VSNU

VSNU reactie op Telegraafbericht d.d. 22 juli jl.

N.a.v. het recent verschenen Jaarverslag 2007 van de Nederlands - Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO), kopt de Telegraaf: `Universitaire studies nog net voldoende'. Dit bericht is niet juist. Alle 351 Nederlandse universitaire opleidingen die in 2007 geaccrediteerd zijn door de NVAO, zijn positief beoordeeld. Accreditatie betekent dat de opleiding voldoet aan de vereiste kwaliteitseisen. In de openbare accreditatiebesluiten worden ook aandachtspunten aangegeven voor de langere termijn. In 2007 heeft de NVAO aan 26 van de 351 geaccrediteerde, universitaire opleidingen een brief gestuurd waarin de aandachtspunten worden benoemd. Van het bericht in de Telegraaf, dat de `Universitaire studies nog net voldoende' zijn, is dus beslist geen sprake.

Voor meer informatie zie nieuwsbericht NVAO:

http://www.nvao.net/nieuws/2008/246

Bijna zestig opleidingen ontvingen in 2007 brief NVAO


In haar ( http://www.nvao.net/nieuws/2008/239 ) jaarverslag over 2007 meldt de NVAO dat voor een zestigtal positief beoordeelde opleidingen zogenoemde side letters naar de betrokken instellingen zijn gestuurd, zoals De Telegraaf op 22 juli 2008 heeft bericht.
In deze brieven vraagt de NVAO aandacht voor bepaalde aspecten in de toekomstige ontwikkeling van de desbetreffende opleidingen. De belangrijkste aandachtspunten daarbij waren het niveau van de scripties, de vakinhoud en het kennisniveau (bij hbo-opleidingen), de lage studielast, de kleinschaligheid, de instroomeisen (bij masteropleidingen) en de kwaliteit of kwantiteit van het personeel.

De NVAO stuurt deze brieven naar instellingen wanneer zij meent dat bij bepaalde aspecten van een opleiding bij een volgende accreditatie (over zes jaar) problemen zouden kunnen ontstaan. De basiskwaliteit van de desbetreffende opleiding is in orde (anders was de opleiding ook niet geaccrediteerd), maar er zijn wel punten die in de toekomst aandacht van de instelling behoeven.

De side letters bieden de instellingen extra informatie om hun opleidingen op een kwalitatief goed niveau te houden.