USG People N.V.

Published: 07:00 24.07.2008 GMT+2 /Source: USG People NV /AEX: USG /ISIN: NL0000354470

Tweede kwartaalresultaten 2008 - Omzet stijgt met 9 procent tot ¤ 1.040 miljoen

Almere, 24 juli 2008, 7:00 uur

Highlights tweede kwartaal 2008
De groepsomzet groeide in het tweede kwartaal met 9%, de autonome groei bedroeg 3% Sterke omzetgroei in België (+10%) en Nederland (+3%) resulteerde in toename marktaandeel De recurring brutomarge steeg naar 24,7% tegen 24,3% in het tweede kwartaal van 2007 (exclusief eenmalige subsidie in Frankrijk van ¤ 7 miljoen) De recurring EBITA(1) steeg met 3% naar ¤ 64 miljoen (6,1% van de omzet) De recurring nettowinst(2) bedroeg ¤ 32 miljoen tegen ¤ 35 miljoen in het tweede kwartaal van 2007, de winst per aandeel kwam uit op ¤ 0,49
__________________________

1) Recurring EBITA is exclusief eenmalige subsidie (H1 2007: ¤ 7 miljoen) en exclusief rebrandingkosten (H1 2007: ¤ 10 miljoen, H1 2008: ¤ 3 miljoen).

2) Recurring nettowinst is exclusief eenmalige subsidie, rebrandingkosten en waardemutatie rentederivaten, na belasting.

(in miljoenen euro's)
2e kwartaal
2008
2e kwartaal
2007

groei
t/m juni
2008
t/m juni
2007

groei
omzet

1.040
954
9%

2.004

1.860
8%
EBITA
63
65

-3%
115
115

-
recurring EBITA
64
62

3%
118
118

-
nettowinst
32
39

-18%
61
64

-5%
recurring nettowinst
32
35

-9%
62
63

-2%
WPA
0,49
0,62

-21%
0,95

1,01

-6%
Nb. Zie bijlage 4 voor een nadere toelichting op de incidentele posten en recurring resultaten.

"Onze groep heeft een omzetgroei van 9 procent behaald in een periode waarin de economische groeivooruitzichten voor de Europese landen afnamen", zegt Ron Icke, CEO van USG People. "De groei kwam voor een belangrijk deel door overnames in Duitsland, maar ook autonoom werd een groei gerealiseerd. In de thuismarkten Nederland en België, waar we een groot deel van onze omzet en winst halen, deden we het substantieel beter dan de markt. In België behaalden we zelfs een groei in dubbele cijfers. Onze goed gediversificieerde diensten en klantenportfolio in deze beide landen vormen een solide basis voor USG People. De wereldwijde financiële crisis en een oplopende inflatie in Europa zorgen momenteel voor veel onzekerheid op onze markten. Buiten de Benelux zien we duidelijke indicaties van vertragingen in de uitzendmarkt. In Spanje was al sprake van een daling in de uitzendmarkt in het laatste halfjaar van vorig jaar en ook Frankrijk laat nu een daling zien. Wij blijven scherp focussen op winstgevendheid waarbij we sturen op kostenbeheersing. Aan de ene kant verminderen we de workforce in bij de vroegcyclische brands, terwijl we aan de andere kant groei blijven faciliteren bij onze laatcyclische bedrijfsonderdelen en ondersteuning geven aan ontwikkeling van nieuwe producten. Hierin schuilt mede de kracht van onze multibrand waardoor de onderliggende winstgevendheid in het tweede kwartaal op peil bleef. De daadkracht in onze bedrijfscultuur blijkt juist wanneer de marktomstandigheden wat minder rooskleurig zijn. Dat geeft vertrouwen, ook in een wat mindere periode van de cyclus."

