Gemeente Smallingerland




Hoge score bij tevredenheidsonderzoek Wmo

De gemeente Smallingerland heeft deelgenomen aan een clienttevredenheidsonderzoek over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Er deden nog 292 andere Nederlandse gemeenten mee aan het onderzoek. De resultaten zijn onderling met elkaar vergeleken.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Smallingerland goed presteert. Op vrijwel elk onderdeel wordt hoger gescoord dan het landelijk gemiddelde. Cliënten zijn over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over de dienstverlening.
De aanvraagprocedure voor Wmo ondersteuning wordt gewaardeerd met een 7,6 (landelijk 7,4). Van de Smallingerlandse Wmo cliënten is 92% (zeer) tevreden over de deskundigheid van de medewerkers van het Wmo-loket. Over de tijd die wordt uitgetrokken om een aanvraag te bespreken met de cliënt is 95% (zeer) tevreden. Het algemene oordeel over de hulp bij het huishouden is een 8,2 (landelijk 8,1). Van deze cliënten geeft 24% zelfs het cijfer 10 aan de kwaliteit van de huishoudelijke hulp.

Kanttekeningen
Uit het rapport komen ook een aantal aandachtspunten naar voren, namelijk de vervanging van een zieke thuishulp, de tevredenheid over woningaanpassingen en de tevredenheid over de tegemoetkoming vervoerskosten.
Met de aanbieders van thuishulp is regelmatig overleg over de kwaliteit van de uitvoering. In een gesprek zal aan hen worden gevraagd welke verbeteringen zij gaan toepassen naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek. Betreffende woningaanpassingen heeft de gemeenteraad onlangs besloten om het beleid ten aanzien van het verstrekken van trapliften fors te verruimen.
De tegemoetkoming vervoerskosten maakt het nog steeds mogelijk om 1500 kilometer per jaar te kunnen reizen.