Ingezonden persbericht


Published: 07:30 24.07.2008 GMT+2 /HUGIN /Source: LBI International AB /AEX: LBI /ISIN: SE0000495293

LBi Q2 2008

PRESS RELEASE
Stockholm/Amsterdam, 24 juli 2008

LBI International AB ("LBi"), een wereldwijde marketing en technologie agency, maakt vandaag de cijfers over het tweede kwartaal en de halfjaarcijfers 2008 bekend. Tijdens een conference call voor pers, analisten en investeerders zullen Luke Taylor (CEO), Theo Cordesius (EVP of Operations) en Huub Wezenberg (acting CFO) een toelichting geven op de cijfers en de marktontwikkelingen. De conference call zal plaatsvinden om 9.00 uur CET.

Het inbelnummer voor de conference call is: +31 20 717 68 68 Deelnemer pin code: 60482374#

Executive summary

- Sterke verbetering in het tweede kwartaal na matig eerste kwartaal


- Focus op kwaliteit van inkomsten en kostenverlagingen geven enige druk op omzetgroei, maar hebben geleid tot verbetering van de marges


- Netto-omzet stijgt in het tweede kwartaal met 7,2% naar EUR 42,6 miljoen (40,4)


- EBITDA in het tweede kwartaal stijgt zowel sequentieel (75%) als jaar-op-jaar (13%)


- Winst per aandeel in het tweede kwartaal komt uit op EUR 0,05 (0,05)


- Herstelplan voor Nederlandse activiteiten op schema met terugkeer naar winstgevendheid in tweede kwartaal


- Formatie van East Coast Hub afgerond met de overname van Special Ops Media (New York, VS) begin april 2008


- Executie van strategic roadmap zoals eerder dit jaar gepresenteerd verloopt volgens plan

Woord van de CEO

In het tweede kwartaal hebben we een aanzienlijke verbetering van de winstgevendheid laten zien door ons te richten op verbetering van de kwaliteit van inkomsten en verlaging van de kosten voor de gehele groep. Dit heeft geresulteerd in een verbeterde EBITDA, zowel sequentieel (75%) als jaar-op-jaar (13%).

In het afgelopen kwartaal hebben we goede vooruitgang geboekt met de executie van onze strategic roadmap, zoals we die eerder dit jaar hebben gepresenteerd. Verderop in dit bericht zal hier nader op worden ingegaan. We zijn gestart met een meer gecentraliseerde aansturing om een grotere consistentie in onze dienstverlening en een meer gestandaardiseerde aanpak te bewerkstelligen voor het wereldwijd kunnen aanbieden van diensten. Ook zetten we kwalificatieprocedures en commerciële voorwaarden steeds strikter in. Terwijl dit onze omzet op korte termijn onder druk zet heeft dit een duidelijke bijdrage geleverd aan de verbetering van de winstgevendheid.

We zijn met name tevreden over de snelheid waarmee we in Nederland zowel op organisatorisch als operationeel vlak veranderingen hebben kunnen doorvoeren. De nieuwe 'sense of momentum and urgency' heeft zich snel vertaald in nieuwe en verbeterde zakelijke successen. In het algemeen kunnen we zeggen dat de inspanningen om onze ROI-gedreven data services verder uit te bouwen en de snelle ontwikkeling van de digital advertising en media services, onze concurrentiepositie onder deze uitdagende economische omstandigheden hebben versterkt.

We vertrouwen op onze executiekracht om kosten te beheersen en EBIT verwachtingen te halen, maar zullen rekening moeten houden met de huidige marktomstandigheden. Terwijl de algemene verwachting is dat digitale marketing het minst zal worden geraakt door kostenreducties, zien we een duidelijke verkrapping van de marketing- en technologiebudgetten bij grote multinationals. Daarom is het belangrijk dat we ons blijven richten op retained business met hogere marges en tegelijkertijd onze huidige klantrelaties verdiepen door het aanbieden van additionele diensten uit ons volledige aanbod.

Luke Taylor, CEO