Geconsolideerde resultaten

(in miljoenen euro's)

2e kw.
2008
2e kw.
2007

groei
autonome
groei

t/m juni
2008
t/m juni
2007

groei
autonome
groei

omzet

1.040,4
953,7
9%

3%

2.004,3

1.859,9
8%
3%
brutoresultaat
256,6
238,9
7%

1%

494,8
460,6
7%

2%
operationele kosten
187,0
167,2
12%
6%

365,4
332,9
10%
5%
EBITDA
69,6
71,7

-3%

-11%

129,4
127,7

1%

-5%
afschrijvingen
7,1
6,4
11%
11%

14,1
12,7
11%
9%
EBITA
62,5
65,3

-4%

-13%

115,3
115,0
0%

-7%
amortisatie goodwill
6,3
3,8
66%

-16%

10,2
10,1

1%

-38%
EBIT
56,2
61,5

-9%

-12%

105,1
104,9
0%

-4%
rente

-9,3

-5,2
79%
73%


-16,2

-12,9
26%
22%
vennootschapsbelasting

-14,9

-16,8

-11%

-11%


-27,5

-28,0

-2%

-7%
aandeel derden

-0,4

-0,2


-0,6

-0,3

nettowinst
31,6
39,2

-19%

-24%

60,8
63,7

-5%

-8%

brutomarge
24,7%
25,0%

-0,3

-0,4

24,7%
24,8%

-0,1

-0,1
kostenratio
18,7%
18,2%
0,5
0,6

18,9%
18,6%
0,3
0,4
EBITA marge

6,0%
6,8%

-0,8

-1,0

5,8%
6,2%

-0,4

-0,6
winst per aandeel(1)
0,49
0,62

-21%

-26%

0,95

1,01

-6%

-9%


1) Winst per aandeel in euro op basis van gemiddeld aantal uitstaande aandelen.

Toelichting op de tweede kwartaalresultaten 2008

Omzet
De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op ¤ 1.040 miljoen en groeide met 9% ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. De autonome groei bedroeg 3% en de acquisities droegen bij aan de groei voor 6%. Er was weliswaar sprake van een werkdag meer dan vorig jaar in het tweede kwartaal, echter door ongunstige brugdagen was het effect op de resultaten nagenoeg nihil.

In Nederland en België presteerde USG People beter dan de markt. In Nederland groeide de omzet met 3% terwijl in België, met een groei van 10%, de markt ruimschoots werd overtroffen. De omzet buiten de Benelux groeide vooral door overnames in Duitsland. Hierdoor nam de bijdrage in de omzet van de landen buiten de Benelux verder toe waarmee de geografische spreiding verder verbeterde. In het tweede kwartaal kwam 38% (tweede kwartaal 2007: 36%) van de groepsomzet uit de landen buiten de Benelux.

In Frankrijk was in het tweede kwartaal sprake van een daling van de omzet ten opzichte van vorig jaar. De omzet daalde met 1%. Ook in Spanje en Portugal daalde de omzet, vanaf het laatste kwartaal van vorig jaar is in deze regio al sprake van een dalende trend in het General Staffing segment. De specialistische activiteiten lieten daarentegen een groei zien. In Duitsland zijn de activiteiten van USG People sterk toegenomen na de overname van Allgeier Zeitarbeit en Geko Zeitarbeit (2007). De kwartaalomzet in Duitsland steeg in het tweede kwartaal van ¤ 26 miljoen in 2007 naar ¤ 88 miljoen in 2008. Autonoom groeiden de Duitse activiteiten met 6%.

Brutomarge
In het tweede kwartaal van vorig jaar werd de brutomarge positief beïnvloed door een eenmalige subsidie in Frankrijk, welke de brutomarge toen verhoogden met een eenmalige opbrengst van ¤ 7 miljoen. Als we deze buiten beschouwing laten, steeg het brutoresultaat in het tweede kwartaal van 2008 met 11% ten opzichte van vorig jaar. De brutomarge steeg op deze recurring basis van 24,3% in 2007 naar 24,7% in het tweede kwartaal van 2008. De stijging van de brutomarge is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de acquisities. Inclusief eenmalige subsidie steeg het brutoresultaat met 7% en ging de brutomarge van 25,0% naar 24,7%.

