AutoRai

Hyundai ontwikkelt nieuwe efficiënte Kappa-motor

(7/24/2008)
Hyundai heeft een nieuwe, uiterst efficiente motor ontwikkeld voor de Hyundai i10: de 1,25-liter Kappa-motor. Voorzien van deze zuinige krachtbron verbruikt de Hyundai i10 slechts 5,0 l/100 km (gecombineerd verbruik volgens EEC- norm 80/1268) de beste waarde in zijn klasse.

De Hyundai i10 met vier cilinder Kappa-motor levert aanzienlijk betere prestaties, maar is net zo zuinig als de huidige 1.1i Epsilonmotor. Ook de CO2-uitstoot van 119 g/km is gelijk gebleven, wat door de overheid gewaardeerd wordt met een B brandstoflabel. Het hoge koppel van 118 Nm in de Kappa-motor is ongeevenaard in zijn klasse en zorgt voor een soepele acceleratie in druk stadsverkeer. Hyundai zal de Kappa-motor die vanaf september in de Hyundai i10 leverbaar wordt, ook in de Hyundai i20 leveren. De nieuwe Hyundai i20 wordt in oktober dit jaar onthuld op de Autosalon van Parijs.

De ontwikkeling van de Kappa-motor nam 48 maanden in beslag en vergde een investering van 421 miljoen dollar. Het Kappa-project gebruikt alle technische kennis van zaken van Hyundai om meer energie uit iedere druppel brandstof te halen. De Kappa-motor produceert 78 pk bij 6.000 t.p.m. - een competitieve waarde in het A-segment. Het maximumkoppel is het hoogste in zijn klasse - met een waarde van 118 Nm bij 4.000 t.p.m. - wat zorgt voor een vlotte acceleratie en rijplezier. Ter vergelijking: de huidige 1.1i Epsilon motor levert 66 pk bij 5.500 t.p.m. en heeft een koppel van 98Nm bij 2.800 t.p.m.

Het indrukwekkend lage verbruik van de Kappa-motor is mogelijk dankzij innovaties op het gebied van gewichtsbesparing en wrijvingsvermindering. Het motorblok is bijvoorbeeld gemaakt van onder hoge druk gegoten aluminium, wat resulteert in een gewicht van slechts 82,4 kg terwijl de stalen cilinderbussen zorgen voor lange levensduur en geringe wrijving.. Verder zorgen zaken als een stijve maar lichte constructie van het motorblok, de lichtgewicht zuigers voorzien van frictieverlagende coating en een fractioneel naast de hartlijn van de motor geplaatste krukas voor een lager brandstofverbruik en minder geluid en trillingen.

De motor is voorzien van dubbele nokkenassen die worden aangedreven door een ketting die autoleven lang mee gaat. Een elastische multiriem met een extreem lange levensduur zorgt voor de aandrijving van de alternator en airco.

De Kappa-motor is de elfde in een serie benzinemotoren die zelfstandig door Hyundai is ontwikkeld. In 1991 introduceerde Hyundai zijn eerste gepatenteerde motor, de viercilinder Alpha-motor. Van de nieuwe Kappa-motor met een inhoud van 1,25 liter zullen jaarlijks 300.000 exemplaren gebouwd worden in Chennai, India. De succesvolle viercilinder 1.1i Epsilon motor blijft leverbaar in de Hyundai i10.