Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 28 juli 2008

Tekort aan parkeerplaatsen drijft prijs op

Het Platform Detailhandel Nederland signaleert een zorgelijke ontwikkeling in de parkeermarkt: Het afkopen van parkeernormen zonder dat de benodigde plekken worden gebouwd. Daardoor is er minder parkeerruimte dan de minimale normen voorschrijven.

Lokale overheden stellen eisen aan het aantal parkeerplaatsen bij gebouwen. Maar lagere overheden geven ook steeds vaker de mogelijkheid om deze verplichting af te kopen. De gemeente neemt dan zelf de verplichting op zich om de parkeerruimte te realiseren.

Gemeenten incasseren daarmee een bedrag voor het aanleggen van parkeerruimte, maar verzuimen vervolgens deze parkeerruimte te creëren. Als later alsnog wordt besloten de parkeerplaatsen aan te leggen, is daar vaak geen geld meer voor. De inkomsten zijn al uitgegeven aan andere zaken op de begroting.

Hogere tarieven
Op korte termijn zal er een grotere vraag naar parkeerplaatsen ontstaan. Er komt nieuwbouw, wat onherroepelijk meer mensen en verkeer met zich mee brengt. Als er in de omgeving niet meer parkeerruimte wordt gecreëerd, dan ontstaat er een grotere vraag. En schaarste leidt nu eenmaal tot een hogere prijs.

Als gemeenten uiteindelijk overgaan tot het aanleggen van de toegezegde parkeerruimte is het geld vaak al uitgegeven. Er zullen nieuwe gelden moeten worden opgehaald. Wat vaak gebeurt met een nieuwe stijging van de parkeertarieven. Winkeliers en consumenten worden zo drie keer extra aangeslagen.

Het Platform Detailhandel Nederland vindt het afkopen van parkeerruimte, waarbij de minimaal benodigde parkeerruimte vervolgens niet wordt gerealiseerd, onacceptabel.

Politiek
Het Platform Detailhandel Nederland eist dat het Kabinet een einde maakt aan de negatieve en ongewenste excessen van het huidige parkeerbeleid. Het parkeren in Nederland moet voorzien worden van nieuwe richtlijnen.

Robert Ploeg, woordvoerder bereikbaarheid bij het Platform Detailhandel Nederland stelt: 'Wij voelen het tekort aan parkeerplaatsen in onze dagelijkse praktijk. Daarbij is het probleem niet dat de plekken worden afgekocht, maar dat de gemeenten deze plekken vervolgens niet, of niet op tijd bouwen. Overigens zijn wij van mening dat vooral gekeken moet worden naar de bovengrens van de parkeernormen. Die moet ruimer, zodat als je wilt, je meer parkeerplaatsen mag bouwen'.

Het Platform Detailhandel Nederland roept de politiek op nu eindelijk de daad bij het woord te voegen en het parkeren in Nederland voor de komende jaren de benodigde richtlijnen mee te geven.



Ingezonden persbericht