Ingezonden persbericht


beantwoording SV 2008, nr. 70 en 71 inzake werkzaamheden Meernbrug

2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
70 vragen van mevrouw G.A. Oskam (ingekomen 30 juni 2008)
en antwoorden door het college verzonden op 22 juli 2008

Vanaf dinsdag 1 juli starten de werkzaamheden rondom De Meernbrug voor de aanleg van de HOV-baan over de Rijksstraatweg.

D66 heeft meerdere keren gevraagd om een verkeerskalender van de werkzaamheden, met inzicht voor de gevolgen voor snel en langzaam verkeer. Die verkeerskalender had dan met verschillende stakeholders kunnen worden besproken, zoals omwonenden, ondernemers, de schooldirecties, het seniorenpanel Vleuten-de Meern, enz. N.a.v. de maatregel per 1 juli vraagt D66 u derhalve het volgende:


1. Is er een verkeerskalender van de werkzaamheden? Zo ja, kan deze openbaar worden gemaakt?

Van de werkzaamheden is geen verkeerskalender. Wel is er een planning en fasering van de werkzaamheden vastgesteld. Deze planning is door de aannemer ingediend op basis van de bestekseisen. De volgende bestekseisen zijn van belang: het project moet 31 december 2008 gereed zijn en fase 4 (afsluiting Meernbrug) moet in de periode tussen 1 juli en 31 augustus 2008 worden uitgevoerd.


2. Met wie zijn de tijdelijke maatregelen als gevolg van de afsluiting van de Meernbrug besproken? Met welk resultaat?

De maatregelen zijn in de besteksfase (eind 2007) besproken in het Kernteam Bereikbaarheid van de gemeente Utrecht. In dit kernteam hebben vervoersbedrijven, nood- en hulpdiensten, Stadswerken en Stadsontwikkeling zitting. Met het kernteam is de omleiding vastgesteld en zijn aanvullende voorzieningen in het werkterrein aangebracht voor voetgangers en fietsers en voor de brandweer.

De afsluiting van de brug is in mei 2008 besproken met de winkeliers. De winkeliers waren zeer bezorgd over de bereikbaarheid. In een extra kernteamoverleg met de winkeliers is afgesproken om de Marelaan open te stellen voor bestemmingsverkeer. Er is ook afgesproken deze openstelling niet met omleidingborden aan te geven. Bewoners van de Marelaan hebben week 26 een bewonersbrief gehad over deze openstelling.

Vrijdag 27 juni viel bij bewoners van Nijevelt, de Woerd en 't Weer het wijkbericht over de tijdelijke maatregelen in de bus. Daaruit blijkt o.m. dat de Marelaan zal worden opengesteld. De Marelaan is de voornaamste fietsroute voor schoolgaande kinderen vanaf de ook al gevaarlijke Regenboogbrug. Verder is de Marelaan de ingang naar de ingang van het verzorgingshuis Zonnewijzer en van de doorgaande fietsroute richting Veldhuizen. Dit leidt D66 tot de volgende vraag:
3. Hoe garandeert u de veiligheid van de schoolgaande jeugd via de Marelaan in de schoolgaande periode?

De openstelling is uitsluitend voor bestemmingverkeer en is niet opgenomen in de formele omleidingsroutes. Hierdoor zal relatief weinig autoverkeer gebruik maken van deze weg.


4. Hoe wordt er gecontroleerd op het snelheidsrégime in de van Zuylenstraat en Marelaan?

Controle op naleving van verkeersregels is een politietaak. De politie is op de hoogte gebracht van de openstelling van de Marelaan.

