Consumentenautoriteit


Persbericht | 24 juli 2008 | ConsuWijzer.nl al een miljoen keer geraadpleegd

Eén miljoen maal raadpleegden consumenten de website ConsuWijzer.nl sinds de start in oktober 2006. ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid dat consumenten praktisch advies geeft over hun rechten. De bezoeker van de site blijft gemiddeld zo'n vijf minuten op de site en bekijkt dan vijf pagina's. Vanaf januari 2008 tot heden werden 55.000 voorbeeldbrieven en infobladen opgevraagd. Deze praktische hulpmiddelen helpen consumenten om snel en eenvoudig een klachtenbrief te schrijven en om inzicht te krijgen in hun rechten op een specifiek terrein.

Het totale aantal persoonlijke meldingen per telefoon, post en het contact- en klachtenformulier op de website vanaf januari 2008 tot nu bedraagt 42.000. "Deze cijfers laten duidelijk zien dat ConsuWijzer in een behoefte voorziet", aldus Frank Heemskerk, Staatssecretaris van Economische Zaken (EZ).

Consumenten komen op de site terecht via zoekmachines (ruim 50%), door direct www.consuwijzer.nl in te typen (zo'n 25%) of via een link op een andere webpagina (ook 25%). In september start een nieuwe campagne om de bekendheid van ConsuWijzer verder te vergroten.

Advies en signalen

De webpagina's met consumentenadvies die het meest worden geraadpleegd zijn:

* energiebedrijven vergelijken en overstappen
* garantie

* informatie over telefonie (vast en mobiel) en internet

Naast het verkrijgen van advies over zijn rechten, geeft de consument met zijn melding bij ConsuWijzer ook een signaal af aan de drie toezichthouders achter ConsuWijzer: de Consumentenautoriteit, de NMa en OPTA.

De meeste signalen ontvangt het loket tot nu toe over.
* garantie en conformiteit

* het ongevraagd omgezet worden naar een ander telefoonbedrijf (slamming)

* klachten over internetproviders, waaronder overstapproblemen
* klantenwerving door energiebedrijven

* meldingen over onduidelijke energierekeningen

Keurmerken op ConsuWijzer

Sinds april van dit jaar biedt ConsuWijzer de consument ook inzicht in de betrouwbaarheid van keurmerken. Hiermee wil ConsuWijzer de transparantie over keurmerken vergroten en de betrouwbaarheid verbeteren. Alleen keurmerken die zijn getoetst worden op de site gemeld met hun toetsingsresultaten. Op dit moment staan er zo'n 40 keurmerken op de site en worden er 13 getoetst.

Over ConsuWijzer

ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten met praktische tips en advies over zijn rechten. Het loket, dat te bereiken is via www.consuwijzer.nl en (088) 0707070, is een initiatief van de drie toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
* ConsuWijzer.nl - Praktisch advies van de overheid over uw rechten als consument

---