Ingezonden persbericht

Kenteken centraal in digitaliseringsproces parkeren Utrecht

De gemeente Utrecht maakt de komende jaren de eigen parkeervoorzieningen door digitalisering gebruiksvriendelijker, flexibeler en efficiënter. Begin 2009 start de gemeente met vervanging van zeventig parkeerautomaten in de binnenstad. De nieuwe automaten accepteren pinpas, creditcard en chipknip. Ook de mogelijkheid van realtime parkeren met behulp van een gsm-toestel wordt onderzocht. Met al deze elektronische betaalmogelijkheden komt de betaling met muntgeld te vervallen. Bij de digitalisering van het parkeren werkt de gemeente Utrecht nauw samen met de andere grote steden.

Kenteken centraal
Centraal bij de digitalisering van de parkeervoorzieningen staat het kenteken van een voertuig. Op basis van registratie van kenteken, begintijd, eindtijd en plaats worden parkeerrechten toegekend. De parkeerrechten worden tijdelijk geregistreerd in een door een aantal grote gemeenten te ontwikkelen parkeerrechtendatabase. In dit bestand wordt vastgelegd dat een voertuig gedurende een periode op een locatie mag parkeren. Via het scannen van kentekens kunnen vervolgens parkeercontroleurs nagaan of auto's legaal parkeren. Het is dan niet langer nodig om een parkeerkaartje onder de voorruit van een auto te leggen.

Voorwaarde voor het werken met een parkeerrechtendatabase is dat parkeerders hun kenteken kenbaar maken aan de gemeente Utrecht. Bezoekers van de stad wordt vanaf volgend jaar gevraagd hun kenteken in te toetsen op de nieuwe parkeerautomaten. Begin 2009 alleen in de binnenstad; later -na vernieuwing van de parkeerautomaten- ook in de gebieden daarbuiten.

Inmiddels zijn er -na Europese aanbesteding- overeenkomsten gesloten voor de levering van nieuwe parkeerautomaten en voor nieuwe handcomputers voor de parkeercontroleurs.

Nieuwe bezoekerskaart
Met de introductie van nieuwe digitale parkeerautomaten wordt ook een nieuwe bezoekersvergunning geïntroduceerd. De huidige bezoekerskaart vervalt en maakt plaats voor een unieke gebruikerscode of, naar keuze, een elektronisch kaartje. Aan de gebruikerscode of kaart is een urentegoed van zeventig uur gekoppeld. Na het opgeven van hun kenteken kunnen bezoekers code of kaartje gebruiken om -binnen het urentegoed - met korting (62,5%) te parkeren. De nieuwe vorm van de bezoekersvergunning heeft een aantal voordelen voor vergunninghouders. Het aanvullen van een geld tegoed bij de parkeerautomaat of Balie Parkeren komt te vervallen. Omdat de nieuwe elektronische bezoekerskaart geen geld bevat gaat er bij verlies of diefstal geen geldtegoed verloren. Hiernaast is het urentegoed waarbinnen tegen korting geparkeerd kan worden via de parkeerautomaat en internet op ieder gewenst moment in te zien door vergunninghouders.

Bewonersvergunning verandert
In het eerste kwartaal van 2009 worden de parkeervergunningen voor bewoners gedigitaliseerd. Parkeercontroleurs scannen binnen betaald parkeergebied de kentekens van auto's en controleren zo of een geldige parkeervergunning aanwezig is. Daarmee verdwijnen medio 2009 de parkeervignetten van bewoners uit het straatbeeld. Voor bewoners is dit makkelijk; een parkeervergunning hoeft niet meer opgehaald te worden aan de Balie Parkeren en ook het omwisselen van vignetten bij een kwartaalwissel en wijziging van het kenteken kan achterwege blijven.

Toekomstige mogelijkheden
Het ingezette moderniseringstraject biedt voor de nabije toekomst veel mogelijkheden. Zo is tariefsdifferentiatie op basis van milieukenmerken van het voertuig (vast te stellen aan de hand van het kenteken) mogelijk op het moment dat hiervoor een wettelijke basis bestaat. Schone auto's kunnen dan tegen een lager tarief geparkeerd worden dan vervuilende auto's. Ook realtime parkeren
met behulp van een gsm-toestel gaat -vermoedelijk medio 2009 - tot de mogelijkheden behoren. Tot slot geldt dat op termijn meer voorzieningen beschikbaar gesteld zullen worden via internet. Deze voorzieningen zijn vervolgens onafhankelijk van plaats en tijd toegankelijk.

Communicatie
De gemeente Utrecht is zich ervan bewust dat een groot aantal veranderingen in gang is gezet. Er komt een uitgebreide campagne om gebruikers tijdig te informeren over de nieuwe voorzieningen en de gevolgen daarvan.



Ingezonden persbericht