Ingezonden persbericht


WIC Nieuwsbriefvoor wijnprofessionals

Vin de Pays d'Oc - Een duidelijke boodschap!

PERSBERICHT

Rotterdam, 22 juli 2008

Sinds de introductie in 1987, meer dan twintig jaar geleden, zijn de Vins de Pays d'Oc gepositioneerd als gemakkelijk drinkbare, moderne wijnen die hun geld meer dan waard zijn. De 32 toegestane druivenrassen staan voor de diversiteit, levendigheid en complexe aroma's die zo karakteriserend zijn voor de Languedoc-Roussillon. Ruim 650 miljoen flessen Vin de Pays d'Oc worden jaarlijks wereldwijd verkocht. De wijnen weerspiegelen internationale trends, sluiten aan bij de smaak van de consument en worden vaak gepresenteerd in moderne en innovatieve verpakkingen.

Om de Vins de Pays d'Oc als merk te versterken op de exportmarkten, heeft het Interprofession des Vins de Pays d'Oc - Inter Oc - de productie geanalyseerd en gecategoriseerd in drie marktsegmenten. Iedere categorie correspondeert met een marktpositie en een specifiek prijssegment. Door deze segmentatie wordt het makkelijker om de wijnen in de verschillende exportmarkten te promoten.

Categorie Collection'
Aan de top van de piramide staan de top-premium wijnen. Kwalitatief zeer hoogwaardige wijnen die beschouwd kunnen worden als de paradepaardjes binnen de Vins de Pays d'Oc. Wijnen met een identiteit die staan voor het terroir waar ze vandaan komen. De producenten van deze wijnen worden aangeduid als ambassadeurs'.

Categorie Style'
Deze categorie omvat het leeuwendeel van het aanbod Vins de Pays d'Oc. Het zijn de easy-drinking' wijnen met een goede prijs/kwaliteitverhouding. De wijnen zijn ongecompliceerd, van voorspelbare en constante kwaliteit en daardoor aantrekkelijk voor de minder veeleisende consument. De bekendste merken van de Vins de Pays d'Oc vallen veelal in deze categorie.

Categorie Seduction'
Deze categorie vormt de basis van de piramide en zorgt ervoor dat de exportmarkten voorzien blijven van fruitige en technisch goed gemaakte merkwijnen uit het basissegment. De wijnen uit dit segment vallen op door creatieve verpakkingen (capsules, schroefdoppen, nieuwe concepten, tetrapakken).

Importeursreis
In opdracht van Inter Oc organiseerde TOT-PR onlangs een importeursreis naar de Languedoc-Roussillon. De tien deelnemende importeurs ontmoetten in drie dagen veertig Vin de Pays d'Oc - producenten en proefden wijnen uit de verschillende segmenten. Een succesvolle reis, want importeurs waren zeer enthousiast over de kwaliteit en diversiteit van het aanbod.



Ingezonden persbericht