Bedrijfskosten
De operationele kosten stegen met ¤ 20 miljoen ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. De helft hiervan (¤ 10 miljoen) werd veroorzaakt door acquisities en daarnaast was er sprake van ¤ 1 miljoen rebrandingkosten voor de rebranding van Creyf's naar Start People in Frankrijk. In het tweede kwartaal van 2007 waren er in totaal ¤ 4 miljoen rebrandingkosten. Exclusief acquisities en rebrandingkosten bedroeg de kostenstijging ten opzichte van vorig jaar 8% als gevolg van uitbreiding van het netwerk in 2007 met 90 vestigingen en daarnaast door reguliere loonstijgingen en een hogere inflatie.

De focus blijft gericht op vermindering van de kosten bij de vroegcyclische onderdelen waar de omzet daalt. Het aantal werknemers op fulltime basis verminderde daardoor in het eerste halfjaar van 2008 (exclusief acquisitie Allgeier Zeitarbeit). Daarnaast is door optimalisatie van het bestaande vestigingennetwerk in het eerste halfjaar van 2008 het aantal vestigingen per saldo afgenomen met twaalf vestigingen, exclusief door acquisities ingebrachte vestigingen. In Spanje en Frankrijk werd het autonome netwerk ingekrompen en in Italië werden vier vestigingen toegevoegd voor uitrol van het specialistische merk Unique. De groei van onze specialistische merken blijven we ook in deze moeilijke markt faciliteren.

EBITA
De EBITA kwam in het tweede kwartaal uit op ¤ 63 miljoen (6,0% van de omzet) tegen ¤ 65 miljoen (6,8% van de omzet) in dezelfde periode vorig jaar. De resultaten werden beïnvloed door eenmalige kosten en opbrengsten. In het tweede kwartaal van 2007 werd een eenmalige subsidie geboekt van ¤ 7 miljoen en er waren ¤ 4 miljoen rebrandingkosten. In het tweede kwartaal van 2008 was ¤ 1 miljoen rebrandingkosten opgenomen. Indien we deze incidentele posten buiten beschouwing laten steeg de EBITA met 3% van ¤ 62 miljoen naar ¤ 64 miljoen.

Amortisatie van goodwill
De amortisatie betreft toegerekende goodwill aan gewaardeerde klantenrelaties en merkenrechten van gedane acquisities. In het tweede kwartaal werd ¤ 6 miljoen afgeschreven tegen ¤ 4 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2008 is de reguliere afschrijving gestegen door de purchase price allocation van het overgenomen Allgeier Zeitarbeit. Dit kwartaal bedraagt de last ¤ 3 miljoen, omdat het de periode vanaf moment consolidatie op 21 februari 2008 betreft. De normale toename van de kwartaallast bedraagt ¤ 2 miljoen.

Financieringslasten
De financiële lasten bedroegen ¤ 9 miljoen en waren feitelijk ¤ 1 miljoen hoger dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. In het tweede kwartaal van vorig jaar bedroegen de financiële lasten ¤ 5 miljoen maar dat was inclusief een incidenteel positief resultaat van ¤ 3 miljoen uit marktwaardeverandering van derivaten.

Belasting
De belastingdruk kwam uit op 31,7% en lag 1,3 procentpunt hoger dan het gemiddelde nominale belastingtarief van 30,4%. De hogere druk is voornamelijk het gevolg van correcties uit voorgaande jaren. Er werd in het tweede kwartaal ¤ 13 miljoen belasting betaald waarmee de cash out belasting iets lager uitkwam (28,0%) dan de gerapporteerde belasting in de resultatenrekening.

Nettowinst
Op recurring basis kwam de nettowinst uit op ¤ 32 miljoen over het tweede kwartaal tegen ¤ 35 miljoen in 2007. De winst kwam lager uit door een hogere amortisatie van toegerekende goodwill. In 2007 werd de nettowinst verhoogd door incidentele opbrengsten. Inclusief incidentele posten bedroeg de nettowinst over het tweede kwartaal ¤ 32 miljoen tegen ¤ 39 miljoen in 2007. De winst per aandeel kwam daarmee uit op ¤ 0,49 tegen ¤ 0,62 in het tweede kwartaal van 2007.