In het wijkbericht staat dat er vanaf 1 juli t/m 1 september de lijnen 28, 128 en 180 de volgende haltes niet meer zullen aandoen: viaduct Ouderijn - Meentweg - Meernburg - Boekbinderslaan - De Balije - Europaweg - Veldhuizen en de halte de Wiericke. Navraag bij het GVU lijkt te wijzen op het feit dat de GVU wel alle moeite heeft gedaan om een oplossing te vinden (zoals pendelbusjes vanaf station Vleuten/Terwijde of pendelbusjes vanaf de Letschertweg) ,maar de gemeente Utrecht dit niet nodig achtte. Uit de beantwoording van schriftelijke vragen van D66 (SV 2007, 83) blijkt dat het college van mening is dat de gemeente Utrecht zich niet meer gehouden acht aan de afspraak tussen de gemeente Vleuten-de Meern en het GVU om de OV-bereikbaarheid tussen de kernen van Vleuten en De Meern te garanderen sinds de privatisering en de BRU als concessieverlener. Dit alles stelt D66 voor de volgende vragen:


5. Klopt het dat u niet heeft ingestemd om tijdelijke oplossingen via bv. pendelbusjes heeft afgewezen? Zo ja, waarom?

De omleiding is besproken in het kernteam, in aanwezigheid van de voervoersbedrijven. Vooruitlopend op het kernteamoverleg is de omleiding voorbesproken met de vervoersbedrijven. Het aanbod van pendelbussen is toen niet besproken.


6. In hoeverre acht u het verantwoord dat bijvoorbeeld de oudere bewoners van bv. Zonnewijzer of het begeleid wonen project aan de Meridiaan, niet meer met het OV naar het centrum van Vleuten of het centrum van Utrecht kunnen gedurende minimaal twee maanden?

Achteraf blijkt dat in alle vooroverleggen de haltelocatie ter hoogte van de Boekbinderslaan onvoldoende belicht is geweest. Momenteel zijn we in overleg met het GVU om op zeer korte termijn het openbaar vervoer vanaf de Rijksstraatweg weer te faciliteren.


7. Zoals eerder aangegeven zijn met name ouderen vaak aangewezen op het OV om naar zorgvoorzieningen te komen. Een groot deel van de ouderen in De Meern kan nu bv. moeilijk deze zomer richting Mesos Oudenrijn. Verder kunnen ze met het OV niet vanaf bv. Jozefzorg in Vleuten naar de begraafplaatsen in De Meern. Hoe wilt u dit gaan oplossen?

Zie antwoord op vraag 6.


8. Heeft u deze OV-bereikbaarheidsprobleem besproken met bv. het seniorenpanel Vleuten-de Meern? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat was daarvan het resultaat?

De planning en de werkzaamheden zijn niet besproken met het seniorenpanel. De maatregelen zijn wel besproken in het wijkverkeersoverleg op het wijkservicecentrum. In dit overleg is niet aangegeven dat een overleg met het seniorenpanel noodzakelijk was.


9. Wilt u alsnog zoeken naar tijdelijke oplossingen, door bv. pendelbusjes om de OV-bereikbaarheid van het centrum van De Meern te borgen?

Zie antwoord op vraag 6.


10. Is het ooit voorgekomen dat er twee maanden hele buurten niet met elkaar verbonden waren of verbonden waren met het centrum van Utrecht via het OV? In dit geval geldt het voor een groot gedeelte van de bewoners Veldhuizen, de Balije, Nijevelt, 't Weer, centrum De Meern, Meentpark, industrieterrein Oudenrijn? Vindt u deze tijdelijke afsluiting acceptabel?

Voor zover het college weet is dit niet eerder voorgekomen. Het is in de ogen van het college ook niet acceptabel.


11. Wanneer zijn de werkzaamheden klaar en kan er weer OV rijden over de Rijksstraatweg?

De werkzaamheden rond de afsluiting van de Meernbrug zijn 31 augustus 2008 gereed.


---- --
2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
71 vragen van mevrouw G.A. Oskam (ingekomen 2 juli 2008
en antwoorden door het college verzonden op 22 juli 2008)

Maandag 30 juni stelde D66 u schriftelijke vragen over de buslijnen die het centrum van De Meern, Veldhuizen en de Balije niet meer aandoen vanaf 1 juli. In diverse media bleek dat wethouder De Weger dinsdag spoedoverleg heeft gehouden over dit feit n.a.v. klachten van bewoners. Volgens www.allesoverutrecht.nl, RTV Utrecht en het AD/UN wist wethouder De Weger niets van de gevolgen voor het OV van de aanleg van de HOV-baan over de Rijksstraatweg en de afsluiting van de Meernbrug. In dezelfde media wordt het GVU geciteerd die wel overleg zou hebben gehad met de gemeente over de gevolgen van de aanleg van de HOV-baan en de afsluiting van de Meernbrug. Tijdens de raadsvergadering van 29 mei 2008 heeft D66 u voor een laatste maal gevraagd om àlle gevolgen van de aanleg van de HOV-baan en afsluiting van de Meernbrug in kaart te brengen en met alle stakeholders te bespreken. U heeft daarop geantwoord dat u dat al doet.

