukadoors
Het stucwerk hoort bij de meest esthetisch 4 0 4 9 18 67

bepalende onderdelen van een ontwerp De kwaliteit van de pleister is het eerste 11 64 11 9 2 4

uitgangspunt en de esthetica volgt later Bron: BouwKennis, juni 2008

Esthetica in algemene zin belangrijk
In het onderzoek is per afbouwsector gevraagd aan architecten en de afbouwers of zij esthetica in algemene zin belangrijk vinden. Een zeer ruime meerderheid van de architecten heeft aangegeven esthetica belangrijk te vinden voor systeemplafonds (88%), systeemwanden (84%), tegels (87%) en pleisters (86%). De afbouwers zelf beoordelen het belang van esthetica minder constant. Van de monteurs van systeemplafonds vindt 55% esthetica van belang als het om hun product gaat. Bij monteurs van binnenwanden ligt dat aandeel op 45%. Tegelzetters en stukadoors zijn het meest uitgesproken met respectievelijk 78% en 69%.

Door de gespecialiseerde marktkennis bij BouwKennis en bij USP Marketing Consultancy worden trends in een vroeg stadium onderzocht en gebeurt dit altijd binnen de context waar de bouw zich dan bevindt. Voor meer informatie over de module Trends Afbouw, uit de BouwKennis Marketing Scorecard kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996, ridderhof@bouwkennis.nl)

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor de driewekelijkse digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.