Balans en kasstroom
Het balanstotaal is in het tweede kwartaal licht toegenomen tot ¤ 2.173 miljoen. Het werkkapitaal nam in het tweede kwartaal toe door het normale seizoenspatroon. Een toename in de omzet en uitbetalingen van vakantiereserveringen zorgen in deze maanden voor een hoger werkkapitaal. De netto bankschuld, exclusief achtergestelde leningen, bedroeg ¤ 545 miljoen op 30 juni en nam enerzijds toe door het normale seizoeneffect en anderzijds door een contante dividendbetaling van ¤ 32 miljoen. Door de dividenduitkering veranderde het eigen vermogen nagenoeg niet in het tweede kwartaal. De solvabiliteit bedroeg 32,9% op 30 juni.

Resultaten per segment

General staffing
De General Staffing activiteiten realiseerden een omzetgroei van 11% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2007. De groei was voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de acquisitie van Allgeier Zeitarbeit. De autonome groei in dit vroegcyclische segment bedroeg 2%. In Nederland presteerde Start People licht beter dan de markt. Er werd een lichte omzetgroei behaald van 1% ten opzichte van vorig jaar in het tweede kwartaal. De Nederlandse markt daalde in volume in alle marktsegmenten, terwijl de omzet ongeveer gelijk bleef. In België presteerde Start People uitzonderlijk goed met een omzetgroei van 14% in het tweede kwartaal in een markt die nagenoeg niet groeide. Evenals in Spanje zagen we in het General segment nu ook in Frankrijk de omzet afnemen. De omzetafname in Frankrijk bedroeg 2% in het tweede kwartaal en in Spanje, waar de daling al eerder was ingezet, was sprake van een omzetafname van 15%. In Duitsland was sprake van een toename van de autonome omzetgroei. Na de samenvoeging van Creyf's en Unique is de focus weer volledig gericht op de commerciële activiteiten, waardoor de autonome groei in het tweede kwartaal is uitgekomen op 6%, waarbij dat in het eerste kwartaal nog een omzetdaling van 2% was. Daarnaast zorgde de acquisitie van Allgeier Zeitarbeit voor een sterke toename in het volume. In Italië groeide de omzet in het tweede kwartaal met 5%.

Specialist staffing en Professionals
Bij de specialisaties werd een omzetgroei geboekt van 7%, nagenoeg gelijk aan de groei in het voorafgaande eerste kwartaal. Ook bij de specialisaties werd bijgedragen door acquisities. De autonome groei bedroeg 5%. Unique presteerde in het tweede kwartaal beter dan de markt door haar laatcyclische posities. Vooral in Nederland en Spanje deed Unique het duidelijk beter dan de markt. Content wist haar omzet gelijk te houden aan de omzet in het tweede kwartaal van vorig jaar, ondanks haar grote positie in de op dit moment zwakke financiële sector. Het internationale nichelabel Secretary Plus, inmiddels actief in zes landen, groeide opnieuw sterk in Nederland en België, terwijl in Spanje en Frankrijk de activiteiten verder konden uitgroeien. USG Innotiv boekte opnieuw een lichte omzetdaling als gevolg van schaarste in het aanbod van hoger opgeleide technici.

Vooruitzichten 2008

Indicaties voor de economie wijzen steeds meer op een vertraging van de economische groei in de Europese landen. Dit beeld wordt ook bevestigd door een afname van de groei in de uitzendmarkt, die we nu vooral zien bij de vroegcyclische activiteiten en resulteerde in een krimpende omzet in Spanje en Frankrijk.

We blijven daarom sturen op een scherpe kostenbeheersing daar waar we vertragingen zien optreden. Dit is voornamelijk het geval bij de vroegcyclische bedrijfsonderdelen. Daarnaast faciliteren we de onderdelen die zich richten op laatcyclische specialistische activiteiten of op het MKB in hun groei en ondersteunen we de ontwikkeling van nieuwe producten.