Dit leidt D66 tot de volgende vragen:

1. Klopt het dat u niets wist van de gevolgen voor de OV-bereikbaarheid in het centrum van De Meern en Veldhuizen? Zo nee, waarom niet?

Het college was niet op de hoogte van de gevolgen. Dit is niet met het college gecommuniceerd.


2. Waarom heeft het eerdere overleg tussen de busbedrijven en de gemeente geen oplossing bewerkstelligd. Heeft dit overleg wethouder De Weger als portefeuillehouder OV van concessieverlener het BRU bereikt? Zo nee, waarom niet?

De maatregelen zijn in de besteksfase (eind 2007) besproken in het Kernteam Bereikbaarheid van de gemeente Utrecht. In dit kernteam hebben vervoersbedrijven, nood- en hulpdiensten, Stadswerken en Stadsontwikkeling zitting. Met het kernteam is de omleiding vastgesteld en zijn aanvullende voorzieningen in het werkterrein aangebracht voor voetgangers en fietsers en voor de brandweer.


3. Hoe heeft wethouder De Weger als wijkwethouder en verkeerswethouder met alle waarschuwingen van D66 en de ervaringen met de gevolgen van de Regenboogbrug in het achterhoofd, alle betrokken diensten, Rijkswaterstaat, BRU en het Projectbureau Leidsche Rijn aangestuurd om de gevolgen van de werkzaamheden goed te coördineren?

Het project wordt aangestuurd door de dienst Stadsontwikkeling. Zoals al bij vaag 2 aangegeven is het omleidingsplan (incl. de bereikbaarheid van de bushaltes) besproken in het kernteam. In dit kernteam is ook het Projectbureau Leidsche Rijn vertegenwoordigd. Daarnaast is het omleidingsplan in april 2008 gepresenteerd in het wijkverkeersoverleg op het wijkservicecentrum in aanwezigheid van de wijkmanager en bij de wijk betrokken personen.


4. De chaotische gevolgen als gevolg van de werkzaamheden aan de Regenboogbrug en nu weer met de Meernbrug hebben beide geleid tot relatief dure spoedmaatregelen die pas ingevoerd konden worden nàdat de chaos was opgetreden. De oplossing bij de Regenboogbrug en de dubbele oversteek voor fietsers werd u gevraagd door D66. De oplossing voor de OV-bereikbaarheid van Veldhuizen door bewoners. Wat leert wethouder De Weger hiervan? Wat vindt wethouder De Weger en dit college nu van de jarenlange roep van D66, omwonenden, ondernemers, schooldirecties, huisartsenpraktijken, enz, om tijdig te participeren over de gevolgen van de aanleg van de HOV-baan en afsluiting van bruggen?

Het college is van mening dat de primaire rol van het treffen van tijdelijke maatregelen in eerste instantie ligt bij het kernteam. Dit overlegorgaan is in het leven geroepen om met alle direct betrokkenen in overleg de uitvoering van werkzaamheden in de stad te coördineren. Het ligt niet in de lijn van de afspraken om in het kader van dergelijke tijdelijke maatregelen overleg te voeren met direct betrokkenen. In een aantal situaties worden hier uitzonderingen op gemaakt, zoals in het geval met ondernemers.


5. Onder druk van de winkeliersvereniging is uiteindelijk met hen wel afspraken gemaakt. In een brief die vanuit Stads Ontwikkeling naar de bewoners van de Marelaan, van Zuylenstraat en Nyeveldstraat op 27 juni is verstuurd, staat een deel van die afspraken vermeld. Die afspraken waren echter nog niet ingevoerd per 1 juli. Ook vanmorgen, 2 juli, was dat nog niet het geval. Hoe komt dat? Ook de tijdelijke fiets-wandelbrug voor een goede bereikbaarheid van de huisarstenpost De Weerark en de Apotheek lag er nog niet. Hoe kan dat?

