Brussel, 24 juli 2008
Zwarte lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen: de Europese Commissie
keurt een update van de lijst goed
De Europese Commissie heeft vandaag de achtste update goedgekeurd van de
zogenaamde zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen die om
veiligheidsredenen niet naar de landen van de Europese Unie mogen vliegen.
Deze nieuwe lijst, die de vorige vervangt, kan al worden geraadpleegd op de
website van de Commissie^ .
"Dit is opnieuw een belangrijke stap in de aanhoudende inspanningen
die de Commissie levert om de veiligheid van de burgerluchtvaart te
verbeteren, in het belang van alle passagiers. De Commissie zal met de
landen, hun burgerluchtvaartautoriteiten en luchtvaartmaatschappijen
blijven samenwerken en hen blijven ondersteunen teneinde te garanderen
dat de internationaal overeengekomen normen inzake
luchtvaartveiligheid goed worden toegepast", aldus Antonio Tajani,
vice-voorzitter van de Commissie en commissaris voor vervoer
In deze update van de lijst heeft de Commissie het exploitatieverbod
voor de Iraanse luchtvaartmaatschappij Mahan Airlines opgeheven omdat
uit een inspectie ter plaatse in Iran is gebleken dat deze
maatschappij aanzienlijke inspanningen heeft geleverd en vooruitgang
heeft geboekt.
Naar aanleiding van de verontrustende resultaten van de auditverslagen
van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) over Gabon
heeft de Commissie beslist dat exploitanten uit dit land niet naar de
EU mogen vliegen. De Commissie erkent echter dat de regering van Gabon
snelle en drastische maatregelen heeft genomen om de veiligheid van de
burgerluchtvaart te verbeteren; het krijgt daarvoor rechtstreekse hulp
van de ICAO, onder meer om via een noodprocedure een nieuwe
burgerluchtvaartcode vast te stellen. Twee luchtvaartmaatschappijen -
Gabon Airlines en Afrijet - die reeds vluchten naar de Gemeenschap
uitvoeren, mogen deze activiteiten voortzetten. Ze mogen ze echter
niet uitbreiden en zijn gehouden aan een strikte regeling voor
systematische en rigoureuze aan de vlucht voorafgaande inspecties.
De Commissie heeft besloten het volledige exploitatieverbod voor
Ukraine Cargo Airways te handhaven aangezien deze
luchtvaartmaatschappij er nog niet in geslaagd is haar plan met
corrigerende maatregelen op succesvolle wijze uit te voeren. De
Commissie heeft de autoriteiten van Oekraïne er ook aan herinnerd dat
ze de handhaving van de veiligheidsnormen moeten verbeteren.
De Commissie en het comité inzake veiligheid van de luchtvaart, waar
alle lidstaten in zijn vertegenwoordigd, hebben - op verzoek van de
luchtvaartmaatschappijen zelf - drie Indonesische maatschappijen
gehoord: Garuda, Mandala en Air Fast, samen met de
burgerluchtvaartautoriteiten van Indonesië. Op basis van het unanieme
advies van het comité inzake veiligheid van de luchtvaart is de
Commissie tot de conclusie gekomen dat de Indonesische autoriteiten
nog geen efficiënt programma hebben opgesteld en uitgevoerd voor
toezicht op de luchtvaartmaatschappijen die onder hun regelgevende
controle staan. Bovendien zijn de corrigerende maatregelen die zijn
genomen om de door de ICAO en de Commissie vastgestelde
veiligheidstekortkomingen te verhelpen, nog niet beoordeeld door de
ICAO.
De Commissie heeft ook de situatie in Cambodja en op de Filipijnen
onderzocht: in het geval van Cambodja wordt verwacht dat de
burgerluchtvaartautoriteit van dit land tegen september met de ICAO
overeenstemming zal bereiken over een reeks passende corrigerende
maatregelen om de situatie te verbeteren. De Commissie spoort Cambodja
aan alle nodige maatregelen te nemen om de veiligheidssituatie
daadwerkelijk te verbeteren vóór de volgende update van de lijst. In
het geval van de Filippijnen erkent de Commissie dat het land al een
reeks maatregelen heeft genomen en verzoekt zij de regering snel een
oplossing te zoeken voor de gebreken in hun
veiligheidstoezichtssysteem, teneinde te voorkomen dat de EU
beperkingen moet opleggen.
Ten slotte heeft de Commissie de veiligheidsprestaties van de
luchtvaartmaatschappij Yemenia Airways onderzocht en besloten dat de
maatschappij tegen de volgende vergadering van het comité inzake
veiligheid van de luchtvaart haar plan met corrigerende maatregelen
volledig moet uitvoeren.
In de huidige communautaire lijst wordt een verbod opgelegd aan alle
luchtvaartmaatschappijen uit Equatoriaal Guinea, Indonesië, Kirgizië,
Liberia, Sierra Leone, Swaziland, de Democratische Republiek Congo en
Gabon, met uitzondering van Gabon Airlines en Afrijet, waarvan de
activiteiten op het huidige niveau worden bevroren. Voorts wordt ook
een volledig exploitatieverbod in de Europese Unie opgelegd aan acht
individuele luchtvaartmaatschappijen.
---
http://ec.europa.eu/transport/air-ban/
European Union