Time : 09:00:08
Date : 23 July 2008
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof

Verslag aan het federale parlement: Administratieve en geldelijke toestand van het personeel van de FOD Financiën en personeelsplan

In zijn verslag aan het federale parlement heeft het Rekenhof de administratieve en geldelijke toestand van het personeel van de FOD Financiën onderzocht en de manier waarop de FOD zijn personeelsplan in praktijk heeft gebracht. Het Rekenhof heeft zich gebogen over de betaling van de wedden, de aan de gang zijnde vereenvoudiging van het personeelsstatuut en het beheer van de indienstnemingen. Daarnaast zijn ook de wijze waarop de reiskosten worden vergoed en het systeem voor detachering van ambtenaren onderzocht.

De federale overheidsdienst Financiën ondergaat een structurele hervorming. Die is gericht op een interne reorganisatie en een modernisering van het humanresourcesbeheer. Met meer dan 30.000 personeelsleden besteedt deze FOD nagenoeg 80 % van zijn totale budget (1.622,9 miljoen euro in 2007) aan de betaling van zijn personeel.

Het Rekenhof heeft van juni 2006 tot juni 2007 de administratieve en geldelijke toestand van het personeel van de FOD en de uitvoering van het personeelsplan onderzocht. Het onderzoek ging specifiek over de fiscale besturen van de entiteit Belastingen en Invordering, die bijna 75 % van de personeelsuitgaven van de FOD voor hun rekening nemen. Uit het onderzoek blijkt dat de processen van de uitbetaling van de wedden en de indienstneming aan de gestelde kwaliteitseisen voldoen.

Wat de betaling van de wedden betreft, vormt de centralisatie van alle betalingen bij de Centrale Dienst voor Vaste Uitgaven (CDVU) een essentiële waarborg. Tot in december 2006 betaalde die dienst echter niet bepaalde wedden en vergoedingen. De FOD heeft besloten het betalingsproces te rationaliseren en alle betalingen van wedden en vergoedingen aan de CDVU toe te vertrouwen vanaf einde 2007.

Zoals het Rekenhof al in 2001 had aanbevolen, zou moeten worden overwogen de CDVU, die nu een deel is van de Administratie van de Thesaurie van de FOD Financiën, onder te brengen in een transversale structuur met alle actoren van het federaal openbaar ambt.

Ook beveelt het Rekenhof aan de regelingen voor overuren en uitoefening van hogere functies beter in de hand te houden en de interne controle te verbeteren. De werkwijze voor de verplaatsingsvergoedingen voor dienstredenen zou moet worden herzien.

Wat het beheer van de indienstnemingen betreft, leiden de huidige procedures binnen het federale openbaar ambt ertoe dat het jaarlijkse personeelsplan onvoldoende gelinkt is aan de begroting en bovendien laattijdig wordt goedgekeurd. Bij de FOD Financiën kan dat plan daardoor niet dienen als efficiënt sturingsinstrument om het personeelsbestand progressief te verminderen.

Tegen 2009 wordt 50 % van het vertrekkende statutaire personeel vervangen. Om in een departement met talrijke lokale diensten te komen tot een passende toewijzing van de personeelsleden, moeten de behoeften, zoals in 2006 bij de Administratie van de Ondernemings- en Inkomensfiscaliteit (AOIF), worden ingeschat volgens een vooraf vastgelegde eenvormige methodologie. Het Rekenhof beveelt ook aan het beleid van selectieve vervanging van de uitstroom uit te breiden tot het contractuele personeel.

Het Rekenhof suggereert tot slot het systeem dat van toepassing is op ambtenaren die naar de centrale diensten in Brussel worden gedetacheerd, opnieuw te bekijken om na te gaan of het nog functioneel verantwoord is. Om sommige kosten die met het huidige beheer van de interne mobiliteit samenhangen, te vermijden stelt het voor een reglementair kader uit te werken voor de "beroepsmobiliteit" in tegenstelling tot de "mobiliteit van de persoon", die door het statuut wordt geregeld. Zo kan beter rekening worden gehouden met de noodzaak voor de administratie om het personeel toe te wijzen volgens de behoeften.

De minister van Financiën heeft akte genomen van de aanbevelingen en verbindt zich ertoe het nodige te doen om er op een positieve wijze aan tegemoet te komen in het kader van de modernisering en verbetering van de betalings-, rekruterings- en
aanwijzingsprocedures.

Informatie voor de pers

Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de bewindslui en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.

Het onderzoeksverslag "Federale Overheidsdienst Financiën. Administratieve en geldelijke toestand van het personeel en uitvoering van het personeelsplan" is aan het federale parlement bezorgd. Het integrale verslag (40 p.), de samenvatting (2 p.) en dit persbericht zijn ter beschikking op de homepagina van het Rekenhof: www.rekenhof.be.

Contactpersoon:
Véronique Roelandt
Cel Federale Publicaties
02 551 88 80

URL: http://www.ccrek.be

Link to Press Release - FR Link to Press Release - NL