De afsluiting van de brug is in mei 2008 besproken met de winkeliers. Zij waren zeer bezorgd over de bereikbaarheid van hun winkels. In een extra kernteamoverleg met de winkeliers is afgesproken om de Marelaan open te stellen voor bestemmingsverkeer. Vervolgens is afgesproken deze openstelling niet met omleidingsborden aan te geven. Bewoners van de Marelaan hebben in week 27 een bewonersbrief gehad over deze openstelling

Er is verder afgesproken om de maatregelen rond de openstelling van de Marelaan op maandag 7 juli in te laten gaan. Bij het starten van wegwerkzaamheden is het altijd (in Utrecht en ook overal elders in het land) de eerste dagen erg chaotisch met zoekend verkeer. Om te voorkomen dat veel weggebruikers de Marelaan zouden gebruiken als sluiproute hebben we met de winkeliers afgesproken dat de Marelaan pas op maandag 7 juli opengesteld zou worden. De politie heeft echter al op woensdagavond 2 juli de fietspadpalen bij de Rijksstraatweg laten verwijderen, waardoor de Marelaan toen is opengesteld voor autoverkeer.

De tijdelijke voet-fietsbrug lag al wel ter plekke. Doordat de HDSR een eis had gesteld aan de doorvaarthoogte is de brug aan beide zijden erg hoog op betonplaten komen te liggen. Om veilig op de brug te komen waren hiervoor extra voorzieningen noodzakelijk (bv. een leuning). In het project is zo de doorgang gegarandeerd voor fietsers en voetgangers. Dit was ook de oorspronkelijke afspraak in het Kernteam. De genoemde voet-fietsbrug is geplaatst als extra service naar de voetgangers en fietsers.


6. Bij navraag van de winkeliersvereniging blijkt dat er bewoners uit Nijevelt bij het wijkservicecentrum geprotesteerd zouden hebben tegen de brief van 27 juni. D66 heeft persoonlijk vele mensen gesproken uit de Marelaan die slechts bezorgd waren over de veiligheid van het schoolgaand verkeer en de handhaving van het 30 km. maximum snelheid. In hoeverre heeft u met omwonenden in deze drie straten van Nijevelt contact gehad? Hoe verhoudt zich dit tot de afspraken die u gemaakt heeft met de winkeliersvereniging?

Er is vooraf geen direct contact geweest met de bewoners van Nyevelt. Deze bewoners zijn geïnformeerd met een bewonersbrief.


7. In het wijkbericht van juni 2008 (geen precieze datum) dat de bewoners in Nijevelt in de brievenbus kregen op maandag 30 juni staan de afspraken met de winkeliersvereniging niet vermeld. Hoe kan dat?

Er is in de communicatie gekozen om dit niet te melden in de brief.


8. Op de hoek van de Meerndijk en van Zuylenstraat bevindt zich de uitrukpost van de vrijwillige brandweer van De Meern. In hoeverre heeft u contact gehad met de brandweerlieden om de bereikbaarheid van de uitrukpost voor hen te garanderen?

In het kernteam, waar de brandweer deel van uitmaakt, is uitvoerig bij dit punt stilgestaan. De brandweer heeft als eis gesteld dat er een voorziening langs het werkterrein moest worden gelegd voor de brandweer. Dit is gebeurd.

Velvergunning

9. Tijdens de werkzaamheden voor de aanleg van de HOV-baan zijn drie monumentale sierkersen gekapt die de hoek van de Meerndijk en Rijkstraatweg bij het voormalige restaurant Rhenomare elk voorjaar in een prachtig roze gloed zetten. Bij navraag blijkt dat er voor het kappen van deze bomen geen vergunning is aangevraagd en afgegeven. Hoe kan het dat deze dan toch gekapt zijn?

Er is wel een velverguning aangevraagd en verstrekt op 28 mei 2008 (kenmerk SW08.002.436).


10. Hoe wilt u de kap van deze bomen compenseren?

Dit gebeurt niet. Compensatie wordt niet als voorwaarde gesteld in de velvergunning.


---- --