Gegeven de huidige onzekerheid in de markt geven wij geen concrete omzet- en winstverwachtingen voor het jaar 2008.

Voor meer informatie over dit persbericht:

Rob Zandbergen, CFO
Telefoon: +31 (0)36 529 95 20
E-mail: rzandbergen@usgpeople.com

Financiële kalender


28 oktober 2008
Publicatie derde kwartaalresultaten 2008 (voor beurs) Analistenbijeenkomst en persconferentie derde kwartaalresultaten


4 maart 2009
Publicatie vierde kwartaal- en jaarresultaten 2008 (voor beurs) Analistenbijeenkomst en persconferentie vierde kwartaal- en jaarresultaten


21 april 2009
Publicatie eerste kwartaalresultaten 2009 (voor beurs) Conference call analisten eerste kwartaalresultaten Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Disclaimer

De in dit persbericht gegeven voorspellingen en verwachtingen worden verstrekt zonder enige vorm van garantie ten aanzien van de toekomstige verwerkelijking ervan. Dit persbericht bevat of verwijst naar op de toekomst gerichte uitspraken betreffende de voornemens, meningen of huidige verwachtingen van USG People en haar directie of overige leidinggevenden ten aanzien van USG People en haar bedrijfsvoering. In het algemeen wijzen termen en begrippen als "mogen", "zullen", "verwachten", "voornemen", "schatten", "voorzien", "geloven", "van plan zijn", "pogen", "voortzetten" en dergelijke op uitspraken die op de toekomst zijn gericht. Dergelijke op de toekomst gerichte uitspraken zijn geen garantie terzake van toekomstige prestaties. Ze zijn gebaseerd op huidige opvattingen en aannames en zijn onderhevig aan bekende en onbekende risico's, onzekerheden en overige factoren die zich veelal buiten de invloedssfeer van USG People bevinden, ten gevolge waarvan de daadwerkelijke resultaten of ontwikkelingen wezenlijk kunnen afwijken van de toekomstige resultaten of ontwikkelingen zoals die impliciet of expliciet zijn neergelegd in de op de toekomst gerichte verklaringen. USG People aanvaardt geen enkele verplichting ten aanzien van het actualiseren of wijzigen van op de toekomst gerichte verklaringen op grond van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of om welke andere reden ook, behoudens voorzover vereist krachtens toepasselijke wet- en regelgeving of op gezag van een terzake bevoegd regelgevend orgaan.

Profiel USG People
USG People is actief met een groot aantal sterke merken die gezamenlijk totaaloplossingen bieden op het vlak van uitzending, detachering, HR- en customer care-services. Met een omzet van ¤ 3,9 miljard is USG People de Europese nummer vier in uitzending, detachering en HR-services. De groep, met hoofdzetel in Almere, is actief in een groot aantal Europese landen, waaronder Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, Slowakije, Polen, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal.

De merkenportefeuille van USG People bevat de merken Allgeier Zeitarbeit, Proflex en Start People (General Staffing) - Ad Rem Young Professionals, ASA Student, Content, Creyf's, Express Medical, Geko Zeitarbeit, Receptel, Secretary Plus, StarJob, SYS, Technicum en Unique (Specialist Staffing) - Legal Forces, USG Capacity, USG Energy, USG Financial Forces, USG HR Forces, USG Innotiv, USG Multi Compta, USG Restart en Utrechtse Juristen Groep (Professionals) - Call-IT, CapitalP, de wereld van IKKI en United MarketPlace (Other Services).

USG People is genoteerd aan de effectenbeurs Euronext Amsterdam en is opgenomen in de Midcap-index (AMX).

Bezoek voor meer informatie over USG People of haar werkmaatschappijen onze website www.usgpeople.com.

Bijlagen


1. Informatie per segment

2. Segmentatie per land

3. Winst- en verliesrekening

4. Recapitulatie van de recurring resultaten
5. Geconsolideerde balans

6. Aansluiting vermogen

7. Kasstroomoverzicht

8. Kerncijfers