Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek TNS NIPO weerlegt vooroordelen over brildragers

even fashionable mét als zonder bril

Huizen, 28 juli 2008 ­ Niet alleen is de bril hét fashionstatement van komend seizoen, óók zijn mensen mét bril even fashionable als zónder bril. Dat blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders door TNS NIPO in opdracht van Specsavers. De show van C'est Brilliant zondag op de fashion week in Amsterdam ondersteunt de uitkomsten nog eens. Want ook hier stonden brillen centraal en werden ontwerpen en brillen gematched, tot een nog sprekender geheel. Het onderzoek - dat net na de Amsterdam International Fashion Week (AIFW) wordt gepresenteerd - maakt korte metten met vooroordelen over brildragers.

Het Specsavers-onderzoek toont ondermeer aan dat nauwelijks anders wordt gedacht over mensen mét en zonder bril. Zij scoren nagenoeg even hoog op het gebied van hoe sexy, intelligent, modieus of betrouwbaar zij overkomen. "Hoewel wij natuurlijk al jaren propageren dat mensen er geweldig uitzien met de juiste bril, zijn wij positief verrast door deze overtuigende uitkomsten die ons fashion statement bevestigen!", zegt woordvoerder Wieke de Vries van Specsavers. "Dat deze fashion week speciaal een show aan brillen werd besteed, bevestigd dat wanneer de bril goed past bij de kledingstijl het model en dus ook het ontwerp méér tot de verbeelding spreken."

Opzetten of afzetten
Het onderzoek toont ook dat de vooroordelen diep zitten. Veel brildragers zeggen geneigd te zijn om hun bril in bepaalde situaties toch af te zetten. Zij zeggen hun bril 'misschien' tot 'zeker' af te zetten bij een sollicitatiegesprek (21 procent), bij hun bruiloft (28 procent) en in de kroeg (29 procent). "Totaal overbodig blijkt nu", zegt De Vries. "Wij vinden het vooral positief voor brildragers dat een bril iets lijkt te zeggen over hun persoonlijkheid en dat zij daardoor sprekender overkomen."

Match bril en kleding
Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat het logisch is, dat een brildrager meerdere brillen heeft om af te wisselen. Het is daarbij wél heel belangrijk dat de bril past bij de eigen kledingstijl. Bijna tweederde van de ondervraagden deelt deze mening. Zes op de tien respondenten vindt dat een bril de persoonlijkheid versterkt.Bovendien zien maar weinig mensen (6 procent) een relatie tussen het dragen van een bril en succesvol zijn in het dagelijks leven of saaier lijken (9 procent).

Bijzondere onderzoeksaanpak
Om niets aan het toeval over te laten heeft Specsavers het gerenommeerde onderzoeksbureau TNS NIPO gevraagd het onderzoek uit te voeren. Duizend Nederlandse mannen en vrouwen, waarvan de helft een bril draagt, kregen foto's te zien van tien verschillende personen. Deze 'doorsnee personen' waren op een neutrale manier gefotografeerd, één keer met en één keer zonder bril, waardoor er in totaal twintig unieke foto's gebruikt zijn. Iedere respondent kreeg echter maar tien foto's te zien van verschillende modellen met én zonder bril. Hierdoor was het voor de respondenten niet duidelijk dat het om een onderzoek naar de uitstraling van brildragers ging. Vervolgens werd de respondenten verschillende stellingen voorgelegd om te kijken in welke mate deze van toepassing waren op de personen die men op de foto zag.

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 1000 winkels, waarvan op dit moment 90 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 9 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door volledig MBO-gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie (

Ingezonden persbericht