AutoRai

Innovatieve Opel Insignia brengt leven in traditionele middenklasse

(7/23/2008)
Een nieuwe naam, een nieuwe auto, een nieuwe ambitie. De nieuwe Opel Insignia vier- en vijfdeurs met hun opvallend, fraai design en geavanceerde technologie beleven hun wereldpremière op de âBritish International Motor Show 2008â en benadrukken de intentie van het merk om de traditionele middenklasse te verjongen.

âDe nieuwe Opel Insignia werd ontwikkeld om zowel het segment als de levensstijl van de klanten te âdynamiserenâ en biedt een krachtige combinatie van een stoer design, rijdynamiek en veelzijdigheid tegen een betaalbare prijs,â aldus Alain Visser, Chief Marketing Officer bij GM Europe.

De elegante stijl van de Insignia kan men samenvatten als een mix van beeldhouwkunst en Duitse precisie; een combinatie die nog vaak zal terugkomen in de toekomstige modellen van Opel. Met de Insignia is Opel erin geslaagd om het design van een coupé te vertalen naar het segment van de vierdeurs middenklasse, zonder daarbij in te boeten op het vlak van interieurruimte. De Insignia biedt drie centimeter meer beenruimte dan de Vectra. Is met een ongeëvenaarde Cw-waarde van 0,27 zeer aerodynamisch en dat heeft een positief effect op de economische, dynamische en akoestische kwaliteiten van de auto. Beide carrosserievarianten hebben dezelfde lengte (4.830 mm) en delen dezelfde wielbasis (2.737 mm).

Het nieuwe model wordt eind dit jaar in de Opel showrooms verwacht en zal bij de introductie verkrijgbaar zijn met zeven motoren. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 5 emissienormen en worden gekoppeld aan handgeschakelde of automatische zesversnellingsbakken.

Er zijn vier benzinemotoren, van een 115 pk sterke viercilinder tot een V6 van 260 pk. De drie nieuwe rechtstreeks ingespoten turbodiesels, die speciaal voor de Insignia werden ontwikkeld, hebben een cilinderinhoud van twee liter. Zij hebben een vermogen van 110 tot 160 pk en een uitzonderlijke koppel van 260 tot 350 Nm. Alle combinaties zijn op CO2-gebied zeer concurrerend. In de nabije toekomst wordt nog een ecoFLEX-variant met opmerkelijk lage verbruiks- en CO2-waarden toegevoegd.

Met zijn schitterende ophanging, zijn gloednieuwe ergonomische stoelen en de talloze opbergvakken is Opels nieuwe topmodel ontworpen om lange ritten comfortabel en aangenaam te maken. Dit maakt de Insignia de zakenautobij uitstek.

De nieuwe Insignia fungeert ook als etalage voor tal van baanbrekende technologische innovaties. Zo leest en slaat het nieuwe camerasysteem âOpel Eyeâ verkeersborden op en waarschuwt bestuurders wanneer ze ongemerkt van hun baanvak afwijken. De verwarmde ruitensproeivloeistof âHot Shotâ maakt winterse ritten weer wat eenvoudiger. En het verder verbeterde AFL-systeem (Adaptive Forward Lighting) komt de veiligheid sterk ten goede.

Met zijn gloednieuwe chassisarchitectuur is de Insignia vanaf de introductie verkrijgbaar met voor- en vierwielaandrijving. De proactieve, ogenblikkelijke koppelverdeling van het geraffineerde, adaptieve 4x4-systeem verzekert de stabiliteit en biedt een optimale grip en een dynamisch weggedrag.

In de vierwielaangedreven Insignia helpt het FlexRide mechatronicachassis met adaptieve stabiliteitsregeling om de auto continu aan te passen aan de rijomstandigheden van het moment. Bovendien kan de bestuurder de instellingen afstemmen op zijn humeur. FlexRide is ook verkrijgbaar voor de voorwielaangedreven versie.

De Insignia vijfdeurs biedt een indrukwekkende kofferinhoud van 500 tot 1.465 liter en heeft een skiluik in de achterbank om voorwerpen door te laden naar het interieur. Dit model is belangrijk voor de Nederlandse markt, waar hatchbacks traditioneel een groot deel van het middenklassesegment voor hun rekening nemen. In Nederland is de verkoopverhouding vier- en vijfdeurs in het voordeel van de vijfdeurs: driekwart van de klanten bestelde in het recente verleden een vijfdeurs variant van de voorganger van de Insignia. Over heel Europa verwachten de deskundigen van Opel dat beide varianten het ongeveer even goed zullen doen.

De Insignia werd ontwikkeld in het International Technical Development Center van GM Europe in Rüsselsheim, Duitsland, waar hij ook gebouwd zal worden. De fabriek van Rüsselsheim is een van de meest geavanceerde autofabrieken in de industrie.

Aangezien ingenieurs en designers vanaf het begin samenwerkten als een team, zet de Insignia de belofte op het vlak van uitvoeringskwaliteit in de verf. De Insignia fungeert dan ook als etalage voor Opels passie voor een kwalitatief design, technologie en productie.